چهارشنبه 2 خرداد 1403
‌مدير اداره باستان شناسي سازمان ميراث فرهنگي:

پارك موزه در ويگل، آران و بيدگل احداث مي‌شود

  تاريخ:هفتم آذر 1387 ساعت 11:55   |     کد : 11918   |     مشاهده: 267
به گزارش صنعت نیوز، ‌مدير اداره باستان شناسي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان اصفهان از ايجاد پارك موزه در منطقه باستاني ويگل آران و بيدگل خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه گردشگری صنعت نیوز، ‌مدير اداره باستان شناسي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان اصفهان از ايجاد پارك موزه در منطقه باستاني ويگل آران و بيدگل خبر داد.

  

محسن جاوري امروز در محل منطقه ويگل آران و بيدگل ،‌ تعيين حريم‌، مستندسازي و مطالعات داده‌هاي باستاني، طبقه‌بندي سفال و طراحي نمونه‌ها را از ديگر برنامه‌هاي در دست اقدام و آينده اين منطقه ذكر كرد.

وي‌ كمبود اعتبار را از جمله مشكلات كاوش‌هاي اين منطقه عنوان كرد و افزود: براي هر فصل كاوش نياز به 700 ميليون ريال اعتبار است‌.

‌مدير اداره باستان شناسي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان اصفهان خاطرنشان كرد: براي مطالعات نخستين 100 ميليون ريال اعتبار صرف شده و براي كاوش فصل نخست برنامه ميداني اين منطقه، امسال 110 ميليون ريال از محل اعتبارات استاني در نظر گرفته شده است.

اين باستان شناس تصريح كرد: در اين فصل كاوش‌هاي بررسي اين محل به اتمام رسيده و گمانه‌زني و مشخص شدن عرصه و محدوده اين منطقه در دست انجام است كه تاكنون 30گمانه در اين محل مشخص شده است.

جاوري با اشاره به اينكه عمليات اجرايي اين منطقه يك پروژه درازمدت است، ابراز اميدواري كرد تا با نظر صاحبنظران و كارشناسان بتوان از منطقه در سطح بين‌المللي معرفي و از آن استفاده شود.

به گفته وي، با حفر گمانه‌ها برخي آثار كشف شده شامل داده‌هاي سفالي آثار معماري و خانه‌هاي خشتي با رنگ قرمز ارغواني رنگ و كف فرش آجري است.

عضو هيئت علمي پژوهشكده باستان شناسي با اشاره به آغاز كاوش‌هاي ميداني اين منطقه باستاني گفت: محوطه باستاني ويگل در سال 1383 شناسايي و در سال 84 بررسي نهايي اين منطقه با همكاري موسسه باستان شناسي دانشگاه تهران انجام شد.

جاوري اضافه كرد: اين محل يك محوطه بزرگ شهري است كه تاريخ آن به دوره ساساني مي‌رسد و با بررسي‌هاي انجام شده تا پايان قرن ششم هجري و اواخر دوره سلجوقي سكونت در اين محل ادامه داشته و پس از آن به دلايل مشكلات آب و هوايي و تغييرات اقليمي مردم ساكن اين محل را ترك كرده و اين محل متروكه شده است.

مدير پروژه ويگل، برداشت بي‌رويه از آب‌هاي زيرزميني و حفاري‌هاي غيرمجاز را از جمله آسيب‌هاي وارده و پنهان شدن اين منطقه در زير ماسه‌هاي كويري ذكر كرد.

جاوري‌ از دوستداران ميراث فرهنگي خواست تا براي حفظ و حراست اين محدود‌ه‌هاي باستاني تلاش كنند و در صورت برخورد با اثر باستاني كارشناسان ميراث فرهنگي را اطلاع دهند.

محوطه باستاني ويگل كه در حدود 100 هكتار وسعت دارد در 10 كيلومتري شمال شهرستان آران و بيدگل قرار گرفته است‌.

اين محوطه در سال 1378 توسط اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده است.

شهرستان آران و بيدگل واقع در شمال استان اصفهان هم‌اكنون داراي بيش از 300 اثر تاريخي است كه از اين تعداد 80 اثر آن در فهرست آثار ملي ثبت شده است.

 

 

http://sanatnews.ir/News/1/11918
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است