شنبه 3 آذر 1403

حمل و نقل هوشمند و دانش بنیان

حمل و نقل هوشمند و دانش بنیان
  تاريخ:سی ام فروردين 1402 ساعت 10:20   |     کد : 275436   |     مشاهده: 694
به گزارش صنعت نیوز، دکتر شهاب خدامرادی رئیس محترم گروه خودرویی و هوشمندسازی ستاد فناوری فضایی و حمل و نقل هوشمند در معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در گفتگو با برنامه روزنه شبکه رادیویی گفتگو به بررسی رویداد ملی حمل و نقل هوشمند و دانش بنیان پرداخت .
به گزارش صنعت نیوز، دکتر شهاب خدامرادی رئیس محترم گروه خودرویی و هوشمندسازی ستاد فناوری فضایی و حمل و نقل هوشمند در معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در گفتگو با برنامه روزنه شبکه رادیویی گفتگو به بررسی رویداد ملی حمل و نقل هوشمند و دانش بنیان پرداخت . متن این گفتگو به شرح ذیل است .

سوال: این رویداد چه زمانی است و قرار است چه اتفاقاتی رخ دهد؟
آقای خدامرادی: ما در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به فراخور مناسبت‌ها و فواصل زمانی معین رویداد‌هایی را برگزار می‌کنیم که در آن تیم‌ها و شرکت‌ها و استعداد‌های برتر در حوزه حمل و نقل شناسایی شوند و ایده هایشان را هم بتوانند مطرح کنند که در صورتی که مورد ارزیابی قرار گرفت و مورد تایید تیم داوری واقع شد بتوانند حمایت‌های لازم را اخذ کنند که بتوانند کارشان را توسعه دهند.
رویدادی که فرمودید رویدادی است که با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شهرداری اصفهان در حال برگزاری است و در دو بخش دانش آموزی و دانشجویی برگزار خواهد شد محور‌های رویداد در حوزه حمل و نقل هوشمند و دانش بنیان است به عنوان مثال در حوزه دانش آموزی بحث ایده‌هایی که کمک کند به افزایش مطلوبیت استفاده از حمل و نقل عمومی و کمک کنند به کاهش سفر از طریق خودروی تک سرنشین، توسعه و تجاری سازی وسایل نقلیه پاک و همینطور الگوی مناسب شهرسازی و تاثیر آن بر ترافیک و بهبود فرایند‌ها و محل‌های پارک این‌ها از جمله مواردی است که ما در بخش دانش‌آموزی در نظر گرفتیم البته زحمات آن با شهرداری محترم اصفهان است و مهلت ارسال ایده‌ها تا ۷ اردیبهشت ماه سال جاری است برای بخش دانش آموزی و جوایزی به ارزش بیست و هفت میلیون تومان هم برای ایده‌های برتر در نظر گرفته ایم.
با توجه به اینکه استعداد‌ها و پتانسیل‌های خوبی در تمامی مقاطع تحصیلی وجود دارد این است که نه تنها به هدف استفاده از تمام پتانسیل‌ها و بلکه با هدف فرهنگ سازی این سطح هم این مقطع در نظر گرفته شده است.
در بخش دانشجویی هم باز به همان شرایط یعنی مهلت ارسال ایده‌ها تا ۷ اردیبهشت ماه و جوایز با ارزش بیست و هفت میلیون تومان برای ایده‌های برتر در نظر گرفته شده و محور‌هایی از جمله مدیریت هوشمند و دانش‌بنیان ترافیک، بحث مطلوبیت استفاده از حمل و نقل عمومی و رعایت قوانین و بهبود رفتار‌های ترافیکی و مشارکت شهروندان و بخش خصوصی در مدیریت ترافیک در نظر گرفته شده است.
همانطور که مطلع هستید در سال‌های اخیر با توجه به تعدد خودرو‌های در اختیار عموم مردم، ما شاهد مشکلات ترافیکی عدیده‌ای در سطح کلانشهر‌های کشور هستیم به همین دلیل استفاده از تمامی ایده‌ها و فناوری‌هایی که منجر شود به کاهش و کنترل و مدیریت ترافیک ارزشمند است و باید روی آن کار شود. علیرغم کار‌هایی که تا الان صورت گرفته از جمله بحث ساخت و ساز‌هایی که در حوزه آزادراهی و بزرگراهی بوده و مواردی مثل ساخت پارکینگ‌ها در سطح شهر، ولی باز هم تردد خودرو‌ها ظاهراً دارد سریعتر از توسعه زیرساخت‌ها پیش می‌رود و به همین دلیل ترافیک هم هنوز هم مشکلی است که در سطح کلان شهر‌ها وجود دارد و این است که ما در اجلاس کلان شهر‌های امسال که در اصفهان برگزار می‌شود در نیمه اردیبهشت ماه این رویداد ترتیب داده شده که در حاشیه آن اجلاس که در سال تقریبا ۴ بار بین کلانشهر‌های کشور برگزار می‌شود با حضور ۱۵ کلانشهر کشور که این دوره هم در اصفهان است.
بناست که رویداد‌های برتر در حاشیه آن اجلاس مطرح شوند و ایده‌های برتر مورد استفاده و بهره برداری کلانشهر‌ها واقع شود انشاءالله بتوانند کمکی کنند در جهت کاهش ترافیک و قطعاً حل این مشکل نه تنها با استفاده از ظرفیت نهاد‌های حاکمیتی امکان پذیر است قطعاً به خواست و اراده عمومی مردم هم مرتبط می‌شود هم از بابت فرهنگ سازی که در این زمینه باید انجام شود و هم از بابت استفاده از فناوری‌های نوین که عموم مردم می‌توانند از آن بهره‌مند شوند و زیرساخت‌هایی که حاکمیت باید ایجاد کند که انشالله دست به دست هم دهیم که مشکل بتواند در کشور کمتر شود یا کاملاً مرتفع شود.

سوال: الان شما در مجموعه خودرویی هوشمندسازی ستاد فناوری‌های فضایی چند عضو دارید؟
آقای خدامرادی: ما ذیل ستاد حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با توجه به اینکه یک نهاد بالادستی محسوب می‌شود با سازمان‌ها و شرکت‌های مختلفی که در ارتباط با حوزه حمل و نقل هستند در ارتباط هستیم. حالا خاص حوزه ما که بحث هوشمندسازی را دنبال می‌کنیم می‌شود گفت با تمامی خودروسازان و با خود وزارت صمت و سازمان‌های مختلفی که مرتبط با بحث حمل و نقل هوشمند هستند از جمله وزارت راه، سازمان راهداری، وزارت ارتباطات و خود اپراتور‌ها در ارتباط هستیم و همین طور شرکت‌های دانش بنیانی که به این سازمان‌ها خدمت رسانی می‌کنند و خدماتشان را ارائه می‌دهند.
سوال: پس طیف گسترده‌ای از ذینفعان در حوزه شما حضور دارند. آقای دکتر وقتی ما می‌گوییم گروه خودرویی و هوشمندسازی یا حمل و نقل هوشمند صرفاً که فقط به آن خودرو نگاه نمیکنیم، جاده هم می‌تواند امکاناتی را داشته باشد و آن سازنده خودرو هم می‌تواند این امکان را داشته باشد و خود من راننده هم می‌تواند یک سری موارد برای من به عنوان هوشمند سازی در نظر گرفته شود یعنی شما این را به طور کامل در نظر می‌گیرید.
آقای خدامرادی: بله دقیقاً همین طور است، قبلا فقط بحث هوشمند سازی را دنبال می‌کردیم که بخش مهمی از آن بحث جاده است و بعد مطالعاتی که انجام دادیم دیدیم که ما نمی‌توانیم تنها روی یک حوزه تمرکز کنیم و بگوییم حمل و نقل هوشمند را به طور کامل داریم پیاده سازی میکنیم این‌ها همه در تعامل با هم معنا میدهند و ارتباطی که بین زیرساخت با وسایل نقلیه از جمله خودرو‌ها و افراد و کاربران وسایل نقلیه به وجود می‌آید، این آن مفهومی است که در نهایت حمل و نقل هوشمند را میتوانیم به آن برسیم.

http://sanatnews.ir/News//275436
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است