وزیر راه و شهرسازی: اتمام پروژههای نیمه تمام اولویت دولت چهاردهم است
|
وزیر صمت: رونق تجارت مرزی و توسعه سیستان و بلوچستان با رفع موانع محقق میشود
|
اتصال شبکه برق ایران و روسیه یک قدرت بزرگ الکتریکی را در منطقه ایجاد میکند
|
نیروگاهها و صنایع به سمت سوخت مایع بروند
|
وزیر صمت: در اولین فرصت به کردستان سفر میکنم
|
جزئیات حادثه تصادف خودروی حامل وزیر صنعت
|
وزیر نفت: هزینه بنزین سوپر متناسب با هزینه واردات خواهد بود
|
وزیر نفت خبر داد: مدیریت سوخت منازل و مراکز صنعتی برای زمستان
|
سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی منصوب شد
|
تحویل واحدهای مسکونی به خانوادههای جانباختگان معدن طبس
|
تلاش برای کاهش تفاوت نرخ ارز نیمایی و آزاد
|
وزیر راه: اجرای پروژههای عمرانی باید «اقتصاد پایه» باشد
|
اجلاس وزرای کشورهای عضو «تراسیکا» به میزبانی تهران برگزار میشود
|
شنبه 3 آذر 1403
Toggle navigation
صفحه نخست
درباره ما
آرشیو
تماس با ما
شمارش معکوس برای افتتاح یک اَبَر پروژه در دولت سیزدهم
تاريخ:بيست و چهارم تير 1402 ساعت 11:01
|
کد : 280293
|
مشاهده: 620
به گزارش صنعت نیوز، پروژه خط دوم انتقال آب شرب از سد درودزن به شهر شیراز که از سال ۱۳۹۰ آغاز شده بود با پیگیریهای مسئولان و حمایتهای دولت سیزدهم به پایان رسید و مقرر شده که افتتاح این پروژه در سفر دوم رییسجمهور به استان فارس انجام گیرد.
به گزارش صنعت نیوز، پروژه خط دوم انتقال آب شرب از سد درودزن به شهر شیراز که از سال ۱۳۹۰ آغاز شده بود با پیگیریهای مسئولان و حمایتهای دولت سیزدهم به پایان رسید و مقرر شده که افتتاح این پروژه در سفر دوم رییسجمهور به استان فارس انجام گیرد.
طرح خط دوم آبرسانی به کلانشهر شیراز از سد درود زن در سال ۱۳۹۰ کلید خورد و بر اساس برنامه زمان بندی، مقرر شده بود که افق بهره برداری از این طرح حدود چهار سال به طول میانجامد.
آبرسانی به شیراز از سد درودزن؛ وعدهای که سالها روی زمین مانده بود
اما وعده افتتاح این طرح در سال ۱۳۹۴ اجرایی نشد؛ روزها و ماه ها و سالها سپری شد و انتظار برای تحقق این وعده در طول این سالها بیجواب ماند. در واقع خط دوم انتقال آب از سد درودزن به شیراز از پروژههای معطل مانده از دولتهای گذشته است.
پروژه خط دوم انتقال آب شرب از سد درودزن به کلانشهر شیراز با طول خط انتقال ۷۷ کیلومتر تا مخازن معالی آباد شیراز از جنس لوله فولادی در قطرهای هزار و ۴۰۰ تا هزار و ۸۰۰ میلیمتر و دارای تصفیه خانه و ایستگاه پمپاژ هر کدام به ظرفیت سه متر مکعب در ثانیه و به ارتفاع ۲۵۰ متر و تونلی به طول ۱۲ کیلومتر ساخته شده است. این در حالیست که سد خاکی درودزن با هسته رسی که لقب قدیمی ترین سد خاورمیانه را یدک میکشد با گنجایش مخزن نزدیک به یک میلیارد متر مکعب، آب شرب کلانشهر شیراز، شهر مرودشت و شهر خرامه در استان را تأمین می کند.
افزایش روزافزون جمعیت کلانشهر شیراز و قطعیهای مکرر آب
پروژه خط دوم انتقال آب شرب از سد درودزن به شیراز در طول این سالها بارها مورد بازدید مسئولان کشوری و استانی قرار گرفته است. استانداران و معاونان عمرانی استانداری فارس در دورههای مختلف بارها از این طرح در معیت وزیران نیرو یا دیگر مسئولان کلان کشوری بازدید کردهاند و وعده افتتاح آن را دادهاند اما روند کند عملیات اجرایی این طرح که به عنوان یکی از بزرگترین پروژههای عمرانی نام گرفته، موجب شد که در طول سالهای گذشته سرعت تداوم خشکسالی و کم آبی و بروز تنش در تأمین آب شهرها به ویژه کلانشهر شیراز بیش از سرعت اجرای این طرح باشد.
بحران کمآبی و گسترش خشکسالی در فارس، افزایش روزافزون جمعیت کلانشهر شیراز، قطعیهای مکرر آب در مناطق مختلف این کلانشهر و ضرورت استفاده و بهرهمندی از آب آشامیدنی مطمئن و سالم ضرورت بهرهبرداری از این پروژه را بیش از پیش نمایان میساخت.
اگرچه تصفیهخانه آب شیراز و فاز اول آبرسانی به سعادت شهر و ارسنجان ۱۲ تیرماه سال ۱۳۹۹ به بهرهبرداری رسید اما این طرح نیاز به افتتاح فازها و گام های تکمیلی داشت تا بتواند چرخه کاملی از آبرسانی به شیراز از سد درودزن را ایجاد کند.
شتاببخشی به پروژه در دولت سیزدهم
روند اجرایی این پروژه همچنان به آهستگی پیش میرفت تا اینکه با شروع فعالیتهای دولت سیزدهم و همزمان با سفر سال ۱۴۰۰ رییسجمهور به استان فارس، بر تسریع در این پروژه و بهرهبرداری از آن تأکید شد. بدین ترتیب عملیات اجرایی این طرح شتاب بیشتری گرفت.
۲۳ تیرماه ۱۴۰۱ بود که مدیرعامل شرکت برق منطقهای فارس اعلام کرد برق مورد نیاز برای تأسیسات خط دوم آبرسانی به شیراز تأمین شده و در حال حاضر شرایط برای بهرهبرداری از این تأسیسات فراهم است.
همچنین طی یک اقدام با نصب ایستگاه برق جدید و افزایش ظرفیت ایستگاه پمپاژ در طول مسیر برنامهریزی شد تا ایستگاههای تقویت فشار آب در خط دوم انتقال آب به شیراز همیشه و همواره برق دار باشند.
استاندار فارس نیز که در طول ۲سال گذشته همواره تأکید بسیاری برای به سرانجام رساندن این پروژه داشته اشت، در حاشیه بازدید رییس دیوان محاسبات کشور از خط دوم انتقال آب از سد درودزن به شیراز در اردیبهشتماه ۱۴۰۲ با بیان اینکه این پروژه مراحل پایانی را طی میکند، اعلام کرد: یک بحث قانونی در قرارداد پیمانکار این پروژه وجود داشت که با کمک دیوان محاسبات این موضوع برطرف شد و مشکلی در ارتباط با پمپ انتقال آب و بحث تأمین برق آن داشتیم که با مدیر توانیر کشور صحبت شد و ایشان قول دادند در جلسهای این موضوع بررسی و دستورات لازم را در این زمینه صادر کنند.
هم اکنون پس از گذشت ۲ سال از عمر دولت سیزدهم، این پروژه به سرانجام رسیده و آماده بهره برداری است.
انتقال سه هزار لیتر در ثانیه
مدیرعامل آب منطقه ای فارس در این باره گفت: پروژه مهم و حیاتی خط دوم انتقال آب شرب از سد درودزن به شیراز به اتمام رسید.
سیاوش بدری روز شنبه بیان کرد: این پروژه که با فعالیت جهادی و شبانه روزی تمامی دست اندرکاران، هم اینک به پایان رسیده،آماده بهره برداری و افتتاح رسمی در دور دوم سفر دولت به فارس در آینده نزدیک است.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای فارس افزود: خط دوم انتقال آب شرب از سد درودزن به شیراز از ۷۸ کیلومتر طول مسیر،چهار هزار و ۴۴۰ متر تونل انتقال،ایستگاه پمپاژ،تصفیه خانه با ظرفیت سه هزار لیتر در ثانیه و سه مخزن ۲۰ هزار متر مکعبی در مجموع ۶۰هزار متر مکعب بهره میبرد.
بدری اضافه کرد: امروزه تأمین آب شرب جمعیت کلانشهر شیراز،پایتخت فرهنگی کشور از آبخوان های آهکی اطراف شهر و بخشی از سد درودزن تأمین می شود.
رییس هیات مدیره شرکت آب منطقه ای فارس بیان کرد: خط اول انتقال آب شرب شیراز با ظرفیت هزار و ۱۰۰لیتر بر ثانیه به تنهایی یارای رفع نیازهای آب شرب شیراز نیست. خوشبختانه با احداث خط دوم تأمین آب شرب از سد دروددزن، انتقال سه هزار لیتر در ثانیه را ممکن کرده است و وابستگی آب شرب شیراز به آبخوانهای آهکی اطراف را به شدت پایین آورده است.
پایان سالها چشم انتظاری
سالها بود که مردم شیراز چشم امید به اتمام این پروژه دوخته و در انتظار راهبردهای عملی و اثرگذار برای به سرانجام رساندن این پروژه بودند و امید است افتتاح این پروژه در سفر دوم دولت سیزدهم به فارس موجبات حل بحران کمآبی و برطرف شدن مشکل قطعیهای مکرر و افت فشار آب در این کلانشهر آن هم در گرمترین روزهای سال را فراهم کند.
http://sanatnews.ir/News//280293
برچسب ها :
افتتاح
,
پروژه
,
دولت سیزدهم
آدرس ايميل شما:
*
آدرس ايميل دريافت کنندگان
*
Sending ...
*
پربازديد ترينها
دانشبنیانها، همقدم زائران در راهپیمایی عظیم اربعین
بذرپاش: سامانه رایگان خودنویس برای تنظیم قرارداد موجر و مستاجر راهاندازی شد
هیچ مدرسهای در تهران در لیست ساختمانهای ناایمن بحرانی قرار ندارد
۹۶۰ هزار عملیات کانتینری در بندرشهید رجایی هرمزگان ثبت شد
مغز در دوران بارداری سازماندهی مجدد میشود
توقیف 2 شناور حامل قاچاق در آبهای بوشهر
بازار سرمایه مثبت شد
اعزام و پذیرش ۷۴ هزار مسافر در مسیر استانبول با ۳۶۶ پرواز پس از تحریم پروازهای اروپا
دومین نقش برجسته قدیمی ایران در فارس ساماندهی میشود
ماموریت استاد دانشگاه خواجهنصیر برای توسعه شرکتهای دانشبنیان با حکم «افشین»
مدال آوران المپیک پاریس از سربازی معاف شدند
ماجرای ترک سیگار سوژه یک مستند جدید شد
آخرين اخبار
ایثار و شهادت در تاریخ ثبت شده است
بازگشایی کامل جاده چالوس و آزادراه تهران-شمال
صعود پرسپولیس در جام حذفی با طلسمشکنی مهاجم آنگولایی
عراقچی: تصویب قطعنامه علیه ایران با اقدامات متقابل مواجه میشود
علیپور: خوشحالیم پای ژوائو به گلزنی باز شد
گاریدو: بازیهای جام حذفی خطرناک هستند
صالحی امیری با نخستوزیر آذربایجان دیدار کرد
آغاز ریلگذاری راه آهن خاش - چابهار
وزیر راه: کریدور شمال - جنوب راهبردی ترین پروژه ریلی کشور است
وزیر راه و شهرسازی: اتمام پروژههای نیمه تمام اولویت دولت چهاردهم است
وزیر صمت: رونق تجارت مرزی و توسعه سیستان و بلوچستان با رفع موانع محقق میشود
۶۰ لیتر سهمیه بنزین آذر شارژ شد
کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است
طراحی و توليد نرم افزار :
نوآوران فناوری اطلاعات امروز