عایدی هزار میلیارد تومانی کشور از اجرای قانون تجارت ملوانی
|
اتابک: دستور روانسازی واردات قطعات ریلی صادر شد
|
اتابک: نباید جایگاه اصناف تضعیف شود
|
اتابک: نقشه راه همکاریهای تجاری ایران و اوراسیا در مسکو نهایی میشود
|
ارتقای روابط تجاری ایران و افغانستان در اولویت دولت است
|
تأکید وزیر صمت بر لزوم همگونسازی قوانین با شرایط فعلی تولید
|
۳۰۳ همت عدمالنفع صنایع از ناترازیها
|
افزایش قیمت و ناترازی انرژی، چالش اصلی صنایع کشور
|
مدیر نمونه خودرویی کشور مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری ایران شد
|
راهاندازی دوباره تالار دوم ارزی؛ تشکیل کمیته ارزی در وزارت صمت
|
بازگشت ۲ میلیون و ۲۹۸ هزار زائر به کشور
|
تمهیدات وزارت صمت برای مراسم اربعین امسال
|
اعلام آمادگی وزرای صمت و راه و شهرسازی برای تامین تسهیلات مورد نیاز سفر زائران اربعین
|
دو شنبه 5 آبان 1404
Toggle navigation
صفحه نخست
درباره ما
آرشیو
تماس با ما
شورای رقابت از اژدهای چینی میترسد
تاريخ:بيست و ششم مهر 1402 ساعت 10:54
|
کد : 284010
|
مشاهده: 991
به گزارش صنعت نیوز، مدتی است که بیلبوردهای شهرهای ایران به تسخیر یک خودروساز با مدیرعامل چینی درآمده. بنابر شنیده در یک سال گذشته بارها و بارها افراد ذینفوذ را به چین برده است؛ سفرهایی که به نقل از حاضران لاکچری بوده و البته در طی این برنامهها بازدیدی از کارخانه اصلی این خودروسازی نیز گنجانده شده است. در تازهترین رویداد، این شرکت بیش از 50 نفر را به چین اعزام میکند. بازیگران، خبرنگاران و اینفلوئنسرها تنها بخشی از کاروان سنگین اعزامی به چین از سوی این شرکت خودروساز هستند.
به گزارش صنعت نیوز، مدتی است که بیلبوردهای شهرهای ایران به تسخیر یک خودروساز با مدیرعامل چینی درآمده. تقریبا اکثر بیلبوردها، تابلوهای روی عرشهها و تبلیغات روزنامههای پرفروش در تصاحب این شرکت قرار گرفته است. بنابر شنیده در یک سال گذشته بارها و بارها افراد ذینفوذ را به چین برده است؛ سفرهایی که به نقل از حاضران لاکچری بوده و البته در طی این برنامهها بازدیدی از کارخانه اصلی این خودروسازی نیز گنجانده شده است. در تازهترین رویداد، این شرکت بیش از 50 نفر را به چین اعزام میکند. بازیگران، خبرنگاران و اینفلوئنسرها تنها بخشی از کاروان سنگین اعزامی به چین از سوی این شرکت خودروساز هستند.
در این سفر تمامی اعضای کاروان به هتلهای لوکس چین با پروازهای گران قیمت اعزام میشوند که برآوردها حاکی از آن است که برای هر نفر بیش از پانصد میلیون تومان هزینه شده باشند؛ اما این پولها از جیب چه کسی خرج میشود؟
همچنین این شرکت با شناخت دقیقی که از فرهنگ ایران دارد، افراد صاحب نفوذ را به مهمانیهای پرهزینه در هتلهای فوق لاکچری پایتخت، دعوت میکند تا به قول ایرانیها آنها را «نمکگیر» کند. این شرکت چینی که با حمایت شورای رقابت همچنان محصولات خود را گرانتر از رقبای داخلی خود میفروشد توانسته، سود خود را افزایش دهد و با این درآمد در حوزه تبلیغات و برگزاری مهمانیها در صنعت ایران جولان دهد.
در سویی دیگر شورای رقابت با قیمتگذاری سختگیرانه، جریمه و سنگاندازیهای دائمی عملا فرصت رقابت شرکتهای داخلی با این خودروسازان را گرفته و به آنها اجازه نمیدهند تا بتوانند با این اژدهای چینی رقابت کنند. در واقع شورای رقابت تاکنون محیط تجاری و بازرگانی ایران را به نفع این شرکت چینی سازمان داده و در برابر این هزینه تراشی موضعی نگرفته است.
حال شورای رقابت باید به این سوال پاسخ دهد هزینه تبلیغات چه سهمی در صورت مالی این شرکتها در هزینه تمام شده خودرو در ایران دارد و چرا مردم باید پول این بلندپروازهای تبلیغاتی چینیها را بدهند؟ چرا که این شورا مدعی شده پس از بررسی صورتهای هزینه خودروسازان در خصوص قیمتگذاری تصمیم گیری شده و حال مشخص نیست چنانچه دیگر خودروسازان در صورتهای مالی خود ردیف هزینههای سرسامآور تبلیغات و مهمانی و سفرهای بیحساب و کتاب را درج میکردند، این شورا این هزینه را معقول میدانست یا خیر؟
به همین ترتیب نهادهای نظارتی باید نسبت به این مساله هوشیار باشند که چگونه مدیران این خودروسازی که با دهها یارانه، تخفیف و امتیازهای دولت ایران از بودجه عمومی به ایران وارد شده است، اکنون از این امتیازها برای جولان بازرگانی استفاده میکند؟ در واقع این سوال را میتوان به نحو دیگری پرسید که: چرا این شرکت باید از بودجه عمومی بیلبوردهای شهر را تسخیر کند؟
این شرکت چینی منافع زیادی از حضور در کشور دارد و باید تابع قواعد و قوانین ایران باشد چرا که این شرکت بخشی زیادی از منافع خود را از غیبت رقبای اروپایی خود به دلیل رویکردهای کلی نظام میبرد و از سویی دیگر این شرکت تولیدات خود را با انرژی یارانهای و ارزان قیمت و همینطور نیروی کار ارزان ایرانی انجام میدهد؛ لذا نباید با حضور خود، قواعد رقابتی و اقتصادی ایران را برهم بزند.
اما ممکن است این سوال مطرح شود که استراتژی این شرکت چینی چه ایراد و اشکالی دارد؟ که در پاسخ میتوان به این امر مهم اشاره کرد که این شرکت چینی علاوه بر استفاده از امتیازهای دولت ایران نسبت به سرمایهگذاران چینی از تفاوت ارزش پولی ایران و چین نیز بهره میبرد و با عقد قراردادهای نامتعارف با شرکتهای تبلیغاتی، هتلها و... فضای کسب و کار ایران را تغییر میدهد به گونهای که کمکم کمتر شرکت داخلی توانایی رقابت یا عقد قرارداد مشابه با این شرکتها دارد!
نتیجه سکوت مسئولان دولتی در برابر این یکه تازی چینیها در ایران تعطیلی تمامی صنایع و عوض شدن استانداردهای عرفی فعالیت اقتصادی در ایران است.
http://sanatnews.ir/News//284010
برچسب ها :
فونیکس
,
مدیران خودرو
,
تیگو
,
آریزو
,
شورای رقابت
,
قیمت خودرو
آدرس ايميل شما:
*
آدرس ايميل دريافت کنندگان
*
Sending ...
*
پربازديد ترينها
بازار سرمایه مثبت شد
اعزام و پذیرش ۷۴ هزار مسافر در مسیر استانبول با ۳۶۶ پرواز پس از تحریم پروازهای اروپا
اهمیت تامین گروه خونی O منفی در حوادث
احتمالاً تعرفه واردات آیفون ۳۰ درصد باشد
آمادگی ایران برای انتقال تجربههای دولت الکترونیک و هوش مصنوعی به ونزوئلا
به خاطر مشکلات اقتصادی شرایط صنعت بیمه مطلوب نیست
افتتاح یک یاور شهر و سه همراه سرا در تهران تا پایان سال
برگزاری نشست تخصصی معرفی اتاق تمیز میکرو نانوفب و اختتامیه رویداد ملی طراحی تراشه
رگبار باران از فردا بعداز ظهر در تهران
شجاعت دولت پزشکیان در آغاز خصوصی سازی صنعت خودرو
یک هیئت اوکراینی امروز وارد دمشق میشود
سکوت در برابر کودکان قربانی در غزه جایز نیست
آخرين اخبار
مواد غذایی منجمد که به کنترل قند خون کمک میکنند
جولان گوشیهای قاچاق آیفون ۱۷ در بازار
به انسان اعتماد کنیم یا هوش مصنوعی؟
جواد مولانیا با «مکبث» به صحنه میآید
هشدار طوفان و سیل در جامائیکا و هائیتی
راهکار کاهش قیمت گوشت در بازار چیست؟
پیام پزشکیان در پی درگذشت مادر ۳ شهید
مقایسه ابراهیم قیصری با فردوسی
تلسکوپ «4MOST» اولین نور را دریافت کرد
ترافیک میدان آزادی کاهش مییابد
حزبالله: سلاح خود را تحویل نمیدهیم
چاپلوسی هوش مصنوعی تایید شد!
کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است
طراحی و توليد نرم افزار :
نوآوران فناوری اطلاعات امروز