مدیر نمونه خودرویی کشور مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری ایران شد
|
راهاندازی دوباره تالار دوم ارزی؛ تشکیل کمیته ارزی در وزارت صمت
|
بازگشت ۲ میلیون و ۲۹۸ هزار زائر به کشور
|
تمهیدات وزارت صمت برای مراسم اربعین امسال
|
اعلام آمادگی وزرای صمت و راه و شهرسازی برای تامین تسهیلات مورد نیاز سفر زائران اربعین
|
ارائه گزارش بازار بهصورت منظم به دولت؛ کاهش تقاضا گذراست
|
وزیر صمت: برای اولین بار کنسانتره تیتانیوم در کشور تولید می شود
|
وزیر صمت: بسته حمایتی دولت از صنایع قابلیت تمدید دارد
|
تجاوز به تولیدکنندگان انرژی نقض قوانین بینالملل و تهدید ثبات جهانی است
|
ریلگذاری راهآهن چهارمحال و بختیاری آغاز شد
|
حمله ناو آمریکایی به هواپیمای ایرانایر در سال ۶۷ نمونه بارز تروریسم دولتی است
|
پاکنژاد: صادرات نفت مانند سابق با کیفیت و کمیت قبل ادامه دارد
|
اسکان موقت جنگزدگان توسط شهرداری
|
پنج شنبه 30 مرداد 1404
Toggle navigation
صفحه نخست
درباره ما
آرشیو
تماس با ما
توسعه دریامحور مشروط به تکمیل زیرساختها و حضور خارجیها
تاريخ:دهم مهر 1403 ساعت 10:52
|
کد : 300696
|
مشاهده: 1374
به گزارش صنعت نیوز، یک کارشناس اقتصادی معتقد است برای توسعه دریا محور باید زیرساختهای شهرهای بندری تکمیل و از طرف دیگر شرایط برای حضور شرکتهای خارجی نیز فراهم شود.
به گزارش صنعت نیوز، یک کارشناس اقتصادی معتقد است برای توسعه دریا محور باید زیرساختهای شهرهای بندری تکمیل و از طرف دیگر شرایط برای حضور شرکتهای خارجی نیز فراهم شود.
دسترسی کشور ایران از دو طرف شمال و جنوب به آب های آزاد ظرفیت بالقوه ای است که می توان به واسطه آنها به توسعه پایدار از طریق دریا دست پیدا کرد. همچنین توسعه دریا محور سال هاست که مورد توجه مقام معظم رهبری و مسئولان دولت قرار گرفته و همواره بر اهمیت آن تاکیدات بسیاری شده است.
از طرفی کارشناسان مختلف نیز اظهار نظرهای بسیاری در این خصوص کرده اند و معتقدند توسعه یک کشور بدون در نظر داشتن اقتصاد دریا محور امکانپذیر نیست و رسیدن به توسعه اقتصادی همراه با دریاها سریع تر رخ خواهد داد.
بنابر گفته آنها، دستیابی به ظرفیت هایی که در دریا مغفول مانده و باید از بالقوه به بالفعل تبدیل کنیم در حقیقت تسهیلات بزرگی است که می تواند ما را به توسعه اقتصادی برساند.
زیرساختها در شهرهای بندری فراهم شود
هادی حق شناس - کارشناس اقتصادی - در پاسخ به این سوال که چه الزاماتی نیاز است تا به توسعه دریامحور دست یابیم به ایسنا گفت: یکی از مهمترین الزامات اقتصاد دریامحور این است که نگاه دستگاه اجرایی و دولت باید برای تکمیل زیرساخت ها در شهرهای بندری باشد. زیرا امروزه ضعیف ترین توسعه یافتگی را شهرهای بندری در جنوب کشور دارند.
وی افزود: در نتیجه وقتی امکان زندگی کردن برای فعالان اقتصادی و کارکنان بخش دریایی در مناطق جنوب فراهم نباشد و به تبع آن وقتی مهاجرت از جنوب به مرکز کشور باشد طبیعی است که مهمترین ضرورت اقتصاد دریا پایه تحقق پیدا نمی کند.
این کارشناس اقتصای تصریح کرد:اگر قرار است دریا منشا توسعه باشد شرط اساسی این است که اول بستر زندگی در آنجا فراهم شود. این بستر زندگی فقط ساخت مسکن نیست بلکه باید از لحاظ آموزش، بهداشت و درمان، حمل ونقل جاده ای، فرودگاهی، ریلی و... امکانات مناسب برای فعالان بخش دریایی فراهم شود.
حق شناس در ادامه گفت:موضوع دیگر این است که زیرساخت های صنعت دریایی فراهم شود. در حقیقت باید در بخش های کشتی سازی، بنادر،تعمیرات کشتی، خدمات فرودگاهی و تسهیل ورود کارکنان کشتی شرایطی مناسبی فراهم شود. در غیر این صورت توسعه دریامحور رخ نمی دهد.
شرایط حضور شرکت های خارجی و فورواردرها ایجاد شود
وی اضافه کرد:موضوع سوم امکان حضور شرکت های خارجی است. ما قرار نیست خودمان با خودمان تجارت کنیم و داخل بنادر خودمان کالا جابه جا کنیم. می خواهیم کالای کشورهای خارجی را به بنادر ایران بیاوریم و از بنادر ایران به سایر کشورها ترانزیت شود.بنابراین باید شرایط حضور و استقرار شرکت های خارجی فراهم شود و تسهیلاتی نیز برای آنها در نظر گرفته شود.
وی با بیان اینکه موضوع حائز اهمیت دیگر در این بخش حضور فورواردرها در کشور است، افزود: فورواردها شرکت هایی هستند که کالا را از کشور اولیه تحویل می گیرند با عبور از کشور دیگر به کشور ثالث تحویل می دهند. باید این شرکت ها حضور داشته باشند و شرایط حضور آنها را در بنادر و دریاها فراهم کنیم.
این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: تحریم از دیگر چالش های این بخش است که شرکت های خارجی را در موضوعاتی از جمله حواله کردن پول هایشان دچار چالش می کند.
وی در پایان با بیان اینکه اقتصاد دریامحور مزیت ایران بوده اما از آن تا به حال به درستی استفاده نکرده ایم و این اقتصاد با چالش هایی از جمله زیرساخت و روابط خارجی مواجه است، گفت: زیرساخت ها را باید دولت و دستگاه های اجرایی پیگیری کنند و روابط خارجی نیز باید توسط وزارت امور خارجه پیگیری شود.
http://sanatnews.ir/News//300696
برچسب ها :
بنادر و کشتیرانی
,
کشتیرانی
,
دریامحور
آدرس ايميل شما:
*
آدرس ايميل دريافت کنندگان
*
Sending ...
*
پربازديد ترينها
هیچ مدرسهای در تهران در لیست ساختمانهای ناایمن بحرانی قرار ندارد
مغز در دوران بارداری سازماندهی مجدد میشود
بازار سرمایه مثبت شد
اعزام و پذیرش ۷۴ هزار مسافر در مسیر استانبول با ۳۶۶ پرواز پس از تحریم پروازهای اروپا
ماموریت استاد دانشگاه خواجهنصیر برای توسعه شرکتهای دانشبنیان با حکم «افشین»
دومین نقش برجسته قدیمی ایران در فارس ساماندهی میشود
ماجرای ترک سیگار سوژه یک مستند جدید شد
تعداد خودروهای شخصی عامل آلودگی هوای تهران
اهمیت تامین گروه خونی O منفی در حوادث
احتمالاً تعرفه واردات آیفون ۳۰ درصد باشد
رایزنی برای عرضه خودروهای داخلی و خارجی در بورس کالا
توقف پروژه ساخت مجتمع گردشگری در حریم تخت جمشید
آخرين اخبار
پست خداحافظی بازیکن استقلال
بیرانوند علیه پرسپولیس به سیم آخر زد
نگاهی که به جنایت منجر شد
ترامپ ارمنستان را آلبانی خواند
عوارض جدی این مکملهای غذایی برای بدن
فراخوان ۶۰ هزار سرباز ذخیره در اسرائیل
تحمیل خاموشی با وجود کاهش پیک مصرف
اوکراین یک یادداشت تفاهم با ایران را فسخ کرد
این غذاها سبب ابتلا به پارکینسون میشوند
افزایش چشمگیر قیمت نفت در بازار جهانی
ترکشهای یک بیانیه برای جبهه اصلاحات
از مهدی قایدی رونمایی می شود
کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است
طراحی و توليد نرم افزار :
نوآوران فناوری اطلاعات امروز