سه شنبه 1 خرداد 1403

غارنوردان مردم را از اكتشافات خود بي‌خبر بگذارند

  تاريخ:سی ام مهر 1387 ساعت 13:08   |     کد : 9458   |     مشاهده: 1157
به گزارش صنعت نیوز، اعضاي اتحاديه بين‌المللي غارنوردي كه اردوي مشتركي را باغارنوردان ايراني در كشورمان برگزار كردند، وضعيت غارهاي ايران را از نظر زيست‌محيطي نامناسب و نامطلوب عنوان كردند

به گزارش خبرنگار گروه گردشگری صنعت نیوز، اعضاي اتحاديه بين‌المللي غارنوردي كه اردوي مشتركي را باغارنوردان ايراني در كشورمان برگزار كردند، وضعيت غارهاي ايران را از نظر زيست‌محيطي نامناسب و نامطلوب عنوان كردند 

غارنوردي، عكس از افشين يوسفي

اعضاي اتحاديه بين‌المللي غارنوردي كه اردوي مشتركي را باغارنوردان ايراني در كشورمان برگزار كردند، وضعيت غارهاي ايران را از نظر زيست‌محيطي نامناسب و نامطلوب عنوان كردند. به اعتقاد اين افراد، بيشترين آسيبي كه غارها مي‌بينند، از غارنوردان است، نه از مردم عادي.

رضا نظام‌دوست، سرپرست ايراني حاضر در اردو بين‌المللي غارنوردي در اين‌باره گفت:« حداقل حضور اين افراد در ايران اين بود كه ديد علاقه‌مندان غارنوردي در ايران نسبت به اين موضوع كاملا تغيير كند. كوهنوردان ما پس از مدتي كوهنوردي و سنگ‌نوردي، در اوقات بيكاري و بازنشستگي، رويكردي هم به غار داشتند و به‌جز عده‌اي معدود اكثرا غارها را در حد يك بازديد پيمايش مي‌كردند.»

به اعتقاد او، پس از برگزاري اين اردو دريچه جديدي براي علاقه‌مندان به غارنوردي باز شد. برداشتن گام اول در اين زمينه نيازمند تشكيلات منسجم‌تر تخصصي غارنوردي در ايران است. 

"فدي نادر"، كه به عنوان دبيركل اتحاديه غارنوردي، از برگزاري اردوي مشترك غارنوردي در ايران به خوبي ياد كرد و گفت:‌« اين اتحاديه آمادگي آن‌را دارد كه تشكيلات غارنوردي ايران را در صورتيكه به شكل منسجم فعال شود را به عنوان عضو جديد اتحاديه بپذيرند.»

او به همين منظور دعوتي از غارنوردان ايران به كشور خود – لبنان – كرد و از ايرانيان خواست تا براي حضور در اردوي سال آينده اين اتحاديه كه در آمريكا برگزار مي‌شود، آماده باشند.

به گفته نظام‌دوست، سرپرست ايراني دوره غارنوردي در ايران، رفتين غارنوردان ايراني به اين اردو منوط به راه‌اندازي تشكيلات غارنوردي و عضويت در اتحاديه بين‌المللي است.

او گفت:« اعضاي ايراني حاضر در كلاس باتوجه به آشناشدن با غارنوردان كشورهاي شركت كننده، براي ادامه آموزش به شكل مكاتباتي به منابع و ماخذ‌هاي آموزشي لينك شدند. به اين ترتيب يك‌سري از اطلاعاتي كميته آموزشي اتحاديه كه در كتابخانه اين اتحاديه موجود است، براي بهره‌برداري غارنوردان ايراني ميسر شد.»

نادر نيز در اين خصوص اعلام كرد:‌« باتوجه به آموزش‌ها و اطلاعات كسب‌شده ازسوي افراد حاضردر دوره، اين افراد مي‌توانند به عنوان مربي با ديگر علاقه‌مندان كار كرده و با برگزاري يك يا دو اردوي داخلي،‌سطح غارنوردي علمي ايران را بالا ببرند.»

"ژان پير بارتولينز" يكي از مديران اتحاديه غارنوردان بلژيك و عضو كميسيون حفلظت از غارهاست. او معتقد است كه قوانيني را بايد وضع كرد و اجرايي شود. از آن جمله ممونعيت خريد و فروش سنگ‌هاي آهكي موجود در غارهاست. اين امر به حمايت مسوولان دولتي وابسته است. در غير اين‌صورت بهتر است غارنوردان از كشف دنياهاي زيرزمين مردم را بي‌خبر بگذارند.

اين گروه از وضعيت غارهايي كه ديدند، (ازجمله بورنيك و گل‌زرد) ابراز نگراني كردند؛ اين غارها بيشتر در معرض ديد عموم قرار دارد و آسيب‌هاي زيست‌محيطي آن در آينده مي‌تواند به نتايج ناخوشايندي تبديل شود.

"برتولينز"، براي توريستي كردن غارها معتقد است:« وظيفه غارنوردان و مسوولان براي آماده‌سازي غارها به دو جنبه حرفه‌اي و آماتور تقسيم مي‌شود. غارهاي حرفه‌اي و آموزشي تنها بايد در اختيار غارنوردان حرفه‌اي قراربگيرد و در غارهاي آماتور، با رعايت همه مسايل حفاظتي در فصول خاص و امكانات خاص، اجازه بازديد دهند. 

فدراسيون غارنوردي در 17 كشور جهان از فدراسيون كوهنوردي جدا است و اتحاديه جهاني غارنوردي متشكل از فدراسيون‌هاي غارنوردي و انجمن‌ها و باشگاه‌هاي دنياست.

http://sanatnews.ir/News/1/9458
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است