جمعه 14 ارديبهشت 1403

زمان حذف کنکور اعلام شد

  تاريخ:هفدهم آبان 1388 ساعت 10:43   |     کد : 29531   |     مشاهده: 777

فارس: وزير علوم گفت: به اين جمع‌بندي رسيديم آماده شدن بستر اجراي قانون حذف كنكور تا سال 93 طول خواهد كشيد، لذا مقرر شد از مجلس تقاضا كنيم تا 1393به ما مهلت دهند.

كامران دانشجو وزيرعلوم، تحقيقات وفناوري با حضور در يك برنامه تلويزيوني گفت :دانشگاه و دانشجو بايد در زمينه هاي علمي، فرهنگي، اجتماعي وسياسي فعال باشد زيرا انفعال دانشگاه و دانشجو به ضرر مردم و جامعه خواهد بود.

دانشجو با بيان اينكه دانشجويان قشر فرهيخته جامعه هستند، اولين شاخص فرهيختگي را عالم بودن عنوان كرد و گفت: اخلاق مدار بودن، قانون مداري، مهم دانستن حق و حقوق ديگران ونقادي و نقد پذيري از ديگر شاخص‌هاي فرهيختگي است همچنين فرهيختگي يك سري شاخص هاي سلبي هم دارد ازجمله اينكه : دانشجو پرخاشگر و بي تحمل نباشد و بتواند حرف ديگران را گوش كند كه چنين دانشجوي فرهيخته اي مي تواند مدعي الگوسازي براي جامعه باشد.

وي با بيان اينكه اخلاق و فرهنگ از اصول اصلي انقلاب و در راستاي نهضت انبيا است، گفت:ايجاد فضاي نقد سالم و در چارچوب مقررات دانشگاه مورد تاكيد وزارت علوم است

وزير علوم گفت: نقد و نظريه‌پردازي مورد حمايت و احترام است ولي بايد به مرزهاي قانوني توجه داشت و مشخص است هيچ نظامي بحث‌ براندازي را تحمل نمي‌كند به خصوص در نظام جمهوري اسلامي كه حفظ آن واجب است.

وزير علوم، تحقيقات و فناوري اظهار داشت: دانشگاهيان ما شاخص‌هاي فرهيختگي را دارا هستند و در مسير انقلاب و نظام بوده و براي استحكام و پايداري آن تلاش مي‌كنند.

وي اظهار داشت: در دانشگاه نظام جمهوري اسلامي بال علم را با ايمان همراه مي‌كنيم و در اين مسير نبايد علم و ايمان را در مقابل هم قرار داد تفاوت ما با كشورهاي ديگر اين است كه ما عالم ملكوتي مي‌خواهيم و اگر عالم ملكوتي مي‌خواهيم علاوه بر اينكه علم را بايد در بالاترين سطح داشته باشيم بايد ايمان را نيز داشته باشيم.

وزير علوم با تاكيد بر اينكه ‌بورسيه‌ها در كشور بايد هدفمند شود، در خصوص بحث بورسيه دانشجو توسط صنايع كشور گفت: بورسيه دانشجويان توسط صنايع بحث خوبي است كه اين موضوع در حال پيگيري است و مباحثي مانند اينكه صنايع در دانشگاه‌هاي ما مراكز پژوهشي ايجاد كنند نيز در دست بررسي است، مانند رابطه دانشگاه‌هاي علوم پزشكي با بيمارستانها كه طي آن روابط شكلي به ارگانيك تبديل شده است كه اين موضوع بايد در وزارت علوم نيز اجرا شود، در واقع مراكزي دانشجو را براي يك صنعت خاص بورسيه كنند.

وزير علوم تصريح كرد: در دانشگاه‌ها بر روي مباحثي همچون مقالات ISI، ثبت اختراعات و غيره توجه وجود دارد اما به بحث كاربردي كمتر توجه مي‌شود، اگر چه ما بايد در مرزهاي دانش حركت كنيم اما در حوزه كاربرد نيز وارد شويم و بايد بين اين دو تعادل برقرار شود و گرنه ما به سمتي مي‌رويم كه مشكلات آن سوي مرزها را حل كنيم. در حالي كه در مسير رشد علم بايد بتوان گره‌هايي از مملكت را حل كرد.

وي با بيان اينكه طبق قانون مجلس كنكور بايد تا سال90 حذف شود، اظهار كرد: طي برگزاري جلساتي در كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس و همچنين بررسي‌هاي كارگروه كنكور، وزارت آموزش و پرورش توضيح داد كه به دليل فراهم نبودن بستر لازم و عدم امكان برگزاري امتحانات نهايي و به صورت سراسري در برخي مقاطع، تا سال 90 تنها يكسري از اقدامات جهت حذف كنكور انجام مي‌شود و براي اجراي كامل اين قانون زمان بيشتري نياز دارد.

وزير علوم، تحقيقات و فناوري افزود: به اين جمع‌بندي رسيديم آماده شدن بستر اجراي اين قانون تا سال 93 طول خواهد كشيد لذا مقرر شد از مجلس تقاضا كنيم تا 1393به ما مهلت دهند البته بايد برنامه اجرايي و زمان بندي را به كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس ارائه دهيم تا بر روي آن بحث شود.

وي در ادامه با توجه سوال مجري برنامه تلويزوني گفت: در موضوع كنكور استرس زيادي وجود دارد براي برگزاري راه حل‌هاي مختلفي مي‌توان مطرح كرد مانند تاثير نتايج پايه‌هاي دوم و سوم دبيرستان، درنتيجه آزمون كه البته اين موضوع باعث مي‌شود استرس وارد دوران دبيرستان شود.

وي در ادامه افزود: يك روش ديگر كه مي‌توان مطرح كرد و نظر شخصي است كه تاكنون مورد بررسي كارشناسي قرار نگرفته اين است كه براي كاهش استرس داوطلبان كنكور به جاي سالي يكبار، سالي چند بار يا به‌صورت فصلي برگزار شود اما اين موضوع نيازمند بررسي بيشتر و در عين حال قانون مصوب مجلس است.

دانشجو در بخش پاياني سخنان خود با بيان اينكه دانشگاه‌هاي آزاد و دولتي را نبايد در تقابل با يكديگر دانست گفت: اين مراكز دو بال هستند كه نظارت بايد بر روي هر دوي آنها صورت بگيرد.

 

http://sanatnews.ir/News/1/29531
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است