يک شنبه 27 مهر 1404

لزوم سرمایه‌گذاری در گردشگری محلی

  تاريخ:بيست و هفتم مهر 1404 ساعت 10:11   |     کد : 402384   |     مشاهده: 17
هر سال گردشگران بسیاری به نقاط مختلف جهان سفر می‌کنند که از محل آن میلیون‌ها فرصت شغلی به وجود می‌آید؛‌ فرصتی که علاوه بر ارزآوری موجب سرمایه‌گذاری‌ها متعدد در حوزه های اقتصادی می‌شود. ایران با داشتن جاذبه‌های گردشگری بسیار یک فرصت طلایی را برای درآمدزایی و رونق اقتصاد محلی در اختیار دارد.

به گزارش ایسنا، امروزه در جهان از اقتصاد گردشگری به عنوان یکی از مظاهر تجلی اقتصاد مردمی و مشارکتی نام برده می‌شود. اقتصاد گردشگری به آن دسته فعالیت‌های اقتصادی اشاره دارد که از صنعت گردشگری نشأت گرفته و شامل درآمدهای ناشی از اقامت، خوراک، حمل و نقل و خرید سوغات و هدایا می‌شود. گردشگری می‌تواند به رشد اقتصادی،‌ توسعه زیرساخت‌ها، افزایش تبادلات فرهنگی و ایجاد اشتغال کمک کند.

بسیاری از شهرهایی که از جاذبه‌های گردشگری برخوردارند به سمت ایجاد تعاونی‌های محلی بومگردی و صنایع دستی رفته و علاوه بر کارآفرینی، به ممر درآمدی برای خانوارها و افراد بومی تبدیل شده‌اند.

در این بین شرکت‌های خدمات گردشگری و اقامتی در قالب تعاونی بهترین راه مشارکت آحاد جامعه به شمار می‌روند.بهره‌گیری از تعاونی‌ها موجب کاهش هزینه‌ها در بازار،افزایش کارایی،بهبود کیفیت محصولات و افزایش پایداری در مقاصد گردشگری می‌شود.

تشکیل تعاونی‌ها و اتحادیه‌های صنایع دستی و گردشگری ضمن اشتغالزایی و معرفی جاذبه‌های توریستی استان‌ها و آشنایی مردم با فرهنگ و پیشینه و هنرهای کشور راهکار مناسبی برای حفظ و احیای این صنعت اشتغالزا و ارزآور به شمار می‌رود.

دولت در این مسیر می‌تواند با حمایت خود ضمن رفع موانع پیش‌رو از طریق همکاری با بخش‌های خصوصی و تعاونی بستر توسعه گردشگری در ایران و عرضه و فروش محصولات خانگی و صنایع دستی را فراهم کند.

عمده تعاونی‌های گردشگری و صنایع دستی به شکل خانگی و خانوادگی اداره می‌شوند تا از این طریق سود حاصله بین تمام اعضا تقسیم می‌شود.

به اعتقاد کارشناسان با گسترش و راه‌اندازی تعاونی‌های صنایع دستی و گردشگری زمینه ایجاد اشتغال پایدار و جذب سرمایه‌های کوچک و بزرگ فراهم می‌شود.

در همین راستا عبدالله بهرامی ـ کارشناس بخش تعاون در گفت‌وگو با ایسنا، از ثبت ۳۰۰ رشته صنایع دستی در کشور خبر داد و گفت: بخش تعاون یکی از ارکان اقتصاد کشور است که می‌تواند نقش اساسی در توسعه و شکوفایی کشور داشته باشد. در حال حاضر صنایع دستی به عنوان جلوه‌ای اصیل از فرهنگ و هنر و هویت ایرانی در تولید ناخالص داخلی، اشتغال پایدار و توسعه صادرات غیرنفتی اثرگذار بوده است. با این حال ضروری است توجه بیش از پیش به ظرفیت‌های موجود در این بخش صورت گیرد.

وی به تنوع آب و هوایی و اقلیمی کشور اشاره کرده و می‌گوید: بنگاه‌های تعاونی‌ می‌توانند به کاهش هزینه‌های واسطه‌گری منجر شده و موجب افزایش بهره‌وری و توسعه بازارهای داخلی و خارجی شوند.

عدم دسترسی به تسهیلات مناسب،عدم پوشش بیمه‌ای،ضعف در بازاریابی و نبود زیرساخت لازم برای فروش از جمله مشکلات فعالان گردشگری و صنایع دستی است.این کارشناس بخش تعاون در عین حال به مشکلاتی که فعالان تعاون در حوزه گردشگری و صنایع دستی با آن روبه‌رو هستند اشاره کرده و می‌گوید:یکی از محدودیت‌هایی که تعاونی‌های صنایع دستی و گردشگری دارند نبود منابع مالی و عدم دسترسی به تسهیلات مناسب است. عدم پوشش بیمه‌ای، ضعف در بازاریابی و فروش و نبود زیرساختهای لازم برای توسعه شبکه فروش و عرضه محصولات نیز از موانعی است که فعالان این بخش با آن مواجهند.

بهرامی ابراز امیدواری کرد با ارائه آموزش‌های تخصصی و بهبود بسته‌بندی محصولات، احیای سنت گردشگری و صنایع دستی در کشور محقق شود.

تشکیل تعاونی‌ها و اتحادیه‌های صنایع دستی و گردشگری ضمن اشتغالزایی و معرفی جاذبه‌های توریستی استان‌ها و آشنایی مردم با فرهنگ و پیشینه و هنرهای کشور راهکار مناسبی برای حفظ و احیای این صنعت اشتغالزا و ارزآور به شمار می‌رود.

دولت در این مسیر می‌تواند با حمایت خود ضمن رفع موانع پیش‌رو از طریق همکاری با بخش‌های خصوصی و تعاونی بستر توسعه گردشگری در ایران و عرضه و فروش محصولات خانگی و صنایع دستی را فراهم کند.

در حال حاضر بسیاری از شهرهایی که از جاذبه‌های گردشگری برخوردارند به سمت ایجاد تعاونی‌های محلی بومگردی و صنایع دستی رفته و با این کار علاوه بر کارآفرینی، به ممر درآمدی برای خانوارها و افراد بومی تبدیل شده‌اند.در این شهرها انواع خوراکی‌ها، پوشاک و البسه، شیرینی‌جات و صنایع دستی در قالب سوغات به گردشگران عرضه می‌شود.

به گزارش ایسنا، کارشناسان معتقدند که شرکت‌های تعاونی گردشگری از ویژگی‌های ممتازی برخوردارند که از جمله آنها می‌توان به کاهش هزینه‌ها و امکان خلق محصولات و ارائه خدمات متنوع برای گردشگران و افراد فعال در این صنعت اشاره کرد. اعضای تعاونی‌های گردشگری از طریق شبکه‌سازی و بازاریابی موجب دسترسی بیشتر به بازار فروش شده و کسب و کار خود را رونق می‌بخشند.

تشکیل تعاونی‌های گردشگری و بوم‌گردی موجب رونق کسب و کارهای محلی در مناطق کم برخوردار می‌شود و با استفاده از پتانسیل بالای تعاونی‌ها علاوه بر تحول در گردشگری، بستر مناسبی برای ایجاد اشتغال فراگیر با رویکرد تعاونی درحوزه گردشگری و صنایع دستی و مشاغل خانگی به وجود می‌آید.

http://sanatnews.ir/News/1/402384
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است