بخش اعظم مینروبی مسیر راهآهن شلمچه - بصره انجام شده است
|
وزیر صمت: سهام خودروسازان واگذار میشود
|
هشدار وزیر صمت درباره قاچاق سوخت معادن
|
پروژههای عمرانی از دل تحریم و تنگناها سر بلند کردند
|
وزیر صمت: ارزآوری کشور با مقررات فعلی لطمه میخورد
|
شبکههای غیررسمی مالی، صادرات را تا ۱۵ درصد گرانتر کردهاند
|
قرارداد ۲۵۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی برای شهرکهای صنعتی منعقد شد
|
نمیتوانیم خود را منفک از زنجیره ارزش جهانی بدانیم
|
انتقاد تند وزیر صمت به قطع کامل برق صنایع بزرگ در ۱۵ روز آینده
|
آمادگی وزارت صمت برای افتتاح طرحهای فناورانه در کرمانشاه
|
ممنوعیت واردات کالاهای خارجی مشابه ساخت داخل ادامه دارد
|
امضای چهار سند همکاری مشترک با عراق در حوزه نفت وگاز
|
وزیر صنعت، معدن و تجارت: کارگر رکن تولید و تولید اساس پیشرفت کشور است
|
يک شنبه 11 خرداد 1404
Toggle navigation
صفحه نخست
درباره ما
آرشیو
تماس با ما
شبکههای اجتماعی، مسیری ارزشمند برای اشتراک دانش علمی
تاريخ:دهم خرداد 1404 ساعت 10:16
|
کد : 303850
|
مشاهده: 36
در دنیایی که ارتباطات دیجیتال حرف اول را میزنند، رسانههای اجتماعی نه فقط سرگرمی، بلکه به ابزاری برای یادگیری و انتقال دانش تبدیل شدهاند؛ اما هنوز پرسشهای زیادی درباره میزان تاثیر این رسانهها بر جریان دانش وجود دارد.
به گزارش ایسنا، اشتراک دانش، فرایندی است که در آن افراد دانش و اطلاعات خود را با دیگران در میان میگذارند. این فرایند به رشد فردی و جمعی منجر میشود و نقش مهمی در توسعه علمی و اجتماعی دارد. با گذشت زمان، ابزارهای ارتباطی پیشرفت کردهاند و امروز رسانههای اجتماعی در کانون این فرایند قرار گرفتهاند. این فضاهای دیجیتال، بستری برای انتشار، یادگیری و گفتوگو درباره موضوعات گوناگون فراهم کردهاند و کاربران فعال در آنها، بازیگران اصلی انتقال دانش شدهاند. برخلاف گذشته که تولید محتوا عمدتاً در دست نهادهای رسمی و سازمانها بود، امروزه افراد عادی هم میتوانند نقش مهمی در شکلگیری جریان دانش داشته باشند.
در سالهای اخیر، پژوهشگران به اهمیت بررسی نقش رسانههای اجتماعی در گسترش دانش پی بردهاند. این رسانهها دیگر فقط وسیلهای برای ارتباطات شخصی نیستند، بلکه به فضایی برای فعالیت علمی تبدیل شدهاند. با این حال، مطالعات اندکی به طور نظاممند به بررسی نحوه استفاده پژوهشگران از این فضا برای اشتراکگذاری یافتههای علمی پرداختهاند. ضرورت چنین تحقیقی زمانی بیشتر احساس میشود که بدانیم سهم دیدهشدن پژوهشها در این رسانهها میتواند بر تاثیرگذاری علمی آنها اثر بگذارد.
در این زمینه، محمد حسنزاده، استاد مدیریت اطلاعات و دانش در دانشگاه تربیت مدرس، به همراه سه تن از همکارانش در همین دانشگاه، پژوهشی را در این زمینه انجام دادهاند. آنها به بررسی نحوه اشتراکگذاری دانش علمی در رسانههای اجتماعی پرداختند و تلاش کردند بفهمند که پژوهشگران تا چه اندازه از این فضا برای رساندن صدای علمی خود استفاده میکنند.
در این پژوهش، پژوهشگران با بررسی نزدیک به ۱۵۰۰ مقاله علمی منتشرشده در بازه زمانی سالهای ۱۹۹۹ تا ۲۰۲۱ در پایگاه استنادی اسکوپوس، تحلیل کردند که چه میزان از این مقالات در رسانههای اجتماعی دیده شدهاند. آنها از روشهای آماری ساده مثل شمارش فراوانی، جدولبندی دادهها و تحلیل ارتباطها برای بررسی موضوع استفاده کردند.
نتایج نشان دادند که فقط حدود ۲۰ درصد از مقالات بررسیشده دستکم یکبار در رسانههای اجتماعی به اشتراک گذاشته یا به آنها اشاره شده است. در بین رسانهها، توییتر با فاصله زیادی از سایرین، بیشترین نقش را در دیدهشدن این مقالات داشته است. سایر رسانهها مثل سایتهای خبری، فیسبوک، وبلاگها و حتی اسناد سیاستگذاری هم در این روند سهم داشتهاند، ولی بهمراتب کمتر.
پژوهشگران متوجه شدند که هرچه یک مقاله علمی بیشتر در رسانههای اجتماعی دیده شود، احتمال اینکه در منابع علمی دیگر هم به آن استناد شود، بیشتر است. بهعبارت دیگر، رسانههای اجتماعی میتوانند به دیدهشدن و تاثیرگذاری علمی پژوهشها کمک کنند. این یافته نشان میدهد که فعالیت علمی در فضای دیجیتال، صرفاً جنبه تبلیغاتی یا خبری ندارد، بلکه میتواند در فرآیند ارزیابی علمی نیز موثر باشد.
اطلاعات تکمیلی پژوهش، حاکی از آن هستند که کشورهای آمریکا، چین و انگلستان بیشترین تولید علمی در این حوزه را داشتهاند، اما در کشورهایی مثل چین که دسترسی به برخی رسانهها مثل توییتر محدود است، میزان دیدهشدن پژوهشها پایینتر بوده است. همچنین مشخص شد که حوزههایی مثل علوم کامپیوتر، علوم اجتماعی، مدیریت و حتی روانشناسی، در این زمینه فعالترند.
این پژوهش همچنین نشان داد که اشتراک دانش در رسانههای اجتماعی پدیدهای میانرشتهای است؛ به این معنا که پژوهشگران رشتههای مختلف از زوایای گوناگون به آن پرداختهاند. مثلا در روانشناسی، جنبههای شناختی مورد توجه بوده، در جامعهشناسی نقش عوامل فرهنگی و شبکههای اجتماعی بررسی شده، و در رشتههای مدیریتی و فنی، به طراحی سیستمهای اشتراک دانش توجه شده است.
این نتایج جالب که نفش پراهمیت شبکههای رو به رشد اجتماعی را در اشتراک یافتههای علمی آشکار میکنند، در دوفصلنامه علمیپژوهشی «پژوهشنامه علمسنجی» منتشر شدهاند؛ نشریهای وابسته به دانشگاه شاهد که به بررسی موضوعات مرتبط با علمسنجی، تحلیل استنادی و مطالعه علمی روندهای پژوهشی میپردازد.
http://sanatnews.ir/News/1/303850
برچسب ها :
شبکههای اجتماعی
,
دانش علمی
,
ارتباطات دیجیتال
,
دانشگاه تربیت مدرس
,
پژوهشگران
آدرس ايميل شما:
*
آدرس ايميل دريافت کنندگان
*
Sending ...
*
پربازديد ترينها
دانشبنیانها، همقدم زائران در راهپیمایی عظیم اربعین
هیچ مدرسهای در تهران در لیست ساختمانهای ناایمن بحرانی قرار ندارد
۹۶۰ هزار عملیات کانتینری در بندرشهید رجایی هرمزگان ثبت شد
مغز در دوران بارداری سازماندهی مجدد میشود
توقیف 2 شناور حامل قاچاق در آبهای بوشهر
بازار سرمایه مثبت شد
اعزام و پذیرش ۷۴ هزار مسافر در مسیر استانبول با ۳۶۶ پرواز پس از تحریم پروازهای اروپا
ماموریت استاد دانشگاه خواجهنصیر برای توسعه شرکتهای دانشبنیان با حکم «افشین»
مدال آوران المپیک پاریس از سربازی معاف شدند
دومین نقش برجسته قدیمی ایران در فارس ساماندهی میشود
ماجرای ترک سیگار سوژه یک مستند جدید شد
تعداد خودروهای شخصی عامل آلودگی هوای تهران
آخرين اخبار
پزشکیان: مصرف انرژی ما نسبت به همسایگان مناسب نیست
«طراحی ناپایدار، نظارت غایب، اجرای معیوب»؛ روایت علمی از دلایل ریزش متروپل
هشدار خانوادههای زندانیان اسرائیلی به زامیر درباره گسترش عملیات نظامی در غزه
ریزش متروپل؛ زنگ خطر برای حیثیت مهندسی و نظام ساختوساز کشور
حمله پهپادی بیسابقه به سیبری و حوزه قطب شمال روسیه
مسوول آمریکایی: پاسخ حماس به پیشنهاد ویتکاف در کل مثبت است
درآمد تعرفهای کانادا افزایش یافت
هند: تغییر تاکتیکها در درگیری با پاکستان به خوبی نتیجه داد
حمله رژیم صهیونیستی به خودرویی در جنوب لبنان
طرح انگلیس برای ساخت ۶ کارخانه مهماتسازی جدید
تاثیر مصرف شیر روزانه در رشد قدی کودکان
دستور اضطراری ترامپ برای جلوگیری از تعطیلی نیروگاه آلاینده
کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است
طراحی و توليد نرم افزار :
نوآوران فناوری اطلاعات امروز