اتابک: نباید جایگاه اصناف تضعیف شود
|
اتابک: نقشه راه همکاریهای تجاری ایران و اوراسیا در مسکو نهایی میشود
|
ارتقای روابط تجاری ایران و افغانستان در اولویت دولت است
|
تأکید وزیر صمت بر لزوم همگونسازی قوانین با شرایط فعلی تولید
|
۳۰۳ همت عدمالنفع صنایع از ناترازیها
|
افزایش قیمت و ناترازی انرژی، چالش اصلی صنایع کشور
|
مدیر نمونه خودرویی کشور مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری ایران شد
|
راهاندازی دوباره تالار دوم ارزی؛ تشکیل کمیته ارزی در وزارت صمت
|
بازگشت ۲ میلیون و ۲۹۸ هزار زائر به کشور
|
تمهیدات وزارت صمت برای مراسم اربعین امسال
|
اعلام آمادگی وزرای صمت و راه و شهرسازی برای تامین تسهیلات مورد نیاز سفر زائران اربعین
|
ارائه گزارش بازار بهصورت منظم به دولت؛ کاهش تقاضا گذراست
|
وزیر صمت: برای اولین بار کنسانتره تیتانیوم در کشور تولید می شود
|
چهارشنبه 23 مهر 1404
Toggle navigation
صفحه نخست
درباره ما
آرشیو
تماس با ما
مهمترین اعمال و دعاهای روز عید غدیر چیست؟
تاريخ:پنجم تير 1403 ساعت 10:13
|
کد : 289325
|
مشاهده: 318
به طور قطع پیامبر(ص) برای خود جانشینی انتخاب کرده بودند، اما گروهی که به دلایل واهی، حاکمیت جانشین پیامبر(ص) را مخل منافع سیاسی و اجتماعی خود میدانستند، اجازهٔ خلافت به جانشین پیامبر(ص) ندادند.
پیامبر اکرم(ص) به مرگ ناگهانی دنیا را ترک نکردند و پیش از وفاتشان از پایان زندگی خود مطلع شده بودند. این مسئله را در حجهالوداع نیز در حضور عوام بیان کردند. بنابراین ایشان فرصت کافی برای اندیشیدن درمورد آیندهٔ امت را داشتند. از آنجایی که اگر مسلمانان رهبر خود را بدون برنامه ریزی از دست میدادند، در معرض بزرگترین خطرات قرار میگرفتند، هیچگونه ادعایی مبنی بر اینکه پیامبر در مورد آینده سکوت کردند و آن را به شرایط روز واگذاشتد، منطقی و پذیرفتنی نیست.
هنگام نزدیک شدن وفات رسول خدا(ص)، مردانی از جمله عمربنخطاب در خانهٔ ایشان حضور داشتند، پیامبر(ص) فرمودند: «برای من استخوان کتف و دوات بیاورید تا نوشتهای برایتان بنگارم که پس از آن هرگز گمراه نشوید.» این روایت به درستی نشان میدهد که پیامبر(ص) به آیندهٔ امت خود فکر کرده و از ضرورت برنامهریزی برای حفظ امت از انحراف، آگاه بودهاند.
اگر پیامبر مدل شورایی را برای آیندهٔ امت در نظر داشتند، بدیهی بود که امت را در زمینهٔ نظام شورایی و حدود و جزئیات آن توجیه کنند و به آن ماهیت مقدس و دینی ببخشند. لازم به ذکر است که الگوی شورایی در شبهه جزیره هرگز جایی نداشت، زیرا الگوی وراثتی بر این سرزمین حاکم بود و الگوی شورایی، نو و جدید تلقی میشد. بنابراین اگر پیامبر(ص) نظر بر نظام شورایی داشتند، لازم بود که جامعۀ اسلامی را از لحاظ فکری برای تسلط آن آماده کنند، اما هرگز نشانهای مبنی بر ایجاد چنین آمادگی در تاریخ به چشم نمیخورد.
وقتی بیماری جناب ابوبکر تشدید شد، خلافت را به عمربن خطاب سپرد و به عثمان فرمان داد که در وصیتنامهاش بنویسد: «بسم الله الرحمن الرحیم. این وصیت ابوبکر خلیفه رسولالله به مومنان و مسلمانان است. سلام بر شما! من در کنار شما خداوند را سپاس میگویم. اما بعد؛ عمربنخطاب را بر شما گماشتم. پس بشنوید و فرمان برید.» چگونه ممکن است که جناب خلیفه ضرورت تعیین جانشین را درک کرده باشد، اما پیامبر(ص) به چنین چیزی فکر نکرده باشند؟
در تاریخ حکومت خلفای راشدین، هیچگاه امام علی(ع) در مورد مسئلهای به دیگری مراجعه نکردند تا نظر اسلام را درمورد آن مسئله دریابند، اما چندین مسئله در تاریخ ذکر شده که حاکمان در آنها ناگزیر به امام علی(ع) مراجعه و سؤال کردند. همین مسئله ولایت ایشان را بر سایرین و خلفا تأیید میکند.
در تاریخ ذکر شده است که هنگامی که انصار در سقیفه گرد آمدند تا سعدبنعباده را به امیری انتخاب کنند، یکی از آنان گفت: «اگر مهاجران قریش نپذیرند و خود را مهاجر و بستگان رسول خدا بشمارند، چه کنیم؟» گروهی از آنان پاسخ دادند: «ما میگوییم که یک امیر از سوی ما و یک امیر نیز از سوی شما باشد و ما به هیچ چیز جز این راه خشنود نخواهیم شد.» ابوبکر در سخنرانی خود در میان انصار، گفت: «ما جماعت مسلمانان مهاجر، نخستین کسانی بودیم که اسلام آوردیم و سپس مردم در پی ما به اسلام درآمدند و ما خاندان رسول خدا(ص) هستیم که بهترین نژاد عرب را داریم.»
در پایان میخواهم نکتهای به این یادداشت که از کتاب پژوهشی دربارهٔ ولایت نوشتم، اضافه کنم. گفتوگویی که در بالا میان ابوبکر (از مهاجرین) و انصار رسولالله(ص) در گرفت نشان از رقابتی میان دو گروه انصار و مهاجران دارد. پیش از رحلت پیامبر(ص) نیز بارها این رقابت و کشمش میان این دو گروه دیده شده بود. به نظر میآید که یکی از دلایل پیوستن انصار به دین مبین اسلام، انزجار آنان از تسلط و سروری قریشیان بر شبه جزیرهٔ عربستان بوده است. به همین دلیل بعید به نظر نمیرسد که به دلیل این اختلافات به خلافت جناب ابوبکر که از طایفۀ نه چندان قدرتمندی از قبیله قریش بود، رضایت دادند تا به دوران تسلط قریشیهای قدرتمند به شبه جزیره بازنگردند.
منبع: کتاب «پژوهشی دربارهٔ ولایت»، نوشتۀ آیتالله سید محمد باقر صدر، ترجمهٔ سید ابوالقاسم حسینی
http://sanatnews.ir/News//289325
برچسب ها :
عید غدیر
آدرس ايميل شما:
*
آدرس ايميل دريافت کنندگان
*
Sending ...
*
پربازديد ترينها
بازار سرمایه مثبت شد
ماموریت استاد دانشگاه خواجهنصیر برای توسعه شرکتهای دانشبنیان با حکم «افشین»
اعزام و پذیرش ۷۴ هزار مسافر در مسیر استانبول با ۳۶۶ پرواز پس از تحریم پروازهای اروپا
اهمیت تامین گروه خونی O منفی در حوادث
احتمالاً تعرفه واردات آیفون ۳۰ درصد باشد
تخفیف خرید خودرو برای متقاضیان طرح جایگزینی خودروهای فرسوده
وزرای ورزش و میراث فرهنگی وارد بوموسی شدند
آمادگی ایران برای انتقال تجربههای دولت الکترونیک و هوش مصنوعی به ونزوئلا
اتوبوسرانی چگونه بر شرکتهای بخش خصوصی نظارت میکند؟
به خاطر مشکلات اقتصادی شرایط صنعت بیمه مطلوب نیست
برهانی در آستانه نشستن روی نیمکت نفت مسجدسلیمان
افتتاح یک یاور شهر و سه همراه سرا در تهران تا پایان سال
آخرين اخبار
ماجرای پخت یک غذا خاص برای اسرا
فهرست ابربدهکاران ۲۵ بانک اعلام شد
۳ اقدام کلیدی برای حضور موثر ایران در نمایشگاههای گردشگری خارجی
تحول بزرگ در نظافت بزرگراههای تهران
بحران نهادههای دامی؛ دامداران گرفتار «خرید دو فاکتوره» شدند
انفجار در شمال ایتالیا جان ۳ افسر پلیس را گرفت
سندرز: ترامپ به سرعت آمریکا را به سمت استبداد میبرد
ارائه اولین مدل بومی طراحی محصولات فیزیکی فناورانه برای سالمندان
یک انتصاب در سازمان منابع طبیعی کشور
ایهود باراک: نسل جوان جهان با اسرائیل دشمن شده است
هوش مصنوعی اثبات قصور پزشکی را دشوار میکند
لواندوفسکی مصدوم شد
کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است
طراحی و توليد نرم افزار :
نوآوران فناوری اطلاعات امروز