پنج شنبه 29 شهريور 1403

ضرورت غربالگری کم کاری تیروئید نوزادان در روزهای ۳ تا ۵ بعد از تولد

  تاريخ:پنجم خرداد 1403 ساعت 09:46   |     کد : 288735   |     مشاهده: 92
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بر ضرورت غربالگری نوزادان در روزهای ۳ تا ۵ بعد از تولد از نظر بیماری کم کاری تیروئید تأکید کرد.
دکتر محمد جعفرزاده پنجم خرداد با اشاره به برگزاری هفته جهانی کم کاری تیرویید نوزادان گفت: با توجه به ضرورت غربالگری نوزادان در روزهای ۳ تا ۵ بعد تولد از نظر بیماری کم کاری تیروئید، پنجم الی یازدهم خرداد به نام هفته جهانی پیشگیری از کم کاری تیروئید نامگذاری شده است.
وی اظهار کرد: کم کاری تیروئید نوزادان، وضعیتی از کمبود هورمون تیروئید قابل درمان است که در صورت عدم تشخیص به هنگام و یا درمان نامناسب، می‌تواند موجب بروز عقب ماندگی شدید و اختلال در رشد کودک شود.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بیان کرد: با غربالگری نوزادان و شناسایی بیماران و درمان مناسب آنان از عوارض جدی بیماری پیشگیری می شود.
وی بر اهمیت غربالگری نوزادان اشاره کرد و افزود: با اجرای برنامه کشوری غربالگری نوزادان برای بیماری کم کاری تیروئید در روستاها و شهرها، پوشش بیش از ۹۷ درصد محقق شده است.
رئیس مرکز بهداشت استان تصریح کرد: از شروع برنامه در سال ۱۳۸۴ تاکنون در سطح کشور بیش از ۲۲ میلیون نوزاد غربالگری شده و بیش از ۶۴۰۰۰ بیمار کم کاری تیروئید نوزادان شناسایی و تحت مراقبت قرار گرفته اند.
وی تأکید کرد: ضروری است نوزادان در روز ۳ تا ۵ تولد در مراکز نمونه گیری، مورد غربالگری و مراقبت قرار گیرند.

http://sanatnews.ir/News//288735
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است