دو شنبه 19 خرداد 1404

جنگ قیمت؛ دردسر جدید صنعت خودروی چین

  تاريخ:نوزدهم خرداد 1404 ساعت 11:59   |     کد : 304374   |     مشاهده: 18
جنگ قیمت که صنعت خودروهای برقی چین را فرا گرفته، باعث سقوط قیمت سهام شرکت‌های خودرویی و در نتیجه مداخله غیرمعمول پکن شده است.

به گزارش ایسنا، تحلیلگران می‌گویند با وجود تمام تلاش‌های دولت چین برای اینکه از تبدیل شدن کاهش قیمت‌ها توسط شرکت بی‌وای‌دی به یک چرخه معیوب جلوگیری شود، تقاضای ضعیف‌تر و ظرفیت تولید بیش از حد، سود قوی‌ترین برندها را کاهش داده و رقبای ضعیف‌تر را مجبور به عقب‌نشینی خواهد کرد.

این صنعت حتی پس از اینکه تعداد تولیدکنندگان خودروهای برقی برای اولین‌بار در سال میلادی گذشته رو به کاهش گذاشت، هنوز از کمتر از نیمی از ظرفیت تولید خود استفاده می‌کند.

مقامات چینی در تلاشند تا عواقب این اتفاق را به حداقل برسانند و هفته گذشته روسای برندهای بزرگ را به پکن فراخواندند. با این حال، تلاش‌های قبلی برای مداخله، موفقیت چندانی نداشته است. سرمایه‌گذاران حداقل در کوتاه‌مدت، پیش‌بینی می‌کنند که تعداد کمی از خودروسازان از این وضعیت، جان سالم به در خواهند برد. بی وای‌دی که مسلما بزرگترین برنده ادغام صنعت است، از زمان اوج ارزش سهام خود در اواخر ماه مه، ۲۱.۵ میلیارد دلار از ارزش بازار خود را از دست داده است.

«جان مورف»، تحلیلگر ارشد خودرو در بانک آمریکا، گفت: آنچه در چین می‌بینید نگران‌کننده است، زیرا کمبود تقاضا و کاهش شدید قیمت وجود دارد.

تخفیف‌های بی‌وقفه، برای خودروسازان، حاشیه سود را کاهش می‌دهد، ارزش برند را تضعیف می‌کند و حتی شرکت‌ها با سرمایه خوب را به موقعیت‌های مالی ناپایدار سوق خواهد داد. روزنامه چینی پیپلز دیلی نوشت: محصولات ارزان قیمت و بی‌کیفیت می‌توانند به اعتبار بین‌المللی خودروهای تولید چین آسیب جدی وارد کنند.

کاهش قیمت برای مصرف‌کنندگان، ممکن است مفید به نظر برسد اما مواردی را هم به دنبال خواهد داشت. قیمت‌گذاری غیرقابل پیش‌بینی، اعتماد بلندمدت را تضعیف می‌کند و در عین حال، این احتمال وجود دارد که خودروسازان، با کاهش هزینه‌ها برای حفظ بازار، سرمایه‌گذاری در کیفیت، ایمنی و خدمات پس از فروش را کاهش دهند.

به گفته منابع آگاه، هفته گذشته، به مدیران عامل شرکت‌های خودروسازی گفته شد که باید خود ساماندهی کنند و نباید خودروها را زیر قیمت بفروشند یا کاهش قیمت غیرمنطقی ارائه دهند. موضوع خودروهای صفر کیلومتر نیز مطرح شد.

خودروسازان چینی در مقایسه با همتایان خارجی خود، تخفیف‌های بسیار بیشتری ارائه داده‌اند.

«مورفی» گفت: خودروسازان آمریکایی باید از این بازار خارج شوند. احتمالا «تسلا» باید آنجا باشد تا با این شرکت‌ها رقابت کند و بفهمد چه اتفاقی می‌افتد اما خطر زیادی برای آنها وجود دارد. هیچ شکی باقی نمی‌گذارد که بی‌وای‌دی، برند شماره یک فروش خودرو در چین، مقصر اصلی است.

این یک معضل برای همه خودروسازان، به ویژه خودروسازان کوچک‌تر است. «ژانگ ییچائو»، مشاور موسسه «آلیکس پارتنر»(AlixPartners)گفت: اگر وقتی یک شرکت پیشرو قیمت را تغییر می‌دهد، از آن پیروی نکنید، ممکن است شانس ماندن در بازار را از دست بدهید. او افزود که نرخ پایین استفاده از ظرفیت چین که اساسا به رقابت دامن می‌زند، اکنون حتی تحت فشار بیشتری از عدم قطعیت‌های صادراتی قرار دارد.

طبق گزارش بلومبرگ، در حالی که تلاش برای یافتن راهی برای عرضه مازاد تولید، برندهای چینی بیشتری را به صادرات سوق می‌دهد، بازارهای بین‌المللی فقط می‌توانند تا حدودی تسکین‌دهنده باشند.

http://sanatnews.ir/News/1/304374
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است