دو شنبه 28 مهر 1404

برای اعزام هیات‌های تجاری برنامه داشته باشیم

  تاريخ:بيست و هشتم مهر 1404 ساعت 12:20   |     کد : 402464   |     مشاهده: 14
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: یکی از راه‌های بهبود شرایط تجاری کشور، برنامه‌ریزی برای اعزام هیات‌های‌ تجاری است. ما باید برای اعزام هیات‌ها کار گروه تشکیل دهیم تا نقشه راه برای توسعه تجارت با شرکای تجاری مشخص شود.

به گزارش ایسنا، ششمین نشست از مجموعه برنامه‌های تخصصی «هفت روز با صادرات» با عنوان «صادرات و بازارهای بین‌المللی» و با هدف بررسی نقش دیپلماسی تجاری در توسعه صادرات، در سالن مروارید سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد.

در این نشست محمدعلی دهقان‌دهنوی، رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، مجید صمدزاده صابر، مدیرکل دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، نمایندگان اتاق‌های بازرگانی، رؤسای اتاق‌های مشترک ایران با سایر کشورها، رایزنان بازرگانی و جمعی از مسئولان دولتی حضور داشتند.

دهقان‌دهنوی در این نشست با اشاره به برگزاری «هفته صادرات» در روزهای منتهی به روز ملی صادرات، اظهار کرد: هدف از اجرای این برنامه، بررسی همه‌جانبه صادرات کشور از جنبه‌های مختلفی همچون چالش‌ها، نیازها و فرصت‌ها است. محور اصلی نشست امروز «دیپلماسی تجاری» می‌باشد و گرد هم آمده‌ایم تا بررسی کنیم چگونه می‌توان از ظرفیت‌های دیپلماسی برای تقویت تجارت کشور بهره گرفت. خوشبختانه در این نشست نمایندگان سه بخش کلیدی شامل دولت، وزارت امور خارجه و بخش خصوصی حضور دارند.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به تجربه دیگر کشورها در زمینه دیپلماسی اقتصادی گفت: کشورهای موفق، دیپلماسی تجاری را یکی از ابزارهای اصلی در توسعه اقتصادی خود می‌دانند. در مذاکرات سیاسی و اقتصادی آن‌ها، تجارت جایگاه محوری دارد و رؤسای کشورها برای امضای قراردادهای بزرگ تجاری شخصاً وارد گفت‌وگو می‌شوند. سازمان توسعه تجارت ایران در حال حاضر با پنج تا شش کشور در حال مذاکره برای امضای موافقت‌نامه‌های تجارت ترجیحی و آزاد است و بخش قابل توجهی از روابط سیاسی ایران با کشورهای مختلف حول محور مبادلات تجاری شکل گرفته است.

دهقان‌دهنوی با بیان اینکه در دولت چهاردهم، رئیس‌جمهور تأکید ویژه‌ای بر استفاده از فرصت سفرهای خارجی برای گسترش تجارت و صادرات دارد، گفت: وزارت امور خارجه نیز این سیاست را دنبال می‌کند و اتاق‌های بازرگانی می‌توانند بازوی مؤثری در تحقق این هدف باشند. همکاری نزدیک این نهادها بدون تردید به رشد صادرات غیرنفتی کشور کمک خواهد کرد.

او با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته در دولت چهاردهم افزود: اتاق‌های بازرگانی و اتاق‌های مشترک با همراهی فعالان اقتصادی نقش پررنگی در پیشبرد دیپلماسی تجاری داشته‌اند. در سفرهای خارجی رئیس‌جمهور، نشست‌ها و همایش‌های تجاری متعددی برگزار شده که منجر به امضای توافق‌نامه‌ها و قراردادهای همکاری میان تجار ایرانی و طرف‌های خارجی شده است.

دهقان‌دهنوی هدف این نشست را بررسی استراتژی‌ها و برنامه‌های کاربردی برای استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود عنوان کرد و گفت: ضروری است انتظارات بخش خصوصی از وزارت امور خارجه، وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت به‌روشنی مشخص شود تا همکاری‌های اقتصادی ایران با کشورهای هدف به شکل مؤثرتری پیش برود.

او در پایان با اشاره به نقش رایزنان بازرگانی در خارج از کشور بیان کرد: هرچند تعداد این افراد به دلیل محدودیت منابع مالی زیاد نیست، اما تلاش می‌شود از ظرفیت‌های موجود برای تحقق اهداف دیپلماسی تجاری به بهترین شکل استفاده شود. همچنین عملکرد سفرای ایران در کشورهای مختلف بر اساس میزان پیشرفت صادرات در آن کشور ارزیابی می‌شود و این شاخص یکی از معیارهای اصلی سنجش عملکرد آنان است.

دهقان‌دهنوی در ادامه این‌ نشست گفت: ما در سازمان توسعه تجارت کارهایی را پیگیری می‌کنیم و به دنبال توسعه آن‌ها نیز هستیم. بنده به رایزن‌های خودمان نیز تاکید داشته‌ام که باید در حوزه دیپلماسی تجاری عمل کنند. خوشبختانه اقدامات خوبی هم تا کنون انجام شده است و بازارچه‌های تجاری نیز راه افتاده‌اند.

رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به ضعف ایران در مرازک تجاری خارجی، توضیح داد: ما باید مراکز تجاری در خارج ازکشور را هم مد نظر قرار دهیم چون مراکز تجاری ما دردخارج از کشور به بلوغ کافی نرسیده‌اند. ۳۰ تا از ۶۰ تا مرکز تجاری ما تمدید نشده‌اند و آن ۳۰ تای باقیمانده هم نیازمند برنامه است که ما از همه عزیزان بخش خصوصی استقبال می‌کنیم؛ اگر برنامه‌ای برای بهبود شرایط در این مراکز تجاری دارید، لطفا برنامه‌های خود را ارائه کنید.

او ادامه داد: ما در اعزام هیات‌های تجاری احتیاج به یک هماهنگی و برنامه‌ریزی خوبی داریم. آن چیزی که من دلم می‌خواهد این ایت که اگر هیات تجاری اعزام می‌کنیم، باید قبل از اعزام برنامه‌ریزی شود. چه کسانی می‌آیند، برنامه چیست و … همگی پرسش‌هایی هستند که باید مشخص شوند.

همچنین باید درباره شرکای تجاری خود (۲۰ کشور اول) کارگروه‌هایی را تشکیل دهیم تا بدانیم که در سفر هیات‌های تجاری خود به این کشورها چه باید کرد. اتاق‌های مشترک این کشورها، رایزن‌های ما و … هم باید در این کارگروه عضو باشند تا نقشه راه توسعه تجارت خود با آن کشور را مشخص کنیم.

دهقان‌دهنوی در اواخر این‌جلسه برای شرکت در نشستی دیگر، محل برگزاری جلسه را ترک کرد.

http://sanatnews.ir/News/1/402464
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است