سه شنبه 1 خرداد 1403

شهر 19 هكتاري در دست زنان

  تاريخ:بيست و پنجم ارديبهشت 1387 ساعت 15:22   |     کد : 254   |     مشاهده: 2325

 حضور بانوان در پارك 19 هكتاري بهشت مادران در فضايي شبيه خانه، ممنوعيت عكاسي و فيلمبرداري ‌در اين مكان، باعث ايجاد آسايش خاطر حتي براي چند ساعت، براي بانوان تهراني كه در شهري پر از سر و صدا و آلودگي زندگي‌ مي‌كنند، شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعي فارس، نيمي از جمعيت حدوداً 8 ميليوني كلان شهر تهران را بانوان تشكيل داده‌اند و تاكنون حتي يك پارك هم مخصوص اين افراد در پايتخت ساخته نشده بود.

شهرداري تهران 2 سالي است كه بحث مربوط به ساخت بوستان‌هاي مختص بانوان را در دستور كار قرار داده و بالاخره پس از كلي امروز و فردا كردن چند روز پيش بوستان بهشت مادران با وسعت 19 هكتار در منطقه 3 شهرداري تهران كه در گذشته مخصوص آقايان و خانم‌ها بود با‌ تغييراتي مختص بانوان تهراني شد و ديگر ورود آقايان به اين محل ممنوع است.‌‌

اين بوستان‌ها با هدف راحتي و آرامش زنان ساخته مي‌شود و اداره تمام امور در بوستان توسط بانوان انجام مي‌شود.

دور‌تا‌دور بوستان بهشت مادران احاطه شده تا بانوان به راحتي بتوانند در اين بوستان بدون حجاب رايج در جامعه و فعاليت كنند. فقط نگهبانان 3 در ورودي پارك آقايان هستند. گفته مي‌شود امنيت نيز توسط نيروي انتظامي در اين پارك و اطراف آن ايجاد شده است.

بهشت مادران، پاركي فرامنطقه‌اي است كه در تپه‌هاي عباس‌آباد واقع شده است. اين پارك با كاربري زنان ساخته نشده ولي قابليت‌هايي نظير مشرف نبودن، شرايط طبيعي و مكان مناسبي كه دارد باعث شد كه طبق توافق با شوراي اسلامي شهر تهران اين پارك نيز مختص بانوان تهراني شود.

در بهشت مادران زمين‌هاي ورزشي سرپوشيده و سرباز، سالن همايش‌هاي مذهبي، پيست دوچرخه‌سواري،‌ آمفي‌تئاتر، محل بازي و استخر كودكان، مسير پياده‌روي، درياچه و بازارچه‌هاي خود اشتغالي، رستوران و كافي‌شاپ وجود دارد.

بوستان مخصوص بانوان در تهران براي نخستين بار حدود 4 سال پيش مورد بحث و توافق قرار گرفت، و از آن زمان تاكنون پارك ويژه بانوان در شهرهاي مشهد، اصفهان، تبريز و چند شهر ديگر ساخته شد و تهران تازه چند روزي است كه پاركي ويژه بانوان راه‌اندازي شده است.

 *قاليباف: نگاه جنسيتي به موضوعات شهري ندارم

 محمدباقر قاليباف شهردار تهران در افتتاحيه اين بوستان گفت: خيلي نگاه جنسيتي به موضوعات شهري ندارم.

قاليباف مي‌گويد: يكي از تغييرات شرايط فعلي جامعه كه كم‌تر به آن توجه شده، رسيدگي به نيازهاي 50 درصدي جامعه يعني زنان است. زنان و دختران در حال حاضر بيش از 50 درصد از فضاها و مراكز آموزشي را در سطوح عالي در يك رقابت كاملاً مساوي با مردان از آن خود كرده‌اند.

شهردار تهران به اعتراضات برخي آقايان به وي درباره گرفتن فضاهاي سبز و ورزشي صرفاً براي زنان اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «به من اعتراض كردند كه 120 سالن ورزشي براي زنان ساخته‌ايد؛ اما اجازه دهيد كه زمان اختصاص آن براي زنان، حداقل صبح تا ظهر باشد تا مردان هم از آن استفاده كنند؛ اما من به آن‌ها تأكيد كردم كه اين اتفاق نخواهد افتاد؛ چرا كه مردان در همه محيط‌ هاي ديگر امكان ورزش و تفريح را دارند، اما بانوان از اين محيط‌هاي مناسب‌سازي شده براي تفريح و ورزش محروم بوده‌اند.»

 *مشير: استفاده از دوربين و تلفن همراه در پارك بانوان ممنوع

 زهرا مشير مشاور امور بانوان شهرداري تهران در خصوص امنيت پارك‌ ويژه بانوان مي‌گويد: ايجاد امنيت در پارك‌ها بر عهده پليس پارك است. طبيعي است كه امنيت بوستان بانوان نيز با نيروي انتظامي است، غير از اين هم تدابيري انديشيده شده تا مجموعه‌هاي كه پليس نيستند ولي نگاه امنيتي به پارك دارند در پروژه‌اي مسئوليت در پارك‌ها را برعهده داشته باشند تا مشكلي پيش نيايد. در اين خصوص استفاده از دوربين و تلفن همراه در پارك بانوان ممنوع است و سعي داريم با تدابير خاص، امنيت را در ابعاد مختلف مالي، جان و رواني براي بانوان برقرار كنيم. البته برقراري امنيت در محيط مختص به بانوان نيازمند ياري خود خانم‌ها هم است، چون در شرايط كنوني در محيط‌‌هاي خصوصي هم امنيت لازم وجود ندارد و با توجه به جديد بودن پارك بانوان بايد اين ضرورت بيشتر اعمال شود، و براي مقابله با برخي ناامني‌ها بايد تدبير داشت و پيش‌بيني كرد تا مشكلات احتمالي را برطرف كرد.

مشير در خصوص مديريت داخلي پارك بانوان مي‌گويد: پارك مختص بانوان است پس محيط ايجاب مي‌كند مديريت، كادر مهندسي و خدمات از جمله افرادي كه براي آبياري و هرس درختان در پاك هستند هم از خانم‌ها باشند. پارك‌ بهشت بانوان در طول هفته در اختيار بانوان و جمعه‌ها خانوادگي است، ولي پارك آزادگان كه خاص بانوان افتتاح شده به صورت شبانه‌روزي در اختيار بانوان قرار خواهد گرفت.

به اعتقاد مشير، شهرداري، امور مربوط به اداره شهر را تفكيكي، جنسيتي و در دو حوزه جدا از هم در موضوع زنان و مردان نمي‌بيند.

وي ادامه داد: شرايط موجود جامعه ايجاب مي‌كند، امكانات را براي افراد گسترش دهيم، مثل مترو كه هم واگن‌هاي مختص بانوان دارد و هم واگن‌هاي مختلط. بحث پارك‌ها هم همين‌طور است، پارك‌هاي خانوادگي در شهر وجود دارد در حالي كه نياز به مكان‌هايي با قابليت‌ فضاي پارك‌ها اما مختص بانوان در شهر حس مي‌شود و اين را نمي‌توان نگاه تفكيك جنسيتي عنوان كرد. دوستاني كه نسبت به ايجاد پارك‌هاي ويژه بانوان موضع دارند بايد بدانند كه اين يك قابليت است كه علاوه بر پارك‌هاي خانوادگي ‌در شهر در اختيار بانوان قرار مي‌گيرد شهرداري موظف است براي همه مخاطبان و بر اساس نيازها و اولويت‌ها امكانات و قابليت‌هاي تحقق اين نيازها را فراهم كند و پارك بانوان از اين حيث مورد توجه است.

 *بانوان آتش‌نشان به كمك زنان حادثه ديده مي‌شتابند

 محمدرضا حاجي‌بيگي مدير عامل سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهرداري تهران در پاسخ به اين پرسش كه اين پاركي ويژه بانوان راه‌اندازي شده و ورود آقايان به اين پارك اكيداً ممنوع است و از طرفي موضوع حضور بانوان آتش‌نشان در شهرداري تهران منتفي شده، چگونه مي‌خواهيد در صورت بروز حادثه امنيت را در اين مكان فراهم كنيد؟ گفت: تعدادي آتش‌نشان خواهر دواطلب را در مناطق جذب كرده‌ايم و از اين افراد در مواقع بحران استفاده خواهيم كرد.

 * قاليباف: اعتقادي به احداث پارك مخصوص بانوان ندارم

 شهردار تهران سال گذشته در حاشيه مراسم برگزاري روز ملي دختران در تالار وزارت كشور گفت: نبايد به گونه‌اي عمل كنيم و بگوييم اين پارك فقط مخصوص بانوان است و ورود آقايان به آنجا ممنوع است‌ ولي مكان‌هاي خوبي را در پارك‌ها مخصوص بانوان ايجاد خواهيم كرد.

به گفته شهردار تهران، هم‌اكنون خانواده‌ها كه به پارك‌ها مي‌روند، آقايان به خاطر نداشتن محدوديت به راحتي به بازي و ورزش مي‌پردازند، اما خانم‌ها به خاطر نداشتن مكان ورزشي مناسب در همان محل نشسته و منتظر مي‌مانند تا آقايان كه تفريحي كرده‌اند بيايند و ناهار را با آن‌ها صرف كنند.

قاليباف ادامه داد: مي‌توانيم محيط‌ هاي مناسبي را براي خانم‌ها آماده كنيم تا آنان نيز به ورزش و تفريح بپردازند و سپس به محل نشست خود در پارك برگردنند.

 2 بوستان ديگر مخصوص بانوان تهراني در تير افتتاح مي‌شود

 بوستان مادر آزادگان و نرجس در تير سال جاري افتتاح و آماده بهره‌برداري مي‌شود.

پارك آزادگان با مساحت 27 كيلومتر در بزرگراه آزادگان واقع شده كه تاكنون 80 درصد كار آن با فعاليت‌هاي شبانه‌روزي پيشرفت داشته است.

در بوستان بانوان دو حلقه به موازات هم با عنوان خيابان تندرستي و مسير دوچرخه سواري تعبيه شده كه اين دو حلقه دور تا دور بوستان بانوان را تحت پوشش خود قرار داده‌اند.

همچنين دو استخر سرباز و سرپوشيده از ديگر امكانات اين بوستان است.

تمام اطراف اين بوستان به طور كامل استتار شده به گونه‌اي كه بانوان به راحتي مي‌توانند راحت و آزاد در پارك تردد كنند.

محوطه‌اي از بوستان بانوان نيز مختص مهد كودك و فضاي بازي كودكان است تا مادران داري فرزند كوچك با خاطري آسوده از فضاي بوستان بهره برند.

وجود زمين چمن فوتبال، فوتسال، رستوران، سالن اجتماعات با ظرفيت 400 نفر، محوطه اسكيت از جمله امكانات اين بوستان است.

در اين بوستان فضاي سرپوشيده‌اي با وسعت زياد براي زمين‌هاي بسكتبال، واليبال، تنيس روي ميز و بدمنيتون تعبيه شده، به طوري كه در اين سالن با وجود سكوهاي تماشاچي و رخت‌كن‌هاي متعدد امكان برگزاري مسابقات ورزشي نيز وجود دارد.

محوطه بسيار بزرگ ديگري نيز براي بسكتبال، واليبال، تنيس روي ميز بدمنيتون در فضاي باز در كنار سالن سر پوشيده احداث شده است.

سالن‌هاي بدنسازي براي انجام حركت‌هاي ورزشي سبك نيز در بوستان بانوان وجود دارد تا بانوان به راحتي امكان ورزش كردن را داشته باشند.

علاوه بر درخت‌هاي بوستان تعداد زيادي درخت 2 ساله براي استتار بيش‌تر و افزودن به زيبايي پارك در اين پارك كاشته مي‌شود.

نمازخانه و 4 سرويس بهداشتي نيز از ديگر امكانات اين پارك است.

تنديسي از مادر در وسط آب‌نماي پارك نصب مي‌شود كه اين آب‌نما در نقطه ثقل بوستان بانوان قرار دارد.

نزديك‌ترين ايستگاه‌هاي مترو به بوستان بانوان‌، ترمينال جنوب و علي آباد است همچنين ايستگاه‌هاي شركت واحد نيز در اطراف بوستان پيش‌بيني شده است.

از ديگر مزايايي اين پارك واقع شدن درجنب پارك آبي آزادگان است به گونه‌اي امكان حضور تمام اعضاي خانواده در پارك‌هاي مخصوص به خود ميسر است.

 *بانوان تهراني از ساخت بوستاني مختص خانم‌ها راضي هستند

 تعداد زيادي از بانوان تهراني از احداث بوستاني مختص بانوان بسيار راضي هستند و يكي از نگراني‌هاي آن‌ها ايجاد امنيت در محيط پارك است.

يكي از خانم‌ها كه بدون حجاب معمول در جامعه و به راحتي در پارك مشغول ورزش بود، مي‌گويد: 30 سال است كه عادت كرده‌ايم در پارك‌ها يا حجاب ورزش كنيم و‌ اميدواريم بعد از چند وقت پشيمان نشوند و بگويند در داخل اين پارك‌ها هم بايد حجاب كنيم.

تعدادي از بانوان نيز مي‌گفتند: اگر اجازه دهند پسران زير 10 سال خود را وارد پارك كنيم بهتر است چرا كه ديگر با خيال راحت در پارك ورزش مي‌كنيم و ديگر دغدغه فرزندان كوچك خود را نداريم.

عده‌اي از بانوان كه ساكن همان محل بودند خواستار نيمه وقت شدن پارك شدن تا در باقي زمان‌ها با خانواده‌هايشان از اين محيط استفاده كنند.

 

http://sanatnews.ir/News/1/254
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است