تأکید وزیر صمت بر لزوم همگونسازی قوانین با شرایط فعلی تولید
|
۳۰۳ همت عدمالنفع صنایع از ناترازیها
|
افزایش قیمت و ناترازی انرژی، چالش اصلی صنایع کشور
|
مدیر نمونه خودرویی کشور مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری ایران شد
|
راهاندازی دوباره تالار دوم ارزی؛ تشکیل کمیته ارزی در وزارت صمت
|
بازگشت ۲ میلیون و ۲۹۸ هزار زائر به کشور
|
تمهیدات وزارت صمت برای مراسم اربعین امسال
|
اعلام آمادگی وزرای صمت و راه و شهرسازی برای تامین تسهیلات مورد نیاز سفر زائران اربعین
|
ارائه گزارش بازار بهصورت منظم به دولت؛ کاهش تقاضا گذراست
|
وزیر صمت: برای اولین بار کنسانتره تیتانیوم در کشور تولید می شود
|
وزیر صمت: بسته حمایتی دولت از صنایع قابلیت تمدید دارد
|
تجاوز به تولیدکنندگان انرژی نقض قوانین بینالملل و تهدید ثبات جهانی است
|
ریلگذاری راهآهن چهارمحال و بختیاری آغاز شد
|
چهارشنبه 19 شهريور 1404
Toggle navigation
صفحه نخست
درباره ما
آرشیو
تماس با ما
۷۳ روز پس از آغاز ۱۴۰۴؛ خبری از فروش خودروهای خارجی نیست
تاريخ:يازدهم خرداد 1404 ساعت 16:10
|
کد : 303975
|
مشاهده: 247
به گزارش صنعت نیوز، با گذشت ۷۳ روز از آغاز سال ۱۴۰۴، هیچ نشانهای از آغاز دور جدید عرضه خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه دیده نمیشود.
به گزارش صنعت نیوز، با گذشت ۷۳ روز از آغاز سال ۱۴۰۴، هیچ نشانهای از آغاز دور جدید عرضه خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه دیده نمیشود.
با گذشت ۷۳ روز از آغاز سال ۱۴۰۴، همچنان هیچ نشانهای از آغاز دور جدید عرضه خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه فروش خودرو دیده نمیشود. در حالی که تقاضا برای خودروهای وارداتی در ماههای اخیر افزایش یافته و بسیاری از خریداران از مدتها پیش آماده ورود به مرحله جدید ثبتنام هستند، وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنان هیچ زمان مشخصی برای آغاز مجدد روند فروش اعلام نکرده است.
سکوت وزارت صمت تنها به زمانبندی محدود نمیشود؛ این وزارتخانه تاکنون درباره جزئیات مهمی همچون نحوه اجرای تعرفه واردات، میزان سهمیهبندی برندها (جزئیات بیشتر)،ضوابط ترخیص خودروهای رسوبکرده در گمرک و نحوه ساماندهی ثبتنامهای پیشین نیز توضیح شفافی ارائه نکرده است.
این ابهامها، بازار خودروهای وارداتی را به فضای خاکستری و آشفتهای سوق دادهاند که در آن نه خریداران چشمانداز روشنی از آینده دارند و نه واردکنندگان میتوانند برای فعالیتهای خود برنامهریزی کنند. نبود اطلاعات دقیق و شفاف، دست دلالان و سوداگران را در بازار باز گذاشته و موجب افزایش شایعات، گمانهزنیهای نادرست و بیاعتمادی عمومی شده است.
در شرایطی که انتظار میرفت با آغاز سال جدید، سیاستگذاریها در حوزه واردات خودرو مسیر مشخصتری را دنبال کند، سکوت مطلق و نبود اطلاعرسانی از سوی نهاد متولی، بازار را در حالتی از رکود و سردرگمی نگاه داشته که پیامدهای آن، مستقیماً متوجه مصرفکننده نهایی و فعالان رسمی این حوزه است.
آخرین عرضه، اسفند ۱۴۰۳
آخرین مرحله فروش خودروهای وارداتی به اسفند ماه سال ۱۴۰۳ بازمیگردد؛ مرحلهای که با استقبال خریداران همراه شد و امیدهایی را نسبت به استمرار و نظاممند شدن واردات خودرو در سال جدید بهوجود آورد. با این حال، از پایان آن مرحله تاکنون، نهتنها هیچ دور جدیدی از فروش برگزار نشده، بلکه وزارت صنعت، معدن و تجارت هیچ اطلاعیه رسمی یا حتی نشانهای از برنامهریزی برای ادامه این مسیر منتشر نکرده است.
در این میان، هرچند تعرفه ۱۰۰ درصدی واردات خودرو طبق قانون بودجه ۱۴۰۴ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و بهعنوان یکی از پایههای تنظیم بازار خودرو مورد تأکید قرار گرفته، اما اجرای این تعرفه در عمل به تدوین و ابلاغ آئیننامههای اجرایی وابسته است. آییننامههایی که باید مسیر مشخص واردات، شرایط عرضه، نحوه تخصیص خودرو، و سازوکار ثبتنام و ترخیص را تعیین کنند؛ اما همچنان در پیچوخم بررسیها و هماهنگیهای بیندستگاهی گیر افتادهاند و خبری از نهایی شدن آنها نیست.
این تعلیق، از یک سو خریدارانی را که از ماهها پیش اقدام به پرداخت وجه اولیه کردهاند، در بلاتکلیفی قرار داده و از سوی دیگر، شرکتهای واردکننده را از ادامه فعالیت بازداشته است. نبود سیاست مشخص و تأخیر در صدور مجوزهای لازم، بسیاری از واردکنندگان را به تعویق یا توقف ثبت سفارش واداشته است.
وزارت صمت، زیر تیغ انتقاد
بر همین اساس وزارت صمت به دلیل عدم اطلاعرسانی و نبود پاسخگویی شفاف، با موجی از انتقادات مواجه شده است. نه جدول زمانی مشخصی برای فروش آینده منتشر شده، نه وضعیت خودروهای متوقفشده در گمرک روشن شده و نه پاسخی به مشتریانی داده شده که در انتظار سرنوشت سرمایه خود هستند.
تا زمانی که آئیننامههای اجرایی به سرانجام نرسند، نباید انتظار شروع فروش جدید را داشت. بازار خودروهای وارداتی اکنون در وضعیت قفلشدهای قرار دارد که نبود شفافیت، آن را پیچیدهتر کرده است.
در این میان، برخی مشتریان از دریافت پیامکهایی از سوی بانکها مبنی بر مسدود شدن حساب جهت خرید خودروهای وارداتی خبر دادهاند؛ موضوعی که تاکنون از سوی وزارت صمت نه تأیید و نه تکذیب شده است. این ابهام، فضای بازار را بیش از پیش ملتهب کرده و گمانهزنیهای مختلفی را در پی داشته است.
این در حالیست که تا زمانی که وزارتخانه متولی سکوت خود را نشکند، نمیتوان انتظار بهبود وضعیت فعلی را داشت. بازار خودروهای وارداتی همچنان بدون افق روشن، بدون اطلاعرسانی رسمی و بدون پاسخگو باقی مانده است.
http://sanatnews.ir/News//303975
برچسب ها :
عرضه خودروهای وارداتی
,
سامانه یکپارچه
,
وزارت صنعت معدن تجارت
,
ترخیص
,
خودروهای رسوب کرده
,
سهمیه بندی برندها
,
اخبار صنعت نیوز
آدرس ايميل شما:
*
آدرس ايميل دريافت کنندگان
*
Sending ...
*
پربازديد ترينها
هیچ مدرسهای در تهران در لیست ساختمانهای ناایمن بحرانی قرار ندارد
مغز در دوران بارداری سازماندهی مجدد میشود
بازار سرمایه مثبت شد
اعزام و پذیرش ۷۴ هزار مسافر در مسیر استانبول با ۳۶۶ پرواز پس از تحریم پروازهای اروپا
ماموریت استاد دانشگاه خواجهنصیر برای توسعه شرکتهای دانشبنیان با حکم «افشین»
ماجرای ترک سیگار سوژه یک مستند جدید شد
تعداد خودروهای شخصی عامل آلودگی هوای تهران
اهمیت تامین گروه خونی O منفی در حوادث
احتمالاً تعرفه واردات آیفون ۳۰ درصد باشد
رایزنی برای عرضه خودروهای داخلی و خارجی در بورس کالا
توقف پروژه ساخت مجتمع گردشگری در حریم تخت جمشید
پذیرش بدون آزمون دانشجو در ۶ رشته دانشگاه امیرکبیر
آخرين اخبار
لوکا مودریچ؛ میراثدار صبر، درد و شکوه
استیضاح وزیر کار با ۵۸ امضا کلید خورد
کنایه تند سرمربی ازبکستان به ایران
دستگاههای اجرایی از اقتصاد دولتی دل نمیکنند
دیدار عراقچی با وزیر خارجه مصر
۱۰ عملیات یمن با پهپادهای رادارگریز
نگرانی اروپا از تاثیر فسخ یک توافق اطلاعاتی با آمریکا
امنیت میلیاردها کاربر واتساپ به خطر افتاد
افتتاح بزرگترین سد برق آبی آفریقا
آغاز ثبتنام انتخابات فدراسیون سوارکاری
تتر به کانال ۹۰ هزار تومان بازگشت؛ سیگنال اصلاح نرخ غیررسمی دلار؟
برادران عالمیان در رنکینگ جهانی تنیس روی میز از هم دورتر شدند
کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است
طراحی و توليد نرم افزار :
نوآوران فناوری اطلاعات امروز