چهارشنبه 2 خرداد 1403

بخشي از ناگفته‌هاي بناي تاريخي تپه ميل فاش شد

  تاريخ:سيزدهم آذر 1387 ساعت 12:49   |     کد : 12198   |     مشاهده: 1217
به گزارش صنعت نیوز، قائم مقام سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري کشور در بازديد اخير خود از اثر تاريخي تپه ميل (کيلومتر 25 جاده تهران- ورامين) تبديل آن محل را پايگاه ميراث فرهنگي مورد تائيد قرار داد.

به گزارش خبرنگار گروه گردشگری صنعت نیوز،  قائم مقام سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري کشور در بازديد اخير خود از اثر تاريخي تپه ميل (کيلومتر 25 جاده تهران- ورامين) تبديل آن محل را پايگاه ميراث فرهنگي مورد تائيد قرار داد.

استان فاقد پايگاه ميراث فرهنگي است و تپه ميل مي‌تواند سرآغازي خوب براي گسترش فعاليت‌هاي باستان‌شناسي و گردشگري در اين استان باشد.

تپه ميل داراي منظر تاريخي و طبيعي زيبائي است، محوطه آنجا بيش از 70 هکتار وسعت دارد و کاوش‌هاي باستان‌شناسي سال‌هاي گذشته در تپه ميل ناتمام مانده و هنوز از لحاظ تاريخي ناگفته‌هاي زيادي دارد.

باستان شناسان و مستشرقان ايراني و خارجي، تپه ميل را آتشکده معرفي کرده بودند، اما کاوش‌هاي سال‌هاي اخير توسط فيروزه شيباني کارشناس باستان‌شناسي موجب تقويت فرضيات جديدي شد و قراين و شواهد معماري نشان داد که مجموعه معماري آنجا بايستي به کاخ يا استراحتگاهي متعلق به سال‌هاي اوليه ظهور اسلام در سرزمين ايران مربوط باشد.

از لحاظ معماري، نکات مبهمي پيرامون انتقال سنت‌ها و شيوه‌هاي معماري از دوره ساساني به دوره اسلام وجود دارد و تپه ميل بنا به اعتقاد کاوش‌گر آنجا بهترين نقطه‌اي است که مي‌تواند وضعيت دوران را پيش ما روشن کند مشروط به آنکه کاوش‌هاي ناتمام به نقطه کمال برسد.

برخي معتقدند موقعيت طبيعي حول و حوش تپه ميل وجود نيزارهاي متراکم در منطقه احتمال وجود يک شکارگاه سلطنتي پايان دوره ساساني و اوايل اسلام را در آنجا تقويت مي‌کند و بناي تاريخي تپه ميل در اصل ممکن است يک کاخ شکار (خورنق) بوده باشد، زيرا تاسيساتي که تاکنون از زير خاک خارج شده از لحاظ پلان معماري با تأسيسات آتشکده‌ها و مراکز مذهبي دوره ساساني که تاکنون شناخته شده همخواني ندارد.

همچنين از لحاظ گردشگري، تپه ميل مي‌تواند نقطه عزيمت يا مبدأ يک مسير گردشگري بسيار جذاب قلمداد شود. مسيري يک روزه که چشمه‌ علي ري و برج طغرل شروع مي‌شود و پس از ديدار گردشگران از تپه ميل و يادمان‌هاي درون شهر ورامين به مجموعه افسون کننده قصر بهرام در 60 کيلومتري حاشيه کوير ورامين ختم مي‌شود.

ايجاد يک چايخانه مدرن با سرويس‌هاي بهداشتي در تپه ميل مي‌تواند محلي براي صرف صبحانه گردشگران و آغاز حرکت به سوي ورامين و قصر بهرام باشد، گردشگري باستان‌شناسي هم ظرفيت ديگر تپه ميل است، اينجا نزديکترين نقطه به تهران است که توريست‌ها مي‌توانند فعاليت‌هاي باستان‌شناسان و مرمتگران را ولو براي چند سال محدود به چشم خود ببينند.

سازمان استان تهران با آغاز فعاليت در تپه ميل ويترين زيبا و پرجاذبه‌اي را به نمايش خواهد گذاشت و خلأ وجود يک نقطه گردشگري با طبيعتي زيبا و سحرانگيز را در بيرون از غوغاي دود و آهن تهران پرخواهد کرد.

 

http://sanatnews.ir/News/1/12198
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است