تکمیل راه آهن رشت - آستارا تا پایان دولت چهاردهم
|
تلاش میکنیم بار جادههای جنوبشرق استان تهران به ریل منتقل شود
|
عهد خود را با مردم مظلوم فلسطین تجدید میکنیم
|
وزیر صنعت، معدن و تجارت: جذب سرمایهگذاری و مشارکت عمومی اولویت صنایع باشد
|
راهبرد رونق سرمایه گذاری برای تولید سرلوحه برنامه وزارت صمت قرار گرفت
|
تاکید وزیر راه و مسکن بر رفع چالش ها در سال سرمایه گذاری برای تولید
|
امنیت سفر یک مسئله فردی نیست
|
شجاعت دولت پزشکیان در آغاز خصوصی سازی صنعت خودرو
|
تجارت در بخش کشاورزی را تحریمناپذیر و سودآور میکنیم
|
تاکید رئیس جمهور بر استفاده از فناوری درتأمین امنیت
|
تهدید ناترازیها برای شرکتهای دانش بنیان فرصت است
|
وزیر صمت: حضور پرشور مردم، متضمن حرکت به سوی اهداف نظام اسلامی است
|
دیدار وزیر راه و شهرسازی با دبیرکل اتحادیه بینالمللی حملونقل جادهای
|
پنج شنبه 21 فروردين 1404
Toggle navigation
صفحه نخست
درباره ما
آرشیو
تماس با ما
وضعیت پارکینگ در مشهد بسیار وخیم است
تاريخ:نهم مهر 1402 ساعت 12:33
|
کد : 283335
|
مشاهده: 300
یک محقق و مدرس برنامهریزی شهری در هلند با اشاره به اینکه در مشهد وضعیت پارکینگ بسیار وخیم است، گفت: رانندگی در مشهد در دو سال آینده بسیار سخت خواهد شد. محلههای مسکونی نیز تحت تاثیر کمبود پارکینگ قرار خواهد گرفت.
لیدا امینیان شامگاه، هشتم مهرماه با حضور مجازی در نشستی با عنوان ارزیابی تاثیرات طرح کاهش بهای پارک حاشیهای مشهد که در محل پژوهشکده نوینشهر معنوی ثامن برگزار شد، در خصوص تجربه سایر کشورها در مورد قیمت پارک حاشیهای، عنوان کرد: قطعا بالا بردن قیمت پارکحاشیهای جزو سیاستهای کلی بوده است، اما در کنار آن راهکارهایی در نظر گرفتهاند.
وی ادامه داد: به عنوان مثال در برخی کشورهای خارجی در بحث پارکسوار این موضوع را مد نظر قرار میدادند که پارکینگهای بزرگی در قسمتهایی از شهر که امکانش وجود داشته، تاسیس شده و از آنجا افراد به دلیل اتصال به سرویس حمل و نقل عمومی به مقاصدی برسند که معمولا اینمقاصد مکانهای توریستی یا محلهای شلوغ شهر بوده است. به اینترتیب شهروندان مجبور نبودند که قیمتهای خیلی بالایی که پارکینگهای حاشیهای آن مناطق توریستی و شلوغ داشتند را پرداخت کنند. این سیاست بسیار مورد استقبال مردم قرار گرفت.
این محقق و مدرس برنامهریزی شهری در هلند خاطرنشان کرد: در مشهد وضعیت پارکینگ بسیار وخیم است. مدیریت پارکینگ ما به شدت به موضوع ترافیک وصل شده است. مردم به صورت میانگین بعد از بیمه بیش از پنج میلیون تومان هزینه درمان میدهند که بسیاری از آن ناشی از وضعیت آلودگی هوا است. ما این هزینهها را حساب نمیکنیم و آن فردی که خودرو ندارد و از حمل و نقل عمومی یا دوچرخه استفاده میکند واقعا در حال ضرر است.
امینیان در خصوص آینده رانندگی در مشهد اظهار کرد: رانندگی در مشهد در دو سال آینده بسیار سخت خواهد شد. محلههای مسکونی نیز تحت تاثیر کمبود پارکینگ قرار خواهد گرفت. اگر پارکینگ از این ارزانتر شود مشکلات و معضلات حل نخواهد شد. بنظر من باید خیلی موردیتر برای ساعات پیک و غیر پیک با توجه به اینکه مخاطبین متفاوتی دارند، تصمیمگیری صورت گیرد.
قیمتگذاری خدمات حمل ونقل شهری ما اشتباه است/ قیمتها باید واقعی شود
شهابالدین کرمانشاهی، استادیار گروه شهرسازی دانشگاه تهران نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه رایگان کردن بهای پارک حاشیهای موضوع کاملا رد شدهای است، اظهار کرد: تغییر قیمت چه زمانی معنا دارد؟ اگر کمتر از ۱۰ درصد فضاهای پارکحاشیهای تحت یک رژیم قیمتگذاری، خالی باشد یعنی یک مشکل در قیمت گذاری وجود دارد و آن مشکل ارزان بودن پارک حاشیهای است. همچنین اگر بیش از ۲۵ درصد فضاهای پارک حاشیهای خالی باشد مشکل احتمالا یا کاهش تقاضا یا گران بودن بیش از حد پارک حاشیهای است. این شناوری در ساعت اوج در رنج ۲۵ درصد تا ۱۰ درصد مورد قبول است. البته عدد دقیق ۱۰ درصدی که بیان کردم حدود ۱۴ درصد است. یعنی در رنج ۱۵ تا ۲۵ درصد است.
استادیار گروه شهرسازی دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: در تئوری، قاعده این است که جایی که کمبود منابع و پارک حاشیهای داریم، اشتباه قیمتگذاری کردهایم و باید قیمتگذاری را اصلاح کنیم. اگر در این رژیم قیمت، ما با مشکل کمبود پارک روبهرو هستیم دو اتفاق ممکن است رخ دهد. ممکن است این قیمتگذاری اثری در رفتار شهروندان نگذارد. در این حالت اتخاذ تدابیر دیگر پیشنهاد میشود. اما نکته خوبی که اشاره شد فرار از عوارض پارکینگ است که با افزایش قیمت میتواند اتفاق بیفتد. در این خصوص باید راستی آزمایی شود.
کرمانشاهی با بیان اینکه ما اقتصاد حملونقل شهریمان اشتباه است، گفت: قیمتگذاری خدمات حمل ونقل شهریمان اشتباه است. باید به سمت واقعی کردن قیمتها برویم. اما مسئله پذیرش عمومی بسیار مهم است. جامعه به صورت پویا واکنشی به سختگیریها نشان میدهد؛ بخشی از آن اصلاح رفتار و برخی رفتارهای خلاف قانون است.
وی با اشاره به افزایش فرار از پرداخت هزینه پارک حاشیهای که مطرح شد، تشریح کرد: این گزاره بسیار مهم است. به نظر من اگر صورت مسئله را اینگونه مشخص کنیم در واقع مقداری کارشناسیتر ومعقولتر میتوان به آن نزدیک شد؛ تا سال ۱۴۰۱ مکانیسم و یک رژیم قیمتگذاری وجود داشته است، این رژیم برای سال ۱۴۰۲ تغییر میکند، تغییرات شدید است، در ازای این تغییرات هم نارضایتی و هم تغییر رفتار مردم ممکن است اتفاق افتاده باشد، با فرض اینکه هردوی این موارد صحیح باشد سوال این است که چه راهی برای اصلاح آن داشته باشیم؟ یکی از راهها کاهش بهای پارک حاشیهای است.
استادیار گروه شهرسازی دانشگاه تهران با بیان اینکه یکی از تلههایی که ما در آنمیافتیم تله تنها راه حل است، گفت: یعنی مسئله ای را تشخیص میدهیم، تشخیصمان هم درست است، اما اولین یا سادهترین یا پرصداترین راه حل را به عنوان تنها راه حل در نظر میگیریم و باقی راه حلها را حذف میکنیم. امروز که بیش از شش ماه از این افزایش قیمت بهای پارک حاشیهای میگذرد بخشی از هزینه سیاسی آن پرداخت شده است. اینکه الان چه تصمیمی بگیریم و این تصمیم چالشی در شورا ایجاد کند و مصوب نشود برای جامعه این سوال مطرح میشود که کاری اشتباه بود و راه درستی برای آن پیدا نشد.
کرمانشاهی اضافه کرد: امروز که ماه مهر است و بیش از پنج یا شش ماه از اجرای طرح گذشته است، برخی از هزینههای سیاسی آن داده شده است. حال به دنبال سریعترین راه حل نگردید. سوال من این است که با توجه به اینکه این راه حل چهار ماه پیش مطرح شده چرا تا الان نسبت به آن تصمیمگیری نشده است؟
http://sanatnews.ir/News//283335
برچسب ها :
پارکینگ
,
مشهد
آدرس ايميل شما:
*
آدرس ايميل دريافت کنندگان
*
Sending ...
*
پربازديد ترينها
دانشبنیانها، همقدم زائران در راهپیمایی عظیم اربعین
هیچ مدرسهای در تهران در لیست ساختمانهای ناایمن بحرانی قرار ندارد
۹۶۰ هزار عملیات کانتینری در بندرشهید رجایی هرمزگان ثبت شد
مغز در دوران بارداری سازماندهی مجدد میشود
توقیف 2 شناور حامل قاچاق در آبهای بوشهر
بازار سرمایه مثبت شد
اعزام و پذیرش ۷۴ هزار مسافر در مسیر استانبول با ۳۶۶ پرواز پس از تحریم پروازهای اروپا
ماموریت استاد دانشگاه خواجهنصیر برای توسعه شرکتهای دانشبنیان با حکم «افشین»
مدال آوران المپیک پاریس از سربازی معاف شدند
دومین نقش برجسته قدیمی ایران در فارس ساماندهی میشود
ماجرای ترک سیگار سوژه یک مستند جدید شد
تعداد خودروهای شخصی عامل آلودگی هوای تهران
آخرين اخبار
دلیل احضار نتانیاهو به کاخ سفید از نظر رسانه صهیونیستی
آخر هفته بارانی تهران/ کاهش دما از جمعه
ارزش بازار اپل ۶۴۰ میلیارد دلار آب رفت
دبیرکل ناتو در ژاپن: گسترش نیروهای مسلح چین حیرتآور است
ایهود باراک: جنگ نتانیاهو در غزه بیهدف است
یک سوم برق جهان از تجدیدپذیرها آمد
ارتباط دیابتِ بارداری با افزایش خطر ابتلا به اوتیسم در کودکان
آب دریای خزر و عمان به تهران نمیرسد
عزل ۵ مدیر هلال احمر در پی استفاده ناصحیح از بالگرد
اتهام ترور؛ پسر ترامپ اوکراین را زیر سوال برد
مصوبه جنجالی «تاثیر معدل در کنکور» و تصمیمات جدید آن
۳۵ هزار شغل مرکبات در آفریقای جنوبی به خطر افتاد
کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است
طراحی و توليد نرم افزار :
نوآوران فناوری اطلاعات امروز