تأکید وزیر صمت بر لزوم همگونسازی قوانین با شرایط فعلی تولید
|
۳۰۳ همت عدمالنفع صنایع از ناترازیها
|
افزایش قیمت و ناترازی انرژی، چالش اصلی صنایع کشور
|
مدیر نمونه خودرویی کشور مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری ایران شد
|
راهاندازی دوباره تالار دوم ارزی؛ تشکیل کمیته ارزی در وزارت صمت
|
بازگشت ۲ میلیون و ۲۹۸ هزار زائر به کشور
|
تمهیدات وزارت صمت برای مراسم اربعین امسال
|
اعلام آمادگی وزرای صمت و راه و شهرسازی برای تامین تسهیلات مورد نیاز سفر زائران اربعین
|
ارائه گزارش بازار بهصورت منظم به دولت؛ کاهش تقاضا گذراست
|
وزیر صمت: برای اولین بار کنسانتره تیتانیوم در کشور تولید می شود
|
وزیر صمت: بسته حمایتی دولت از صنایع قابلیت تمدید دارد
|
تجاوز به تولیدکنندگان انرژی نقض قوانین بینالملل و تهدید ثبات جهانی است
|
ریلگذاری راهآهن چهارمحال و بختیاری آغاز شد
|
چهارشنبه 19 شهريور 1404
Toggle navigation
صفحه نخست
درباره ما
آرشیو
تماس با ما
تاخیر در برجام، چه خسارتی به ایران وارد میکند؟
تاريخ:بيست و پنجم شهريور 1401 ساعت 17:45
|
کد : 269899
|
مشاهده: 977
روزنامه اعتماد: موضوع پرونده احیای برجام در این روزها به یک کشمکش رسانهای در داخل و خارج از ایران تبدیل شده است. در داخل کشور گروهها و جناحهای سیاسی درصدد پاسخ به این سوال برآمدند که چرا پرونده احیای برجام در دولت سیزدهم، بهرغم وعده انتخاباتی دولت، سرنوشت فرسایشی پیدا کرده و آینده آن مبهم است.
این موضوع به خصوص زمانی جدیتر شد که پس از پاسخ ایران به امریکا در چارچوب طرح اتحادیه اروپا، امریکا اعلام کرد که ایران درخواستهای جدیدی مطرح و مسوول سیاست خارجی اروپا نیز پاسخ ایران را مایوسکننده اعلام کرد. از سوی دیگر به نظر میرسد در امریکا نیز دولت بایدن فعلا تمایلی به تداوم مذاکرات نداشته و تصمیمگیری در این خصوص را به پس از برگزاری انتخابات میاندورهای در آبانماه موکول کرده است.
اما اکنون با گذشت بیش از یکسال تقریبا همه طرفها امیدی به احیای برجام ندارند. تامل در تاریخ سیاسی معاصر ایران بیانگر این مهم است که مذاکرات هستهای ایران با غرب تا اندازهای شبیه به مذاکرات مربوط به ملی شدن نفت در زمان دکتر مصدق شده و امید است که سرنوشت پایانی آن متفاوت باشد چراکه در آن مقطع بریتانیا توانست امریکا را از یک کشور حامی و بیطرف به یک کشور مخالفوبرانداز تغییر دهد و دولت ملی محمد مصدق را سرنگون کند.
لذا اکنون باید کارگزاران سیاست خارجی ایران از هر طریق ممکن مانع از موفقیت امریکا در به بنبست کشاندن مذاکرات و ارجاع مجدد پرونده هستهای ایران به شورای امنیت و احیای قطعنامههای شورای امنیت بر علیه ایران شوند. سوالی که اکنون مطرح است اینکه دلایل فرسایشی شدن مذاکرات چیست؟ و آیا راهحلی برای خروج از این بنبست حداقل از طرف ایرانی وجود دارد. به نظر میرسد برخی عوامل در ایران و امریکا سبب این وضعیت شده است.
۱- موضوع هستهای ایران و توافق صورتگرفته بر سر آن یعنی برجام تبدیل به یک موضوع حیثیتی و ارزشی برای دو طرف ایرانی و امریکایی شده است این نگاه سبب شده تا در جریان مذاکرات چه در مقطع برجام و چه در مقطع کنونی منطق طرفین در مذاکره براساس بازی با حاصل جمع صفر و نه مضاعف باشد رویکردی که پیامد آن در مذاکرات دیپلماتیک چیزی جز بنبست نیست.
۲- فرهنگ سیاسی ایرانیان و امریکاییها از برخی ویژگیهای مشترک برخوردار است که شاید مهمترین آنها اقتدارگرایی، خودبرتربینی و فردمحوری باشد. سایه افکندن این فرهنگ بر مذاکرات مانع از به نتیجه رسیدن آن شده است
۳- در داخل ایران به دلیل حاکم بودن سیاستزدگی بر فضای عمومی کشور و تلاش گروههای سیاسی برای مچگیری سیاسی از هم متاسفانه موضوع برجام و احیای آن نیز اسیر این چالش شده و بسیاری از دولتمردان کنونی به دلیل مخالفت با برجام در دولت قبل نگران پاسخخواهی افکار عمومی در صورت حمایت از احیای آن هستند
۴- از طرف ایران پس از تغییر دولت، گروهی مسوول مذاکره احیای برجام شدهاند که ریاست گروه مذاکرهکننده در دولت قبل از مخالفین جدی برجام بوده است لذا این سوال مطرح میشود که چگونه کسی که به موضوعی باور ندارد بتواند ادامهدهنده و احیاگر برنامه برجام باشد؟
۵- مصوبه مجلس شورای اسلامی در اسفند۱۳۹۹ در خصوص احیای برجام دست مذاکرهکنندگان را در مذاکرات تا اندازه زیادی بسته است چراکه قانون مجلس بر لغو تمامی تحریمها تاکید دارد حالآنکه در بهترین حالت در صورت احیای برجام، تحریمهای مرتبط با آن و در اوج خوشباوری تحریمهای ترامپ علیه ایران لغو خواهد شد
۶- دولت سیزدهم، دولتی ائتلافی مرکب از نیروهای مختلف اصولگرا است که در آن طیف وسیعی از اصولگرایان از موافق تا مخالف برجام حضور دارند. گروه مخالف برجام با احیای برجام مخالف است چراکه در صورت حمایت از احیای آن توجیهی برای رفتار خود در مخالفت با برجام در دولت قبل ندارد لذا حاضر به همراهی با دولت در احیای برجام نیست.
۷- بحران اوکراین و تنش در روابط امریکا با پکن بر سر موضوع تایوان سبب شد تا در اردوگاه مقابل یعنی گروه۱+۴ نیز شکاف حاصل شود بهگونهای که روسیه حداقل در کوتاهمدت همانند سابق تمایل به حلوفصل موضوع ندارد و بهدنبال استفاده از کارت مذاکرات برجام در دیپلماسی با غرب بر سر موضوع اوکراین است همانطورکه چین نیز همانند قبل همراهی کامل برای بسته شدن پرونده مذاکرات احیای برجام ندارد.
۸- بحران اوکراین، تحریم نفت روسیه از سوی غرب، کاهش و قطع صادرات گاز روسیه به اروپا عدهای را در داخل به این فکر فروبرده است که شاید با رسیدن فصل سرما و نیاز اروپا به انرژی ایران، غرب در موضوع هستهای با ایران کوتاه بیاید کمااینکه همین تصور در مورد در خصوص ارتقای توان هستهای و بالابردن سطح غنیسازی ایران نیز وجود دارد که در صورت غنیسازی بالای ۹۰ درصدی در داخل، غرب ناگزیر به کوتاه آمدن در مقابل ایران خواهد شد.
مجموعه این عوامل در داخل ایران سبب شده تا یک اجماع کلی در میان نخبگان سیاسی حاکمیت در خصوص پرونده احیای برجام وجود نداشته باشد مضافا اینکه افکار عمومی نیز به دلیل عدم شفافسازی مذاکرات، اطلاعی از موضوع نداردوقادربه موضعگیری نیست.
اما نکته جالب اینکه در امریکا نیز شرایط به گونهای پیش رفت که دولت بایدن، بهرغم وعده دوران انتخاباتی خود، در شرایط کنونی تمایل به احیای برجام در سریعترین زمان ممکن ندارد و مذاکرات را به پس از برگزاری انتخابات میاندورهای در آبانماه موکول کرده است. تصمیمی که به نظر میرسد شخصیت متفاوت بایدن در مقایسه با اوباما، نگرانی دموکراتها از استفاده جمهوریخواهان از توافق با ایران در انتخابات آینده ریاستجمهوری، فشار گروههای عبری- عربی و مهمتر از همه انتظار بایدن از تاثیر تحریمها بر اقتصاد ایران و کوتاه آمدن ایران علل اصلی رویکرد فرسایشی امریکا در مذاکرات است.
ولی تأمل در واقعیات بیانگر این مهم است که هر دو طرف مذاکرهکننده یعنی ایران و امریکا باید بر این مهم واقف شوند که واقعیت چیزی جز این است. در طرف ایران، دولت باید به قول انتخاباتی خود وفادار و حتی در صورت نیاز کار گروه مذاکرهکننده احیای برجام را با توجه به سوابق کاری آن در مذاکرات قبل و رهیافت فرسایشی آنها تعویض کند مضافا اینکه بههیچوجه در تصمیمگیری خود تحتتاثیر تحلیل سراب زمستانی قرار نگیرد چرا که ما نه از نظر فنی امکان برآورده ساختن نیاز اروپا به گاز را داریم و هم اینکه تامل در گذشته تاریخی بیانگر این مهم است که نه تحریم بینالمللی نفت ایران در دوران مصدق، نه توقف صادرات نفت ایران در دهه ۱۳۸۰ و نه قطع صادرات نفت روسیه به غرب هیچکدام سبب ایجاد بحران انرژی در جهان نشد.
دولت سیزدهم باید همین نگاه را به تحلیل بالا بردن سطح درصد غنیسازی اورانیوم در ایران نیز به عنوان ابزاری برای چانهزنی سیاسی داشته باشد. اگرچه این راهکار شاید در کوتاهمدت نتیجهدهنده باشد اما در خصوص این موضوع باید به گونهای عمل شود که مبادا به اعتماد جامعه جهانی به ایران بر اساس فتوای مقاممعظم رهبری مبنیبر حرام بودن سلاح هستهای خدشهای وارد شود.
http://sanatnews.ir/News//269899
برچسب ها :
تاخیر در برجام
,
خسارت
,
ایران
,
وارد کردن
,
تحریم ها
,
اخبار صنع تیوز
آدرس ايميل شما:
*
آدرس ايميل دريافت کنندگان
*
Sending ...
*
پربازديد ترينها
هیچ مدرسهای در تهران در لیست ساختمانهای ناایمن بحرانی قرار ندارد
مغز در دوران بارداری سازماندهی مجدد میشود
بازار سرمایه مثبت شد
اعزام و پذیرش ۷۴ هزار مسافر در مسیر استانبول با ۳۶۶ پرواز پس از تحریم پروازهای اروپا
ماموریت استاد دانشگاه خواجهنصیر برای توسعه شرکتهای دانشبنیان با حکم «افشین»
ماجرای ترک سیگار سوژه یک مستند جدید شد
تعداد خودروهای شخصی عامل آلودگی هوای تهران
اهمیت تامین گروه خونی O منفی در حوادث
احتمالاً تعرفه واردات آیفون ۳۰ درصد باشد
رایزنی برای عرضه خودروهای داخلی و خارجی در بورس کالا
توقف پروژه ساخت مجتمع گردشگری در حریم تخت جمشید
پذیرش بدون آزمون دانشجو در ۶ رشته دانشگاه امیرکبیر
آخرين اخبار
لوکا مودریچ؛ میراثدار صبر، درد و شکوه
استیضاح وزیر کار با ۵۸ امضا کلید خورد
کنایه تند سرمربی ازبکستان به ایران
دستگاههای اجرایی از اقتصاد دولتی دل نمیکنند
دیدار عراقچی با وزیر خارجه مصر
۱۰ عملیات یمن با پهپادهای رادارگریز
نگرانی اروپا از تاثیر فسخ یک توافق اطلاعاتی با آمریکا
امنیت میلیاردها کاربر واتساپ به خطر افتاد
افتتاح بزرگترین سد برق آبی آفریقا
آغاز ثبتنام انتخابات فدراسیون سوارکاری
تتر به کانال ۹۰ هزار تومان بازگشت؛ سیگنال اصلاح نرخ غیررسمی دلار؟
برادران عالمیان در رنکینگ جهانی تنیس روی میز از هم دورتر شدند
کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است
طراحی و توليد نرم افزار :
نوآوران فناوری اطلاعات امروز