سه شنبه 1 خرداد 1403

بازار تاریخی سنقر مرمت شد

  تاريخ:هشتم آبان 1387 ساعت 12:09   |     کد : 10023   |     مشاهده: 1417
به گزراش صنعت نیوز، مرمت بخشهایی ازبازار تاریخی شهرستان سنقر به اتمام رسید.

به گزراش خبرنگار گروه گردشگری صنعت نیوز، مرمت بخشهایی ازبازار تاریخی شهرستان سنقر به اتمام رسید.

ثریا باباخانی معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری استان کرمانشاه گفت: اقدامات انجام شده جهت حفظ ، ساماندهی و مرمت بازارسنقر ( بازار سر چقا )است.

وی افزود: بهمن ماه 1386 سازمان کرمانشاه با انتخاب مشاور نقشه برداری ، مطالعه و شناخت وضع موجود ، آسیب شناسی و طرح مرمت ، انجام شد.

بابا خانی عنوان کرد: پیمانکار تیر ماه سال 1387 به صلاح دید شورای فنی سازمان میراث فرهنگی استان عملیات مرمتی بخشی از بازار ( تیمچه اعتمادی و حجره های ضلع جنوبی تیمچه باقر خان ) را شروع کرد که اواخر شهریور ماه سال جاری به اتمام رسید.

بازارسنقر جزءبازارهای خطی (طولی) است .تفاوت عمده این بازار باسایربازارهای سنتی دراین است که سرپوشیده نبوده اما دارای ویژگی های خاص ومنحصربه فردی است (سایبانهای چوبی و ورق گالوانیزه ، درهای چوبی سنتی ، تزئینات آجری و....) این بازار مانند سایر بازارهای سنتی دارای عناصر شاخص و وابسته ای مثل تیمچه ، حمام، مسجد ، حیاط ، انبار کالا ، و .... می باشد و دارای یک راسته اصلی ( راسته سر چقا ) و چندین راسته فرعی ( راسته نجاری ، راسته کفاشها ، راسته پارچه فروشها ، و ..... ) است .

بازار سر چقا دارای تاریخ ساخت مکتوب و دقیقی نمی باشد اما با استناد به مطالعات میدانی و مصاحبه با کسبه و بازار یان مسن و مالکین تیمچه اعتمادی و باقرخان ( دو عنصراصلی وابسته به بازار ) می توان گفت که تاریخ ساخت آن به دوران اواخر قاجاریه بر می گردد ./120  برگزاری نشست گردشگری روستایی در برغان

خبرگزاری ایسکانیوز: نشست کمیته راهبردی گردشگری روستایی و عشایری در روستای هدف گردشگری برغان برگزار می‌شود.

اعضای کمیته راهبردی گردشگری روستایی و عشایری همچنین پس از برگزاری نشست خود از این روستا و جاذبه‌های گردشگری آن بازدید خواهند کرد.

در این نشست تصمیماتی نیز برای توسعه گردشگری این روستای هدف گردشگری اتخاذ خواهد شد.

اعضای کمیته راهبردی گردشگری عشایری و روستایی کشور همچنین نشستی را با مسئولین شهرستان ساوجبلاغ داشته و راهکارهای توسعه روستاهای هدف گردشگری این شهرستان را بررسی خواهند کرد.

روستای هدف گردشگری برغان در شهرستان ساوجبلاغ واقع شده است.

http://sanatnews.ir/News/1/10023
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است