وزیر صمت عازم قزاقستان شد
|
روایت وزیر صمت از تلاطم بازار خودرو
|
تامین ورق خودرو، میلگرد و شمش فولادی بدون محدودیت
|
امروز ایران در جایگاه کشورهای تحریمکننده است
|
پرداخت تسهیلات با سود پایین به شرکتها برای حفظ کارگران
|
ایستادگی تولید؛ جنگ چرخ صنعت را متوقف نکرد
|
اعتراض رسمی وزارت صنعت به تخریب زیرساختهای صنعتی ایران در حملات اخیر
|
مشوق سرمایهگذاری در شهرکهای صنعتی تا پایان سال تمدید شد
|
هدفگذاری تجارت یک میلیارد دلاری میان ایران و تاجیکستان
|
وزیر صمت: فولاد مبارکه پشتوانهای برای توسعه و آبادانی کشور است
|
تأمین یارانه مورد نیاز بخشهای آسیبپذیر تولید و صنعت بهطور هدفمند
|
وزیر صمت: تامین خوراک صنایع پتروشیمی نقش مهمی در مزیت تولید دارد
|
وزیر صمت: تولیدکنندگان برای بازگشت ارز تا ۱۵ ماه مهلت میگیرند
|
شنبه 23 خرداد 1405
Toggle navigation
صفحه نخست
درباره ما
آرشیو
تماس با ما
مصرف زیاد نمک چه عوارضی دارد؟
تاريخ:دوم بهمن 1402 ساعت 14:37
|
کد : 286818
|
مشاهده: 431
ایسنا/خراسان شمالی مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه در معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: اگر نمک به مقدار مناسب مصرف شود، کلیهها سالم باشند و عملکرد خوبی داشته باشند، نمک مورد نیاز بدن تامین میشود؛ اما با تداوم مصرف زیاد نمک، مواد شور یا اختلال در کارکرد کلیهها یا یکی از سیستمهای مربوط به دفع، نمک اضافی موجب تجمع آب در بدن و ایجاد ورم در تمام یا قسمتهایی از بدن میشود.
نسرین علیزاده در گفتوگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: شعار اجرای پویش ملی اطلاعرسانی تغذیه «نمک کم بخورید، اما نمک مصرفی حتماً تصفیهشده یددار باشد» است و همه وظیفه داریم عوارض مصرف زیاد نمک را تشریح کنیم.
وی با بیان اینکه مصرف زیاد نمک و غذاهای شور از عوامل موثر بر افزایش فشار خون و بروز بیماریهای قلبی - عروقی بهویژه در افرادی میشود که سابقه این بیماریها را در خود یا خانوادهشان دارند، ادامه داد: طبق تحقیقات مشخص شده که خوردن زیاد نمک علاوه بر افزایش فشار خون، اثرهای مضر دیگری مانند سکته قلبی، پوکی استخوان، سرطان معده، آسم و ... دارد.
وی بیان کرد: مصرف نمک زیاد سبب افزایش احتباس مایعات در بدن میشود، کاهش مصرف نمک در این شرایط حدود دو لیتر از مایعات بدن (دو کیلوگرم از وزن بدن) را کاهش میدهد. در بسیاری از زنان که دچار ورم قوزک پا و تنگ شدن انگشتر در دست میشوند، با کاهش مصرف نمک در غذا، ورم بسیار کاهش می یابد.
علیزاده با اشاره به اینکه مصرف زیاد نمک از مهمترین عوامل افزایش فشار خون است، ادامه داد: با توجه به شیوع بالای بیماریهای قلبی و عروقی و پرفشاری خون، مصرف زیاد نمک بهعنوان یکی از مهمترین عوامل در بروز این بیماریها شناخته شده است.
وی گفت: خوردن زیاد نمک و سدیم و مصرف غذا و تنقلات شور سبب کاهش بازجذب کلسیم از کلیه میشود و دفع ادرار را افزایش میدهد که خود عامل مهمی در کاهش تراکم استخوانی و پوکی استخوان است.
وی بیان کرد: مطالعات نشان میدهد مصرف مواد غذایی که میزان قابل توجهی از نمک را وارد بدن ما میکنند، میتواند احتمال ابتلا به سرطان معده را افزایش دهد. همچنین مصرف زیاد نمک میتواند مخاط معده را تخریب کند و این اتفاق یکی از راههای افزایش خطر سرطان معده است.
مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در پاسخ به این پرسش که چرا ید مهم است؟ گفت: کمبود ید در رژیم غذایی انسان موجب بروز عوارض گوناگونی میشود که به مجموعه آنها، اختلالهای ناشی از کمبود ید میگویند. این اختلالها ممکن است از بزرگی غده تیروئید (گواتر) تا عقبماندگی فیزیکی و ذهنی (کرتنیسم) را شامل شود.
وی افزود: قدیمیترین، کمخرجترین و موثرترین روش برای پیشگیری از اختلالهای ناشی از کمبود ید، استفاده از نمک یددار است. مزیت نمک یددار این است که صرف نظر از وضعیت اقتصادی و اجتماعی توسط همه مردم و در تمام فصول سال تقریباً به یک نسبت استفاده میشود.
http://sanatnews.ir/News//286818
برچسب ها :
نمک
,
مواد غذایی
آدرس ايميل شما:
*
آدرس ايميل دريافت کنندگان
*
Sending ...
*
پربازديد ترينها
۳۰۳ همت عدمالنفع صنایع از ناترازیها
تأکید وزیر صمت بر لزوم همگونسازی قوانین با شرایط فعلی تولید
وزیر صمت: بسته حمایتی دولت از صنایع قابلیت تمدید دارد
ارتقای روابط تجاری ایران و افغانستان در اولویت دولت است
اتابک: نقشه راه همکاریهای تجاری ایران و اوراسیا در مسکو نهایی میشود
مدیر نمونه خودرویی کشور مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری ایران شد
افزایش قیمت و ناترازی انرژی، چالش اصلی صنایع کشور
تمهیدات وزارت صمت برای مراسم اربعین امسال
ارائه گزارش بازار بهصورت منظم به دولت؛ کاهش تقاضا گذراست
عایدی هزار میلیارد تومانی کشور از اجرای قانون تجارت ملوانی
اتابک: دستور روانسازی واردات قطعات ریلی صادر شد
وزیر صمت: برای اولین بار کنسانتره تیتانیوم در کشور تولید می شود
آخرين اخبار
رگبار باران در نیمه شمالی کشور
ارتش صهیونیستی پایگاههایی در مرز با اردن ایجاد کرد
کرهشمالی فروش موشکهای آمریکا به سئول را محکوم کرد
ساخت تجهیزاتی برای سنجش ضخامت لایههای نازک در مقیاس نانو
کالاس: خشونت اشغالگران در کرانه باختری در دستورکار اتحادیه اروپاست
اعتراض پکن به اقدام پنتاگون علیه شرکتهای فناوری چینی
تغییرات مکرر در مصوبات کنکور به صلاح داوطلبان نیست
دور جدید مذاکرات لبنان و اسرائیل هفته آتی در واشنگتن برگزار میشود
دستورات جدید ترامپ در حوزه امنیت ملی و اطلاعات محرمانه
تلاش طلای ۱۸ عیار برای ماندن در کانال ۱۸ میلیون تومانی
جهش ۱۱۵ هزار واحدی شاخص کل بورس تهران
فاصله ۱۶۹ پلهای برادران عالمیان در رنکینگ جهانی تنیس روی میز
کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است
طراحی و توليد نرم افزار :
نوآوران فناوری اطلاعات امروز