سه شنبه 11 ارديبهشت 1403

اپلیکیشنی برای مدیریت هوشمند تغذیه کودکان ۱ تا ۵ سال

  تاريخ:بيست و نهم فروردين 1403 ساعت 10:24   |     کد : 288172   |     مشاهده: 80
محققان کشور در یک مطالعه پژوهشی جالب، موفق به طراحی و ساخت یک اپلیکیشن موبایل شده‌اند که توصیه‌های هوشمند و مفیدی را برای تغذیه کودکان ۱ تا ۵ سال ارائه می دهد.
به گزارش ایسنا، تغذیه سالم، یکی از موضوعات مهم در زندگی انسان‌هاست. در این راستا با توجه به این که درصد زیادی از جمعیت جهان را کودکان تشکیل می‌دهند، این مرحله بسیار حساس بوده و توجه به آن بسیار ضروری و حیاتی است. عادات نامناسب تغذیه ای، مجموعه رفتارهایی هستند که غذا دادن به کودک را دشوار ساخته و بر تعامل مادر و کودک تأثیر می‌گذارند. رفتارهای غذایی آشفته کودک همچنین می‌تواند باعث اضطراب و استرس در مراقبان شود که می‌تواند مشکل را تداوم بخشد. با وجود پشتیبانی فراوان برای معرفی غذاهای کمکی، توصیه‌های عملی در مورد تغذیه کودک پس از قطع شیر از بین رفته است. این در حالی است که مراقبان، منابع موجود در مورد تغذیه کودکان خردسال و ترویج تغذیه سالم را بسیار اساسی می‌دانند.
به گفته پژوهشگران، کمبود و یا تغذیه بیش از حد، هر دو، با شرایط مختلف سلامتی نامطلوب مرتبط هستند. تأمین ناکافی مواد مغذی در طول رشد جنین و در دو سال اول زندگی ممکن است به طور قابل توجهی خطر چاقی و بیماری‌های غیرواگیر را افزایش دهد. طی سال‌های اخیر، تلاش‌های جهانی برای مقابله با مسئله سوءتغذیه کودکان منجر به سیاست‌های جدید، ابتکارات و همچنین احساس فوریت واقعی شده است. بسیاری از عادات نادرست تغذیه ای، نتیجه ناآگاهی والدین در مورد روش تغذیه کودکشان است. رفتارهای صحیح تغذیه ای شامل عواملی است که مادر باید به آن ها اشراف داشته و در زمان تغذیه کودک خود آن‌ها را اجرا کند. تحقیقات نشان داده اند که ۳۰ درصد مادران در هنگام تغذیه با کودک نوپایشان مشکل دارند.
در رابطه با این موضوع مهم، پژوهشگرانی از دانشگاه علوم پزشکی تهران در یک فعالیت پژوهشی ارزشمند، اقدام به طراحی و ارزیابی یک برنامه کاربردی توصیه‌گر موبایل مبتنی بر اندروید برای تغذیه کودکان ۱ تا ۵ سال کرده اند.
این پژوهش در سه مرحله جهت نیازسنجی عناصر اطلاعاتی برنامه کاربردی توصیه‌گر تغذیه انجام شده است. ابتدا به منظور تعیین عناصر داده‌ای و قابلیت‌های برنامه، تحلیل نیازهای داده‌ای صورت گرفته است. در ادامه بر اساس نیازسنجی‌های انجام شده، برنامه کاربردی، طراحی شده و نسخه نهایی آن ایجاد گردیده است.
اپلیکیشن فوق در محیط «اندروید استودیو» ایجاد و سپس کاربردپذیری فنی آن با استفاده از پرسش‌نامه توسط ۵ نفر از خبرگان انفورماتیک پزشکی و مدیریت اطلاعات سلامت انجام گردیده است.
بر اساس این تحقیق، استفاده از برنامه کاربردی توصیه‌گر تغذیه، راهکار مفیدی برای افزایش آگاهی والدین از وضعیت رشد کودک از لحاظ سن، قد و دور سر خواهد بود.
بنا بر گفته های صنم لطفی، محقق دانشکده علوم پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و همکارانش، «این برنامه موجب ارتقای سلامت تغذیه، بهبود سلامت روحی و روانی، رشد بهتر کودکان شده و با استفاده از توصیه‌های تغذیه‌ای مناسب نقش بسزایی در جلوگیری از بروز بیماری‌ها خواهد داشت».
آن ها می افزایند: «با توجه به مجموع یافته‌های این پژوهش و نتایج سایر مطالعات داخلی و خارجی، می‌توان از سیستم‌های توصیه گر در بسیاری از بخش‌های حوزه سلامت ازجمله حوزه تغذیه استفاده نمود».
بر این اساس، سیستم‌های توصیه گر تغذیه ای، یکی از فناوری‌های مورد استفاده در حوزه انفورماتیک تغذیه‌ای هستند که با پیشنهاد رژیم‌های غذایی، وعده‌های غذایی و یا توصیه های تغذیه ای، کاربران را در انتخاب مناسب‌تر برنامه‌های غذایی و غذاهای سالم تر و به طور کلی سبک زندگی سالم تر یاری می دهند.
لطفی و همکارانش اشاره کرده اند: «نتیجه کار پژوهشی ما، طراحی و ایجاد برنامه‌ای شده است که در کنار تن سنجی، به صورت هوشمندانه‌ای توصیه‌های تغذیه‌ای لازم متناسب با وضعیت کودک را ارائه دهد. این هوشمندی در نحوه ارتباط کاربر نیز لحاظ شده است، به گونه‌ای که برنامه، کاربر را نه تنها در تمامی مراحل استفاده از برنامه راهنمایی می‌کند و ابهامات پیش آمده را رفع می‌کند، بلکه از انجام دادن عملیات مخرب توسط کاربر نیز به نحو مناسبی جلوگیری کرده و هشدارهای قابل فهم و معناداری را ارائه می‌دهد».
آن ها افزوده اند: «کاربر با استفاده از این برنامه می‌تواند وضعیت رشدی کودک خود را در طی چند ماه متوالی رصد و پایش کرده و احیانًا در صورت وجود، از بروز بیماری خطرناکی در آینده جلوگیری کند. این کار با پایش نمودارها و تاریخچه‌هایی که برنامه به صورت ساختاریافته ارائه می‌دهد، به سهولت امکان پذیر است».
گفتنی است، از این یافته ها، یک مقاله فنی و علمی پژوهشی تهیه شده که در دوماهنامه «پیاورد سلامت» منتشر شده است. این نشریه متعلق به دانشگاه علوم پزشکی تهران است.

http://sanatnews.ir/News/1/288172
Share

برچسب ها :  تغذیه , اپلیکیشن , کودکان
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است