حمله ناو آمریکایی به هواپیمای ایرانایر در سال ۶۷ نمونه بارز تروریسم دولتی است
|
پاکنژاد: صادرات نفت مانند سابق با کیفیت و کمیت قبل ادامه دارد
|
اسکان موقت جنگزدگان توسط شهرداری
|
عملکرد قابل قبول فروشگاههای زنجیرهای در ۱۰ روز اخیر
|
نقش کلیدی فروشگاههای زنجیرهای در تثبیت بازار و پیروزی دیپلماتیک ایران
|
وزیر صمت: تعادل به بازار کالاهای اساسی بازگشته است
|
آمادگی کامل صنایع برای پشتیبانی از مردم و نیروهای مسلح
|
وقفهای در زمینه جابه جایی کالا و مسافر وجود ندارد
|
تسریع در ترخیص کالاها و تأمین ارز واردات با هماهنگی دستگاهها
|
وزیر نفت: سوخترسانی پایدار است؛ جای نگرانی برای مردم وجود ندارد
|
اتابک: مشارکت اعضا در تدوین چشمانداز ۱۰ ساله اکو الزامی است
|
اتابک: بازارهای از دست رفته فرش را بازپس میگیریم
|
توسعه صنایع معدنی از ارکان اصلی پیشرفت اقتصاد ملی است
|
جمعه 13 تير 1404
Toggle navigation
صفحه نخست
درباره ما
آرشیو
تماس با ما
توسعه دریامحور مشروط به تکمیل زیرساختها و حضور خارجیها
تاريخ:دهم مهر 1403 ساعت 10:52
|
کد : 300696
|
مشاهده: 1288
به گزارش صنعت نیوز، یک کارشناس اقتصادی معتقد است برای توسعه دریا محور باید زیرساختهای شهرهای بندری تکمیل و از طرف دیگر شرایط برای حضور شرکتهای خارجی نیز فراهم شود.
به گزارش صنعت نیوز، یک کارشناس اقتصادی معتقد است برای توسعه دریا محور باید زیرساختهای شهرهای بندری تکمیل و از طرف دیگر شرایط برای حضور شرکتهای خارجی نیز فراهم شود.
دسترسی کشور ایران از دو طرف شمال و جنوب به آب های آزاد ظرفیت بالقوه ای است که می توان به واسطه آنها به توسعه پایدار از طریق دریا دست پیدا کرد. همچنین توسعه دریا محور سال هاست که مورد توجه مقام معظم رهبری و مسئولان دولت قرار گرفته و همواره بر اهمیت آن تاکیدات بسیاری شده است.
از طرفی کارشناسان مختلف نیز اظهار نظرهای بسیاری در این خصوص کرده اند و معتقدند توسعه یک کشور بدون در نظر داشتن اقتصاد دریا محور امکانپذیر نیست و رسیدن به توسعه اقتصادی همراه با دریاها سریع تر رخ خواهد داد.
بنابر گفته آنها، دستیابی به ظرفیت هایی که در دریا مغفول مانده و باید از بالقوه به بالفعل تبدیل کنیم در حقیقت تسهیلات بزرگی است که می تواند ما را به توسعه اقتصادی برساند.
زیرساختها در شهرهای بندری فراهم شود
هادی حق شناس - کارشناس اقتصادی - در پاسخ به این سوال که چه الزاماتی نیاز است تا به توسعه دریامحور دست یابیم به ایسنا گفت: یکی از مهمترین الزامات اقتصاد دریامحور این است که نگاه دستگاه اجرایی و دولت باید برای تکمیل زیرساخت ها در شهرهای بندری باشد. زیرا امروزه ضعیف ترین توسعه یافتگی را شهرهای بندری در جنوب کشور دارند.
وی افزود: در نتیجه وقتی امکان زندگی کردن برای فعالان اقتصادی و کارکنان بخش دریایی در مناطق جنوب فراهم نباشد و به تبع آن وقتی مهاجرت از جنوب به مرکز کشور باشد طبیعی است که مهمترین ضرورت اقتصاد دریا پایه تحقق پیدا نمی کند.
این کارشناس اقتصای تصریح کرد:اگر قرار است دریا منشا توسعه باشد شرط اساسی این است که اول بستر زندگی در آنجا فراهم شود. این بستر زندگی فقط ساخت مسکن نیست بلکه باید از لحاظ آموزش، بهداشت و درمان، حمل ونقل جاده ای، فرودگاهی، ریلی و... امکانات مناسب برای فعالان بخش دریایی فراهم شود.
حق شناس در ادامه گفت:موضوع دیگر این است که زیرساخت های صنعت دریایی فراهم شود. در حقیقت باید در بخش های کشتی سازی، بنادر،تعمیرات کشتی، خدمات فرودگاهی و تسهیل ورود کارکنان کشتی شرایطی مناسبی فراهم شود. در غیر این صورت توسعه دریامحور رخ نمی دهد.
شرایط حضور شرکت های خارجی و فورواردرها ایجاد شود
وی اضافه کرد:موضوع سوم امکان حضور شرکت های خارجی است. ما قرار نیست خودمان با خودمان تجارت کنیم و داخل بنادر خودمان کالا جابه جا کنیم. می خواهیم کالای کشورهای خارجی را به بنادر ایران بیاوریم و از بنادر ایران به سایر کشورها ترانزیت شود.بنابراین باید شرایط حضور و استقرار شرکت های خارجی فراهم شود و تسهیلاتی نیز برای آنها در نظر گرفته شود.
وی با بیان اینکه موضوع حائز اهمیت دیگر در این بخش حضور فورواردرها در کشور است، افزود: فورواردها شرکت هایی هستند که کالا را از کشور اولیه تحویل می گیرند با عبور از کشور دیگر به کشور ثالث تحویل می دهند. باید این شرکت ها حضور داشته باشند و شرایط حضور آنها را در بنادر و دریاها فراهم کنیم.
این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: تحریم از دیگر چالش های این بخش است که شرکت های خارجی را در موضوعاتی از جمله حواله کردن پول هایشان دچار چالش می کند.
وی در پایان با بیان اینکه اقتصاد دریامحور مزیت ایران بوده اما از آن تا به حال به درستی استفاده نکرده ایم و این اقتصاد با چالش هایی از جمله زیرساخت و روابط خارجی مواجه است، گفت: زیرساخت ها را باید دولت و دستگاه های اجرایی پیگیری کنند و روابط خارجی نیز باید توسط وزارت امور خارجه پیگیری شود.
http://sanatnews.ir/News//300696
برچسب ها :
بنادر و کشتیرانی
,
کشتیرانی
,
دریامحور
آدرس ايميل شما:
*
آدرس ايميل دريافت کنندگان
*
Sending ...
*
پربازديد ترينها
دانشبنیانها، همقدم زائران در راهپیمایی عظیم اربعین
هیچ مدرسهای در تهران در لیست ساختمانهای ناایمن بحرانی قرار ندارد
۹۶۰ هزار عملیات کانتینری در بندرشهید رجایی هرمزگان ثبت شد
مغز در دوران بارداری سازماندهی مجدد میشود
توقیف 2 شناور حامل قاچاق در آبهای بوشهر
بازار سرمایه مثبت شد
اعزام و پذیرش ۷۴ هزار مسافر در مسیر استانبول با ۳۶۶ پرواز پس از تحریم پروازهای اروپا
ماموریت استاد دانشگاه خواجهنصیر برای توسعه شرکتهای دانشبنیان با حکم «افشین»
مدال آوران المپیک پاریس از سربازی معاف شدند
دومین نقش برجسته قدیمی ایران در فارس ساماندهی میشود
ماجرای ترک سیگار سوژه یک مستند جدید شد
تعداد خودروهای شخصی عامل آلودگی هوای تهران
آخرين اخبار
بازگشایی دوطرفه جاده چالوس پس از تخلیه ترافیک سنگین
پژشکیان: با حفظ وحدت در مسیر ارتقای امنیت و سلامت گامهای مؤثر برمیداریم
اطلاعیه استقلال درباره غرامت سنگین به کاریله
مجارستان: ورود اوکراین به ناتو از دستور کار خارج شد
پوتین امروز با ترامپ گفتگو می کند
هوای تهران «بسیار ناسالم» شد
فرانسه برای فعال نکردن مکانیسم ماشه شرط گذاشت
تمدید مجدد لغو پروازهای داخلی و خارجی در شمال، جنوب و غرب کشور تا ساعت ۱۴ فردا
جزئیات محافل عزاداری تاسوعا و عاشورا در حرم مطهر بانوی کرامت
هند برای افزایش ذخایر استراتژیک نفت به تکاپو افتاد
عرضه ارز اربعین به زودی آغاز میشود
پیشبینی تردد روزانه بیش از یک میلیون و ۹۰۰ هزار وسیله نقلیه در ایام عزاداری حسینی(ع)
کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است
طراحی و توليد نرم افزار :
نوآوران فناوری اطلاعات امروز