پنج شنبه 13 ارديبهشت 1403

اختصاص ۱۵ درصد از حقوق دولتی معادن به همان استان

اختصاص ۱۵ درصد از حقوق دولتی معادن به همان استان
  تاريخ:چهاردهم تير 1401 ساعت 15:37   |     کد : 268138   |     مشاهده: 870
به گزارش صنعت نیوز، وزیر صمت گفت: بر اساس قانون ۱۵ درصد از درآمد استخراج معادن به نام حقوق دولتی باید به دولت تخصیص داده شود و ۱۵ درصد از این مبلغی که دولت به‌عنوان حقوق دولتی دریافت می‌کند نیز باید در همان منطقه برای رفع مشکلاتی که معدن ایجاد می‌کند، استفاده شود.
به گزارش صنعت نیوز، وزیر صمت گفت: بر اساس قانون ۱۵ درصد از درآمد استخراج معادن به نام حقوق دولتی باید به دولت تخصیص داده شود و ۱۵ درصد از این مبلغی که دولت به‌عنوان حقوق دولتی دریافت می‌کند نیز باید در همان منطقه برای رفع مشکلاتی که معدن ایجاد می‌کند، استفاده شود.
سیدرضا فاطمی امین که امروز برای بهره‌برداری رسمی از خط ۳ کارخانه کنسانتره شرکت سنگ‌آهن گهر زمین به سیرجان سفر کرده در جمع خبرنگاران افزود: تا سال گذشته این ۱۵ درصد در عمل وارد بودجه دولت و خزانه شده و در مسائل دیگری مصرف می‌شد و در نهایت بخش کمی از آن به منطقه مربوطه اختصاص می‌یافت، اما برای نخستین بار، دولت در سال ۱۴۰۰ این بند را در لایحه بودجه قرارداد و در مجلس نیز به تصویب رسید، بنابراین امسال ۱۵ درصد از حقوق دولتی معادن به استان‌های مربوطه اختصاص داده می‌شود که خبر بسیار خوبی برای مردم منطقه سیرجان است.
وی اضافه کرد: در این مورد با استاندار کرمان نیز گفتگو‌هایی داشتم و قرار است در اسرع وقت درآمد‌های معدنی سیرجان را اعلام کرده و ۱۵ درصد را مشخص می‌کنیم.
وزیر صمت گفت: اکنون خام فروشی به معنای فروش ماده خام معدنی کمتر از یک درصد است؛ به این معنی که کمتر از یک درصد مجموع ذخایر معدنی برداشت‌شده به‌صورت خام صادر می‌شوند و نکته قابل‌توجه این است که نمی‌توان گفت خام فروشی نداریم، زیرا صادات شمش فولاد نیز نیمه‌خام است و باید بیشتر فرآوری شده و ارزش‌افزوده بیشتری از آن دریافت کنیم.
فاطمی امین ادامه داد: یعنی وقتی این‌همه سرمایه‌گذاری در استخراج معدن، کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی انجام می‌دهیم تا فولاد شمش شده و در صنایع پایین‌دستی قابل‌استفاده شود، نباید این زنجیره قطع‌شده و شمش صادر شود؛ بلکه باید برساخت انواع ورق‌ها، انواع مواد فولادی، فولادی آلیاژی و لوازم‌خانگی تمرکز کنیم تا آن‌ها ساخته و صادر شوند و دیگر به‌عنوان صادرکننده فولاد در دنیا شناخته نشویم.
وی افزود: باید تمرکز کنیم به جای شمش فولاد انواع ورق‌ها، مواد فولادی، فولاد آلیاژی و محصولات نهایی مانند لوازم خانگی صادر کنیم. در مجموع صادرات به معنای ماده خام معدنی بسیار اندک، اما در زنجیره‌های بعدی هم می‌توان اقدامی انجام داد که کانون صادر کننده فولاد در دنیا شناخته نشویم.
خام فروشی 4 و نیم میلیون تن از 500 میلیون تن مواد معدنی در سال گذشته
وزیر صمت همچنین گفت: ۵۰۰ میلیون تن مواد معدنی سالیانه در کشور استخراج می شود، از این میزان در سال گذشته تنها ۴.۵ میلیون تن به‌صورت خام صادر شد، اما مشکل نیمه‌خام فروشی داریم .
فاطمی امین افزود: ۱۰ هزار معدن در کشور وجود دارد, اما از نظر ذخایر و ظرفیت, ۲۸ درصد از این تعداد غیرفعال است که بیشتر معادن مصالح و سنگ‌های ساختمانی هستند.
زنجیره‌های تولید تکمیل می‌شوند
وی اضافه کرد: بیش از هفت میلیون تن فولاد نیمه‌خام صادر کرده‌ایم درحالی‌که شرکت‌هایی داریم که ورق فلزی وارد می‌کنند و این شرایط نشان می‌دهد که زنجیره تولید در کشور ناقص است.
وزیر صمت بابیان این‌که اولویت ما تکمیل زنجیره‌های تولید، توزیع مناسب در مناطق جغرافیایی و ایجاد ارزش‌افزوده است، گفت: در تکمیل زنجیره تولید فولاد نقص داریم و بیکاری، مهاجرت، آلودگی و انباشتگی نیز وجود دارد و سودهای زنجیره معادن نیز در نوسان است.
فاطمی امین ادامه داد: در حوزه معدن و صنایع معدنی از نیروی توانمندی برخورداریم و خوشبختانه قدرت مالی این شرکت‌ها بسیار افزایش پیداکرده است، بنابراین از مسیر فرصت بلوغ صنعت و توانمندی مالی باید مسائل و مشکلات را رفع کنیم.
وی گفت: شرکت‌های بزرگ باید علاوه بر طرح‌های توسعه خود به توسعه صنعت در سایر مناطق نیز توجه داشته باشند.
دانش‌بنیان کردن شرکت‌ها از اولویت‌های وزارت صمت است
وزیر صمت تأکید کرد: دانش‌بنیان کردن شرکت‌ها از اولویت‌های ماست و شرکت‌ها باید پس از بزرگ شدن، سایر رشته فعالیت‌ها را نیز به حرکت درآورند، زیرا اتفاق اصلی با ایجاد تقاضا در شرکت‌های بزرگ رخ می‌دهد.
فاطمی امین یادآور شد: شرکت‌هایی در کشور ۷۰ هزار میلیارد تومان در سال سود خالص دارند که بیش از بودجه عمرانی کل کشور است.
فاطمی امین ادامه داد: قانون بازگشت ۱۵ درصد از حقوق دولتی معادن را در دولت مطرح کردیم و دولت برای نخستین بار آن را در لایحه بودجه ۱۴۰۱ به مجلس ارسال کرد که مصوب شد و این ۱۵ درصد از امسال بر اساس قانون نمی‌تواند در جای دیگری هزینه شود.
انجام گردشگری صنعتی و معدنی برای افزایش آگاهی مردم
وی گفت: مردم خیلی از وضعیت گستردگی و عمق صنعت و معدن کشور مطلع نیستند و یکی از راه‌های اطلاع‌رسانی به آنان، گردشگری صنعتی و معدنی است که جذابیت ویژه‌ای دارد و باید ۲ واژه صنعت‌گردی و معدن‌گردی را به ادبیات مردم اضافه کنیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: این کار را در چند ماه گذشته با مجتمع مس رفسنجان آغاز کردیم که حالت آزمایشی دارد و امیدواریم این کار در شرکت‌های گهر زمین و گل گهر نیز ادامه یابد.

http://sanatnews.ir/News//268138
Share

برچسب ها :  وزارت صمت , فاطمی امین
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است