عایدی هزار میلیارد تومانی کشور از اجرای قانون تجارت ملوانی
|
اتابک: دستور روانسازی واردات قطعات ریلی صادر شد
|
اتابک: نباید جایگاه اصناف تضعیف شود
|
اتابک: نقشه راه همکاریهای تجاری ایران و اوراسیا در مسکو نهایی میشود
|
ارتقای روابط تجاری ایران و افغانستان در اولویت دولت است
|
تأکید وزیر صمت بر لزوم همگونسازی قوانین با شرایط فعلی تولید
|
۳۰۳ همت عدمالنفع صنایع از ناترازیها
|
افزایش قیمت و ناترازی انرژی، چالش اصلی صنایع کشور
|
مدیر نمونه خودرویی کشور مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری ایران شد
|
راهاندازی دوباره تالار دوم ارزی؛ تشکیل کمیته ارزی در وزارت صمت
|
بازگشت ۲ میلیون و ۲۹۸ هزار زائر به کشور
|
تمهیدات وزارت صمت برای مراسم اربعین امسال
|
اعلام آمادگی وزرای صمت و راه و شهرسازی برای تامین تسهیلات مورد نیاز سفر زائران اربعین
|
دو شنبه 5 آبان 1404
Toggle navigation
صفحه نخست
درباره ما
آرشیو
تماس با ما
آیا کانال سوئز را داریوش ساخت؟
تاريخ:بيست و نهم ارديبهشت 1404 ساعت 09:17
|
کد : 303152
|
مشاهده: 156
کانال سوئز که دریای مدیترانه را به دریای سرخ وصل میکند، یکی از مهمترین آبراهههای ساخت دست بشر محسوب میشود. اما نکته جالب توجه این جاست که افتخار ساخت این کانل به اسم دایوش بزرگ هخامنشی است، یعنی یک ایرانی. ولی این ادعا واقعا درست است؟
به گزارش ایسنا، به نقل از فرارو، ایده احداث یک راه آبی میان دریای سرخ و رود نیل شاید در ظاهر مدرن به نظر برسد، اما ریشههای آن به بیش از ۲۵۰۰ سال پیش بازمیگردد. نخستین تلاش برای احداث چنین کانالی به «فرعون نخو دوم» بازمیگردد؛ پادشاهی که حدود یک قرن پیش از داریوش هخامنشی بر مصر حکومت میکرد. او پروژهای عظیم را برای پیوند دادن رود نیل به دریای سرخ آغاز کرد، اما با مشکلاتی نظیر زمین سنگی، مسیر بیابانی و نبود آب کافی برای کارگران مواجه شد و در نهایت پروژه ناتمام ماند.
اما سرنوشت این کانال در زمان داریوش بزرگ تغییر کرد. پس از فتح دوباره مصر، داریوش با درک اهمیت اقتصادی این مسیر، تصمیم گرفت پروژه فرعون را تکمیل کند. او برای عبور از زمینهای سنگی و تأمین آب مورد نیاز هزاران کارگر، از مهندسان ایرانی و متخصصان اقوام تابعه استفاده کرد. با بهرهگیری از تکنیک پیشرفته قناتسازی ایرانیان، و تلاشهای فنی مستمر، در نهایت این کانال پس از ۱۰ سال کار طاقتفرسا در بهار سال ۴۹۷ پیش از میلاد به پایان رسید.
اما آیا این کانال همان کانال سوئز امروزی است؟
خیر. کانال داریوش از شمال قاهره کنونی (شهر باستانی بوباستیس) آغاز میشد و با طی بیش از ۱۰۰ کیلومتر، به خلیج سوئز در دریای سرخ میرسید. در حالی که کانال سوئز امروزی مستقیماً دریای مدیترانه (بندر پورت سعید) را به خلیج سوئز متصل میکند و ۱۹۳ کیلومتر طول دارد. کانال جدید در سال ۱۸۶۹ میلادی توسط مهندس فرانسوی فردینان دولسپس افتتاح شد.
با این حال، کتیبههای داریوش بزرگ که هنوز هم وجود دارند، گواهی روشن بر نقش برجسته ایرانیان در شکلگیری یکی از مهمترین مسیرهای تجاری تاریخ بشر هستند. او در کتیبهای میگوید:
«منم داریوش، شاه شاهان … من پارسی هستم و به همراهی پارسیان مصر را گرفتم، امر کردم این کانال را بکنند از رودی که در مصر جاری است تا دریایی که از پارس میآید... و کشتیها از مصر بوسیله این کانال به سوی پارس روانه شدند…»
یادگاری داریوش هنوز در قلب تاریخ و تجارت جهان میتپد.
http://sanatnews.ir/News//303152
برچسب ها :
کانال سوئز
,
داریوش
,
دریای مدیترانه
,
هخامنشی
آدرس ايميل شما:
*
آدرس ايميل دريافت کنندگان
*
Sending ...
*
پربازديد ترينها
بازار سرمایه مثبت شد
اعزام و پذیرش ۷۴ هزار مسافر در مسیر استانبول با ۳۶۶ پرواز پس از تحریم پروازهای اروپا
اهمیت تامین گروه خونی O منفی در حوادث
احتمالاً تعرفه واردات آیفون ۳۰ درصد باشد
آمادگی ایران برای انتقال تجربههای دولت الکترونیک و هوش مصنوعی به ونزوئلا
به خاطر مشکلات اقتصادی شرایط صنعت بیمه مطلوب نیست
افتتاح یک یاور شهر و سه همراه سرا در تهران تا پایان سال
برگزاری نشست تخصصی معرفی اتاق تمیز میکرو نانوفب و اختتامیه رویداد ملی طراحی تراشه
رگبار باران از فردا بعداز ظهر در تهران
شجاعت دولت پزشکیان در آغاز خصوصی سازی صنعت خودرو
یک هیئت اوکراینی امروز وارد دمشق میشود
سکوت در برابر کودکان قربانی در غزه جایز نیست
آخرين اخبار
«روسلینی» روی پرده زنده شد!
«پرستاری» از نگاه دینی یک «رسالت» است
مقاومت برای همه سناریوها آماده است
«لغو » معافیت المپیادیهای اقتصاد و هوش مصنوعی از «کنکور»
ممنوعیت تردد موتورسیکلتهای سنگین در تهران
ترامپ: آزمایش موشکی روسیه متناسب نبود
اعلام نتایج آزمون زبان دانشگاه آزاد اسلامی
خروج پ.ک.ک از ترکیه
بیماریهای عروق کرونر شایعترین علت مرگ در دنیا
کتاب تازه سیدعلی صالحی منتشر شد
افزایش ۶۰ درصدی تجهیزات مدارس استان تهران
«بیمه دانا» یا «بیمه معلم»
کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است
طراحی و توليد نرم افزار :
نوآوران فناوری اطلاعات امروز