جمعه 14 ارديبهشت 1403

درک صحیح جامعه از باستان‌شناسی باعث توسعه پایدار میراث فرهنگی می‌شود

درک صحیح جامعه از باستان‌شناسی باعث توسعه پایدار میراث فرهنگی می‌شود
  تاريخ:دوازدهم دی 1402 ساعت 09:16   |     کد : 286301   |     مشاهده: 157
به گزارش صنعت نیوز، رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری گفت: درک صحیح بدنه جامعه و مسئولان از کاربرد میراث‌فرهنگی و باستان‌شناسی باعث توسعه پایدار در این حوزه می‌شود.
به گزارش صنعت نیوز، رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری گفت: درک صحیح بدنه جامعه و مسئولان از کاربرد میراث‌فرهنگی و باستان‌شناسی باعث توسعه پایدار در این حوزه می‌شود.
مصطفی ده‌پهلوان رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در چهارمین نشست تخصصی و کارگاه‌های آموزشی معاونان میراث فرهنگی کشور که عصر دوشنبه ۱۱ دی ماه ۱۴۰۲ در سالن فجر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد، گفت: ترمیم روابط پژوهشگاه با وزارتخانه و استان‌ها و ایجاد تعامل سازنده مغفول مانده است، بسیاری از معضلات از طریق گفت‌وگو و رسیدن به زبان مشترک قابل حل است، این نشست فرصتی برای ایجاد تعامل و همکاری دو طرفه است.
وی به ارائه گزارش عملکرد پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری پرداخت و افزود: ۲۵۵ طرح موضوعی تاریخی‌فرهنگی، صدور ۳۲۰ مجوز انجام مطالعات باستان‌شناسی در کشور، ۲۷۰۰ محوطه مستندسازی شده باستان‌شناسی در سامانه نقشه باستان‌شناسی، چاپ ۳۹۰ مقاله، انعقاد ۳۹ تفاهمنامه بین‌المللی در حال اجرا، چاپ ۱۳ فصلنامه، برگزاری ۹ همایش در سطح ملی و بین‌المللی از جمله اقدامات صورت گرفته از سوی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در دولت سیزدهم است.
رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری به نشر و احیای اندیشه و رفتار پژوهشی در بدنه وزارتخانه و استان‌ها با تشکیل شورای پژوهشی وزارتخانه، تعمیق دانش در حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با هدایت پژوهش‌های بنیادی و توسعه‌ای و کاربردی‌سازی پژوهش با تعریف و پیشبرد پژوهش‌های مسئله‌محور به‌عنوان سیاست‌ها و برنامه‌های پژوهشگاه اشاره کرد.
ده‌پهلوان با اشاره به تعیین ۲۰ اولویت برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار میراث‌فرهنگی، ادامه داد: در این مسیر ابتدا باید فهم میراثی در جامعه شکل بگیرد. بدنه جامعه و مسئولین باید فهم میراثی داشته باشند و بدانند کاربرد باستان‌شناسی و میراث‌فرهنگی چیست، تا زمانی‌که این اتفاق نیفتد توسعه پایدار در حوزه میراث‌فرهنگی نخواهیم داشت.
وی با بیان اینکه هدف پژوهشگاه حرکت به سمت مردمی کردن میراث‌فرهنگی است، افزود: اگر پژوهشگاه بتواند درک درستی را به بدنه جامعه منتقل کند مسائل مربوط به توسعه پایدار و حفاران غیر مجاز حل خواهد شد.
رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری به استفاده از پژوهش‌ها در راستای آگاهی‌بخشی مردم، تسریع در امور و تعامل با سایر دستگاه‌ها تاکید کرد.
بازنگری و تهیه اطلس‌های متنوع از جمله زبانی، باستان‌شناسی، شهرها و مردم‌شناسی و همکاری در این راستا، تدوین شیوه‌نامه به‌منظور استفاده از پژوهشگران داوطلب، برگزاری کارگاه‌های آموزشی در بخش‌های مختلف از جمله حریم، شرایط و روند صدور مجوز کاوش، دیگر نکات مطرح شده در این جلسه بود.
وی با اشاره به آغاز فعالیت جدی شورای پژوهشی وزارتخانه، ادامه داد: به‌منظور تشکیل شورای پژوهشی استان‌ها مکاتباتی برای معرفی اعضا در حال انجام است و تاکنون اعضای شورای پژوهشی بیش از ۱۰ استان نهایی شده‌اند.

http://sanatnews.ir/News/1/286301
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است