جمعه 13 مهر 1403

وزیر خارجه کانادا: قطبی‌سازی‌ها و شکاف‌ها، معضل اصلی جهان است

  تاريخ:دهم مهر 1403 ساعت 11:18   |     کد : 300707   |     مشاهده: 98
وزیر امور خارجه کانادا در سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل قطبی‌سازی‌ها و شکاف‌ها را مشکل واقعی جهان کنونی خوانده و بر نقشی که سازمان ملل می‌تواند در رفع این مشکل داشته باشد تاکید کرد.
به گزارش ایسنا، «ملانی جولی»، وزیر امور خارجه کانادا در سخنرانی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در شهر نیویورک از اعضای سازمان ملل خواست با چند قطبی سازی سیاسی فزاینده در جهان مقابله کنند و بخشی از سخنرانی خود را نیز به مسائل داخلی کشور خودش کشاند.
او با پیش کشیدن دعواهای سیاسی داخلی کشورش بر سر مسائلی نظیر آزادی سقط جنین و حقوق اقلیت‌های جنسی که با «پی‌یر پوالیور»، رهبر محافظه‌کاران کانادا دارد، به مجمع عمومی گفت: «برخی از کسانی که بلندترین صداها را در صحبت کردن برای آزادی دارند می‌خواهند این کلمه را برای اهداف خودشان باز تعریف کنند. آنها پشت این کلمه پنهان می‌شوند تا به ما بگویند که همه چیز معیوب است.»
او اظهار کرد: «ما اینها را هم در کشور خودمان و هم در سراسر جهان می‌بینیم.»
ملانی جولی اظهار کرد برخی تعارضات و نزاع‌ها در جهان تنها با این که کشور به قوانین حقوق بشری و حاکمیتی پایبند باشند حل وفصل خواهند شد.
وزیر خارجه کانادا همچنین خواستار به چالش کشیدن «قوانین غیرانسانی طالبان علیه زنان و دختران» در افغانستان که حق آموزش و دسترسی آنها به فضاهای عمومی را محدود کرده، شد.
جولی همچنین درخواست کرد تعداد بیشتری از کشورهای جهان از مقام‌های هائیتی در راستای پایان دادن به «وضعیت فاجعه بار سلطه باندهای تبهکار» حمایت کنند.
وزیر خارجه کانادا درباره وضعیت غرب آسیا گفت: «چرخه خشونت در این منطقه ضروری می‌سازد که طرفین دست به تلاش‌هایی واقعی برای پایان دادن به جنگ بین حماس و اسرائیل که برای حدودا یک سال ادامه پیدا کرده، بزنند.»
او بیان کرد: «قطبی سازی فضا و ایجاد شکاف‌ها مشکلی واقعی است. ما دارای مسئولیتی دسته‌جمعی هستیم تا مردم را به همدیگر نزدیک کنیم.»
به گزارش وبسایت «سی‌تی‌وی نیوز» جولی همچنین بر اهمیت نقش سازمان ملل در جستجو برای اتفاق نظر و بر طرف کردن اختلافات عمیق تاکید کرد.
او بدون اشاره به سرکوبگری کشورهای غربی علیه اعتراضات دانشجویی و مردمی در ماه‌های گذشته در حمایت از فلسطین و غزه ادعا کرد: «مردم حق اعتراض صلح‌آمیز دارند اما هیچ کس آزاد نیست که دیگران را مرعوب سازد.»
در حالی که غرب و ناتو خود با تحریف مفهوم آزادی به منظور پیشبرد سیاست‌های توسعه‌طلبانه و بی‌اعتنایی به منافع امنیتی روسیه موجبات جنگ در اوکراین را فراهم آوردند، وزیر خارجه کانادا روسیه را به تحریم مفهوم آزادی برای توجیه تضعیف قوانین بین‌المللی متهم و ادعا کرد: «هیچ کشوری این حق و آزادی را برای حمله به همسایه خود نداشته و هیچ کس این آزادی را ندارد که اراده خودش را به دیگران تحمیل کند.»
جولی همچنین گفت کانادا از تلاش‌ها برای ایجاد اصلاحات در سازمان ملل حمایت می‌کند.
تعداد فزاینده‌ای از کشورهای جهان با درخواست برای ایجاد اصلاحات در سازمان ملل و شورای امنیت آن تاکید می‌کنند ساختار کنونی این سازمان به نحوی تنظیم شده که کشورهای غربی بیشترین میزان قدرت را برای تحمیل اراده خود داشته باشند و این ساختار به شکل عادلانه‌ای کشورهای جهان را بر مبنای جمعیت و رشد اقتصادی آنها نمایندگی نمی‌کند.
جولی اظهار کرد بر درخواست گروهی از وزیران امور خارجه زن کشورهای جهان در اوایل ماه جاری میلادی برای آنکه برای نخستین بار یک زن به سمت دبیر کلی سازمان ملل منصوب شود تاکید می‌کند.
وزیر خارجه کانادا در خاتمه سخنرانی خود صحبتی از معضل تغییرات آب‌وهوایی جهان به میان نیاورد اما گفت جهان دستخوش مشکلات متعددی شده که تنها می‌توان با همکاری با یکدیگر آنها را بر طرف کرد.

http://sanatnews.ir/News/1/300707
Share

برچسب ها :  کانادا
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است