شنبه 15 ارديبهشت 1403

رایزنی رئیس‌جمهوری مالی با پوتین

  تاريخ:بيست و پنجم مرداد 1402 ساعت 12:58   |     کد : 281959   |     مشاهده: 129
رئیس جمهور مالی در گفتگو با همتای روس خود بر اهمیت حل مسالمت‌آمیز بحران در نیجر برای برقراری ثبات در منطقه ساحل آفریقا تاکید کرد.
به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه خبری المیادین، کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفتگوی تلفنی با آسیمی گویتا، رئیس جمهور موقت مالی انجام داد.
کرملین در ادامه بیانیه خود آورد، با ابتکارعمل مالی، پوتین گفتگوی تلفنی با رئیس جمهور موقت مالی داشت، دو طرف شرایط منطقه ساحل آفریقا به ویژه شرایط نیجر را بررسی کرده و بر اهمیت رسیدگی به این شرایط تنها با راهکارهای سیاسی و دیپلماتیک صلح‌آمیز تاکید کردند.
آسیمی گویتا نیز در حساب کاربری خود در شبکه ایکس اعلام کرد که در تماس تلفنی با پوتین درباره تحولات نیجر گفتگو کردند.
روسیه پیشتر هشدار داد که هرگونه مداخله نظامی در نیجر، به شدت ثبات منطقه را مختل خواهد کرد و حل نظامی بحران نیجر می‌تواند به یک درگیری طولانی مدت در این کشور آفریقایی منجر شده و ثبات کل منطقه صحرا و ساحل آفریقا را به شدت به هم بریزد.
وزارت خارجه روسیه ضمن تقدیر از اقدامات گروه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اکوواس) برای احیای ساختار قانون اساسی در نیجر از راه گفتگو با مسؤولان جدید این کشور، تاکید کرد، روسیه از تلاش‌های اکوواس برای میانجیگری با هدف رسیدن به راه‌هایی برای خروج از این بحران حمایت می‌کند.
نیجر به دلیل منابع اورانیوم و نفت و نقشش به عنوان مرکز نیروهای خارجی مستقر در منطقه از اهمیت استراتژیکی برای کشورهای بزرگ برخوردار است.
قدرت‌های غربی از شورای نظامی نیجر خواستند محمد بازوم، رئیس جمهور برکنار شده این کشور را که از ۲۶ ژوئیه بازداشت شده به قدرت بازگرداند اما این شورا نپذیرفت. نفوذ غرب در منطقه ساحل آفریقا طی سه سال گذشته و از زمان آغاز کودتاها رو به کاهش است، در سال‌های اخیر فرماندهان نظامی مالی و بورکینافاسو نیروهای فرانسوی را بیرون کرده و روابط خود با مسکو را تقویت کردند.

http://sanatnews.ir/News//281959
Share

برچسب ها :  پوتین , مالی
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است