انتقاد تند وزیر صمت به قطع کامل برق صنایع بزرگ در ۱۵ روز آینده
|
آمادگی وزارت صمت برای افتتاح طرحهای فناورانه در کرمانشاه
|
ممنوعیت واردات کالاهای خارجی مشابه ساخت داخل ادامه دارد
|
امضای چهار سند همکاری مشترک با عراق در حوزه نفت وگاز
|
وزیر صنعت، معدن و تجارت: کارگر رکن تولید و تولید اساس پیشرفت کشور است
|
وزیر صنعت: جهش ۱۰ میلیارد دلاری مبادلات ایران و آفریقا در راه است
|
لزوم رفع موانع ساختاری و تسریع در اجرای توافقهای ایران و روسیه
|
دیدار رئیس اتاق بازرگانی ازبکستان و هیات تجاری با وزیر صمت در تهران
|
زمین بدون زیرساخت تحویل نمیدهیم؛ حتی اگر از ما انتقاد شود
|
بهره برداری از نخستین طرح تولید «مونازیت» در ایران و غرب آسیا
|
پزشکیان: برای ساخت مسکن محرومان با مشارکت خیرین و مردم اقدام خواهیم کرد
|
رشد ۱۸.۳ درصدی مسافران نوروزی
|
تکمیل راه آهن رشت - آستارا تا پایان دولت چهاردهم
|
دو شنبه 29 ارديبهشت 1404
Toggle navigation
صفحه نخست
درباره ما
آرشیو
تماس با ما
یک کارشناس اقتصاد دریا مطرح کرد:
تأمین مالی زنجیره تأمین، راهکار تحقق تولید دریایی
تاريخ:دوازدهم ارديبهشت 1404 ساعت 11:46
|
کد : 302439
|
مشاهده: 63
به گزارش صنعت نیوز، یک کارشناس اقتصاد دریا راه تحقق شعار سال ۱۴۰۴ در حوزه دریا را توجه ویژه به تأمین مالی زنجیرۀ تامین (SCF) معرفی کرد و از راهاندازی سه بانک در مناطق آزاد فراساحل خبر داد.
به گزارش صنعت نیوز، یک کارشناس اقتصاد دریا راه تحقق شعار سال ۱۴۰۴ در حوزه دریا را توجه ویژه به تأمین مالی زنجیرۀ تامین (SCF) معرفی کرد و از راهاندازی سه بانک در مناطق آزاد فراساحل خبر داد.
حسن بیک محمدلو کارشناس اقتصاد دریادرباره راههای تحقق شعار سال ۱۴۰۴ (سرمایهگذاری برای تولید) بیان کرد: نکته اول این است که ما باید بدانیم اگر میخواهیم درباره تولید صحبت کنیم، تولید در امر اقتصاد دریا چه مولفهها و ردههای تولیدی را شامل میشود.
وی افزود: معنای تولید در دریا را در هفت ردیف اصلی منابع زنده، منابع غیر زنده، انرژیهای تجدیدپذیر، فعالیتهای بندری، کشتیرانی، صنعت ساخت و تعمیر شناور و سازههای دریایی و گردشگری ساحلی و دریایی به همراه زیربخشهای آن باید پیدا کرد.
بیک محمدلو گفت: بنابراین کار اساسی که میتوان انجام داد این است که خود مفهوم تولید دریایی را شفاف کرد. به اعتقاد من بسیاری از هفت ردیف یاد شده قابلیت توجه به عنوان امر تولید را دارد.
وی درباره راهکارهای پشتیبانی از سرمایهگذاری در امر تولید توضیح داد: توجه ویژه به جریان تامین مالی پشتیبانی کننده از تولید اولین موضوعی است که باید به آن توجه شود.
نیاز به استقرار یک پلتفرم تأمین مالی هوشمند
این کارشناس اقتصاد دریا ادامه داد: موضوع SCF یا تامین مالی زنجیره تامین میتواند پشتیبانی جدی بهطور اهرمی از موضوع تولید داشته باشد. ما باید یک پلتفرم تامین مالی را بهطور هوشمند در بخشهای دریایی مستقر کنیم.
وی بیان کرد: وقتی این زنجیره تامین مالی مستقر شد، این زنجیره سه ویژگی دارد و مجهز به برخی ابزارها است. سه ویژگی مجوزها، معافیتها و تسهیلات در داخل زنجیره تامین مالی وجود دارد.
بیک محمدلو افزود: یعنی اینکه این زنجیره تامین مالی هم میتواند معافیتهایی را به لحاظ کار در دریا در هفت ردیف اصلی ایجاد کند و هم اخذ مجوزها را تسهیل میکند، ضمن آنکه جریان اختصاص اعتبارات را سرعت بخشیده و در اولویتها میآورد.
وی یادآور شد: برای اینکه این سه ویژگی درست در کنار هم و به صورت بهینه کار کنند، باید اتفاقاتی در نظام تامین مالی کشور برای سرمایهگذاری رخ دهد. برخی از ابزارهای مورد نیاز برای تحقق این هدف عبارت از این است که بانکهای تخصصی در فراساحل شکل بگیرد.
این کارشناس اقتصاد دریا گفت: البته این تکلیف، مصوبه هیات وزیران در اردیبهشت سال قبل بوده است و قرار است که سه بانک در مناطق آزاد فراساحل تاسیس شود. مضافا بر آن شورای اقتصادی باید تصویب طرحهایی که قابلیت سرمایهگذاری دارند را سرعت ببخشد و طرحهای دریایی را در اولویت بگذارد.
وی اضافه کرد: در یک نگاه دیگر باید سیاستهای اعتباری شبکه پولی و بانکی بنا بر مصوباتی که بانک مرکزی بهعنوان رگولاتور و تنظیم کننده دارد و البته خود بانکهای تجاری که سیاستهایشان را مشخص میکنند، متناسب با اهداف سرمایهگذاری در بخش دریا باشد. هر کدام از محورهای هفت گانه تولید در بخش دریا قابلیت سرمایهگذاری و فعالیت تامین مالی زنجیره را دارد و بانکها میتوانند به آن ورود کنند.
بیک محمدلو در پایان بیان کرد: اگر بخواهیم اولویتبندی در این قسمت داشته باشیم، آن بخشهایی که با مشارکت مردم و سرمایههای مردم قابلیت سرمایهگذاری برای رونق تولید دارد، مربوط به بحثهای گردشگری و شیلات یا بخش منابع زنده دریا است، اما این مسئله نباید نافی ورود بقیه مجموعهها به موضوع سرمایهگذاری در ردیفهای دیگر باشد.
وی ادامه داد: در سایر ردیفها طبیعتا سرمایههای مردمی خیلی نمیتواند ورود کند، باید نهادهای مالی و سرمایهگذاری تخصصی در حوزه فعالیتهای بندری یا موضوعات کشتیرانی وارد شوند.
http://sanatnews.ir/News//302439
برچسب ها :
کارشناس اقتصاد دریا
,
حسن بیک محمدلو
,
تامین مالی زنجیره تامین
,
مناطق آزاد فراساحل
,
بانک
,
اخبار صنعت نیوز
آدرس ايميل شما:
*
آدرس ايميل دريافت کنندگان
*
Sending ...
*
پربازديد ترينها
دانشبنیانها، همقدم زائران در راهپیمایی عظیم اربعین
هیچ مدرسهای در تهران در لیست ساختمانهای ناایمن بحرانی قرار ندارد
۹۶۰ هزار عملیات کانتینری در بندرشهید رجایی هرمزگان ثبت شد
مغز در دوران بارداری سازماندهی مجدد میشود
توقیف 2 شناور حامل قاچاق در آبهای بوشهر
بازار سرمایه مثبت شد
اعزام و پذیرش ۷۴ هزار مسافر در مسیر استانبول با ۳۶۶ پرواز پس از تحریم پروازهای اروپا
ماموریت استاد دانشگاه خواجهنصیر برای توسعه شرکتهای دانشبنیان با حکم «افشین»
مدال آوران المپیک پاریس از سربازی معاف شدند
دومین نقش برجسته قدیمی ایران در فارس ساماندهی میشود
ماجرای ترک سیگار سوژه یک مستند جدید شد
تعداد خودروهای شخصی عامل آلودگی هوای تهران
آخرين اخبار
افزایش شمار تلفات طوفان در آمریکا
ادعای تایوان درباره «جنگ سیاسی» چین
روند جذب اساتید در دانشگاهها اصلاح شد
حمدان: با اسرائیل مذاکره مستقیم نمیکنیم
اوجالان: ترمیم روابط ترکیه و کردها نیازمند یک «تغییر اساسی» است
واکنش ایران به بیانیه اتحادیه عرب در خصوص جزایر سهگانه ایرانی
واکنش ترامپ به ابتلای بایدن به سرطان
پرت شدن راننده تیبا به بیرون در بزرگراه چمران
رضا صادقی «برنده» بازگشت
«شهر قدس» پایلوت «توسعه عدالت آموزشی»
آیا کانال سوئز را داریوش ساخت؟
طلای جهانی صعودی شد
کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است
طراحی و توليد نرم افزار :
نوآوران فناوری اطلاعات امروز