پنج شنبه 13 ارديبهشت 1403

افتتاح خانه مداحان تهران

  تاريخ:شانزدهم آبان 1388 ساعت 15:44   |     کد : 29523   |     مشاهده: 781

فارس: خانه مداحان تهران، شامگاه 15 آبان طي مراسمي با حضور محمدباقر قاليباف، شهردار تهران و سيدمهدي خاموشي، رئيس سازمان تبليغات اسلامي فعاليت خود را آغاز كرد.

محل اهدايي شهرداري تهران در خيابان فخرآباد منطقه 12 طي مراسمي معنوي به جامعه مداحان تهران تحويل داده شد.

قاليباف در مراسم آغاز فعاليت خانه مداحان اهل بيت (ع) به اهميت نشر فرهنگ ائمه اطهار (س) در جامعه تاكيد كرد و گفت: از آنجايي كه مسئولان نظام، مكلف به ترويج فرهنگ اهل بيت هستند، خادمان مردم در شهرداري تهران نيز برنامه‌هاي فرهنگي خود را براساس مسجدمحوري و توجه به مسائل ديني و فرهنگ ائمه اطهار تعيين مي‌كنند.

وي ادامه داد: توفيق بزرگ و مايه عزت ايرانيان، ولايت‌مداري و محبت اهل بيت است و شكرانه اين نعمت بزرگ الهي، پيروي واقعي و حقيقي از خاندان رسول‌ خداست و بدانيم كه اگر فرهنگ عاشورا در كشور ما مستقر نبود، امروز داراي چنين عزتي نبوديم.

قاليباف در بخش ديگري از سخنان خود گفت: انقلاب ما در سايه سه ركن اساسي مرجعيت، فقاهت و ولايت و به رهبري روحانيت توانست به پيروزي دست يابد. به همين دليل دشمنان انقلاب كه مي‌دانند نهضت عاشورا، الگوي اين مردم است، قصد دارند با تضعيف اين سه ركن به اهداف شومشان دست يابند.

شهردار تهران در ادامه سخنان خود، پيروزي انقلاب را به دو عامل مهم ديگر نسبت داد و گفت: اولين عامل، توحيد بود؛ يعني گام برداشتن در راه خدا و جز به خدا فكر نكردن. دومين عامل نيز توحيد كلمه يعني وحدت بود كه جز در مدار ولايت فقيه دستيابي به آن ممكن نيست و ترديد نكنيد كه ادامه مسير انقلاب با همين دو عامل امكان‌پذير است.

قاليباف ادامه داد: رسالت ديني مبلغين و ذاكرين ما اين است كه فرهنگ عاشورايي را در سطح جامعه توسعه و نشر دهند و توجه كنند كه از غبار تحريف و پرداختن به خرافه‌گويي‌ها دوري كنند، بايد منطق و عقلانيت، كلام حماسي و عزت‌مدار و استفاده از عاطفه و احساس را در مجالس خود به‌ار گيرند.

قاليباف در بخش ديگري از سخنان خود اظهار داشت: مجموعه مديران شهرداري از تمام توان خود براي فراهم ساختن بستري مناسب به منظور توسعه و نشر فرهنگ اهل بيت در سطح شهر تهران بهره خواهند جست.

همچنانكه از آغاز فعاليت شهرداري در زمان مديريت جديد عنوان شد كه شهرداري با دو رويكرد توجه به مسائل عمراني، خدماتي و فضاي سبز و همچنين توجه به موضوعات فرهنگي به خصوص فرهنگ ديني و دين‌باوري فعاليت خواهد كرد.

علي آهي، مداح پيشكسوت، شاعر آئيني و مدير خانه مداحان از ديگر سخنرانان مراسم شب گذشته بود كه در آن از زحمات قاليباف در حمايت از برنامه‌هاي فرهنگي مذهبي قدرداني كرد.

وي گفت: اداره يك سازمان عظيم اجرايي كه هريك از معاونت‌هاي آن به بزرگي يك وزارتخانه هستند، كاري بزرگ است كه از عهده انسان‌هاي بزرگ برمي‌آيد. حال اگر اين مرد هنوز گرد جبهه را بر پيشاني‌اش دارد و برادر شهيد است، از سرزمين قبله هفتم و امام هشتم مي‌آيد، به همين دليل است كه علاقه‌مند به اجرا و تبيين برنامه‌هاي پيرامون اهل بيت است.

اين پيشكسوت عرصه مداحي كشور در پايان سخنان خود گفت: بالاتر از شهرداري، سرداري، مدرك دكترا و استاد دانشگاه بودن براي قاليباف، خادمي حضرت رضا افتخار است و در اينجا از توجه او به جامعه مداحان كه به لحاظ گستردگي جزو تاثيرگذارترين نهادهاي فرهنگي است، قدرداني مي‌كنم.

حجت‌الاسلام سيدقاسم شجاعي از ديگر سخنرانان مراسم ديشب بود. وي در ابتداي سخنان خود با بيان احاديث و رواياتي به نقش و جايگاه مداحان در اسلام و مكتب شيعه اشاره كرد و گفت: در ادبيات به ويژه در زبان فارسي، گاهي يك بيت شعر برابر است با ساعت‌ها سخن گفتن و قلم زدن و در طول تاريخ نيز دوش به دوش شعر و شاعري، معارف اسلامي وجود داشت و اين مادحين بودند كه به بهترين نحو آنها را به مردم منتقل كرده‌اند.

شجاعي در ادامه با اشاره به اين نكته كه پيامبر (ص) خود مداحي بود كه مدح علي را مي‌گفت، افزود: اعضاي جامعه مداح از جمله سرمايه‌هاي مهم نشر فرهنگ اسلامي هستند كه منابع غني ادبي و مذهبي را با فكر، درك و شعور مردم ادغام مي‌كنند.

وي در پايان سخنان خود اظهار داشت: بايد حماسه حسيني را در جامعه و بين مردم گسترش داد؛ همچنان كه انقلابي كه به رهبري امام به پيروزي رسيد، حاصل روحيه و نشاط و حماسه‌اي حسيني در مجالس مذهبي بود.

شجاعي ادامه داد: حتي زماني خدمت حضرت امام عرض كردم كه اين انقلاب مديون مداحان، نوحه‌خوانان و عزاداران حسيني است.

در طول برگزاري مراسم آغاز فعاليت خانه مداحان تهران، علاوه بر سخنراني‌هاي ذكر شده غلامرضا سازگار، سيدعلي رضوي، مهدي آصفي، علي انساني و محمد متين مالكي مداح نونهال به مداحي و ذكر مصيبت اهل بيت عصمت و طهارت پرداختند

در مراسم آغاز فعاليت خانه مداحان تهران علاوه بر شهردار و رئيس سازمان تبليغات اسلامي، حسن غفوري‌فرد نماينده مردم تهران، برخي از مديران شهرداري تهران و مراكز فرهنگي و جمع كثيري از مداحان اهل بيت حضور داشتند.

 

http://sanatnews.ir/News/1/29523
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است