۳۰۳ همت عدمالنفع صنایع از ناترازیها
|
افزایش قیمت و ناترازی انرژی، چالش اصلی صنایع کشور
|
مدیر نمونه خودرویی کشور مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری ایران شد
|
راهاندازی دوباره تالار دوم ارزی؛ تشکیل کمیته ارزی در وزارت صمت
|
بازگشت ۲ میلیون و ۲۹۸ هزار زائر به کشور
|
تمهیدات وزارت صمت برای مراسم اربعین امسال
|
اعلام آمادگی وزرای صمت و راه و شهرسازی برای تامین تسهیلات مورد نیاز سفر زائران اربعین
|
ارائه گزارش بازار بهصورت منظم به دولت؛ کاهش تقاضا گذراست
|
وزیر صمت: برای اولین بار کنسانتره تیتانیوم در کشور تولید می شود
|
وزیر صمت: بسته حمایتی دولت از صنایع قابلیت تمدید دارد
|
تجاوز به تولیدکنندگان انرژی نقض قوانین بینالملل و تهدید ثبات جهانی است
|
ریلگذاری راهآهن چهارمحال و بختیاری آغاز شد
|
حمله ناو آمریکایی به هواپیمای ایرانایر در سال ۶۷ نمونه بارز تروریسم دولتی است
|
پنج شنبه 6 شهريور 1404
Toggle navigation
صفحه نخست
درباره ما
آرشیو
تماس با ما
هزینه ترانزیت از طریق کریدور شمال- جنوب ۳۰ درصد ارزانتر از کانال سوئز
تاريخ:بيست و نهم شهريور 1402 ساعت 09:58
|
کد : 282966
|
مشاهده: 994
به گزارش صنعت نیوز، معاون ساخت و توسعه راهآهن شرکت ساخت گفت: مطالعات سازمان توسعه اقتصادی نشان میدهد زمان و هزینه ترانزیت از کریدور شمال-جنوب برای کشورهای مسیر این کریدور، حدود ۳۰ درصد کمتر از کانال سوئز است.
به گزارش صنعت نیوز، معاون ساخت و توسعه راهآهن شرکت ساخت گفت: مطالعات سازمان توسعه اقتصادی نشان میدهد زمان و هزینه ترانزیت از کریدور شمال-جنوب برای کشورهای مسیر این کریدور، حدود ۳۰ درصد کمتر از کانال سوئز است.
«عباس خطیبی» اظهار داشت: احداث راهآهن رشت-آستارا علاوه بر اهداف و منافع اقتصادی دارای منافع راهبردی ملی از نظر روابط بینالملل، تسهیل مبادلات و مراودات و همبستگی بین کشورها، ارتقای امنیت ملی و هم افزایی زنجیرههای ارزش داخلی و توسعه مناطق مرزی است.
خطیبی راهآهن رشت-آستارا را طرحی بزرگ، راهبردی، ملی و بینالمللی دانست و گفت: احداث راهآهن رشت-آستارا به عنوان تکمیل کننده کریدور شمال-جنوب یکی از طرحهای مهم ریلی در سطح ملی و بینالمللی شناخته میشود و بهره برداری از آن برای کشور و منطقه تحول زاست.
معاون ساخت و توسعه راهآهن، بنادر و فرودگاهها تمرکز راهآهن رشت-آستارا را بر جابهجایی بینالمللی بار و مسافر دانست و اعلام کرد: طرحهایی که از نظر حمل و نقل بینالمللی حائز اهمیت بالایی هستند از نظر منافع راهبردی ملی، روابط بینالمللی و تسهیل مبادلات و مراورات و همبستگی کشورها نیز قابل توجه اند و به دنبال خود ارتقاء امنیت ملی، ارتقاء منافع کشورهای منطقه، ارتقاء علم و فناوری را به همراه دارند.
وی احداث راهآهن رشت-آستارا را به دلیل مزایای شاخه غربی این طرح بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: با وجود مسیرهای ریلی در شاخه شرقی و میانی کریدور ریلی شمال-جنوب، راهآهن رشت-آستارا در شاخه غربی به دلیل ضرورت ارتباط با کشورهای منطقه قفقاز، اشتراک با کریدور جنوب-غرب که از خلیج فارس به سمت گرجستان و دریای سیاه متصل میشود، حجم بالای تقاضای ترابری در مناطق غرب روسیه و کوتاهی مسیر به سمت اروپا از اهمیت بسیاری برخوردار است.
خطیبی ادامه داد: کوتاه تر بودن مسیر در کشورهای واسطه و کاهش تعداد کشورهای واسطه از دو کشور ترکمنستان و قزاقستان به کشور جمهوری آذربایجان بخش دیگری از مزایای شاخه غربی راهآهن رشت-آستارا است.
معاون ساخت وتوسعه راهآهن، بنادر و فرودگاهها استفاده از ظرفیتهای مرز آستارا در مبادلات بینالمللی را از دیگر اهداف این مسیر ریلی اعلام کرد و توضیح داد: پیشبینی جابهجایی ۲.۶ میلیون تن بار در سال اول و ۶.۸ میلیون تن در سال بیستم بهرهبرداری و جابهجایی ۵۳۰ هزار مسافر در سال اول و یک میلیون مسافر در سال بیستم بهره برداری یکی از دلایلی است که ساخت این خط آهن را توجیه پذیر کرده است.
خطیبی قیمت، زمان حمل و قابلیت اطمینان به زمان تحویل بار را عوامل موثر بر جذب بار ترانزیتی اعلام کرد و گفت: سازمان توسعه اقتصادی وابسته به سازمان ملل در خصوص کریدور شمال-جنوب و شرایط راهآهن کشورهای مسیر این کریدور مطالعاتی انجام و منتشر کرده که در آن میزان کاهش زمان و هزینه ترانزیت را نسبت به کانال سوئز حدود ۳۰ درصد ارزان تر اعلام کرده است و این موضوع انگیزه قوی برای عبور بار از این مسیر است.
معاون ساخت وت وسعه راهآهن، بنادر و فرودگاهها یکی از مباحث قابل توجه در این مسیر ریلی را ملاحظات زیست محیطی دانست و اظهار کرد: با توجه به ارزشمند بودن محیط زیست منطقه گیلان و تراکم جمعیتی و قابلیتهای کشاورزی و گردشگری منطقه، آثار زیست محیطی و اجتماعی طرح در طیف گسترده مورد مطالعه و بررسی در تعامل با سازمان محیط زیست قرار گرفته و با بررسی مزایا و معایب مسیرهای قابل اجرا، این مسیر مناسبتر تشخیص داده شده است.
وی افزود: مسیر انتخابی با رویکرد حداقل آسیب به مزارع و مشاغل و استفاده بیشتر از اراضی کشاورزی بوده و به همین دلیل احداث حدود ۴۰ کیلومتر پل در طول مسیر با هدف توجه به منظور راه، کاهش حجم مصالح خاکریزی و حذف عبور و مرور کامیونها از معادن به محل پروژه انجام شده که قابل توجه است.
خطیبی با اشاره به بیانیه باکو و توافق سه جانبه ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان در شهریور ۱۴۰۱ ادامه داد: در این بیانیه بر اهمیت و ضرورت توسعه کریدورهای ترانزیتی شمال-جنوب و ارتقا خطوط ریلی این کشورها به منظور جا به جایی بار به میزان ۱۵ میلیون تن در سال ۲۰۳۰ توافق شده است. از جنبه داخلی نیز سیاستهای ابلاغی برنامه هفتم توسعه، مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، وجود ردیف اعتباری برای طرح در پیوست شماره یک قوانین بودجه سالانه کشور، اولویت بالای این مسیر ریلی در مصوبه هیات وزیران برای تامین مالی به شیوه تهاتر نفتی و مصوبه کمیسیون ترک تشریفات مناقصه برای اجرا همگی از دلایل مهم و قابل استناد برای اجرای این طرح ملی ریلی با رعایت تمام ملاحظات ملی و بینالمللی است.
http://sanatnews.ir/News//282966
برچسب ها :
کانال سوئز
,
کریدور
,
ترانزیت
آدرس ايميل شما:
*
آدرس ايميل دريافت کنندگان
*
Sending ...
*
پربازديد ترينها
هیچ مدرسهای در تهران در لیست ساختمانهای ناایمن بحرانی قرار ندارد
مغز در دوران بارداری سازماندهی مجدد میشود
بازار سرمایه مثبت شد
اعزام و پذیرش ۷۴ هزار مسافر در مسیر استانبول با ۳۶۶ پرواز پس از تحریم پروازهای اروپا
ماموریت استاد دانشگاه خواجهنصیر برای توسعه شرکتهای دانشبنیان با حکم «افشین»
دومین نقش برجسته قدیمی ایران در فارس ساماندهی میشود
ماجرای ترک سیگار سوژه یک مستند جدید شد
تعداد خودروهای شخصی عامل آلودگی هوای تهران
اهمیت تامین گروه خونی O منفی در حوادث
احتمالاً تعرفه واردات آیفون ۳۰ درصد باشد
رایزنی برای عرضه خودروهای داخلی و خارجی در بورس کالا
توقف پروژه ساخت مجتمع گردشگری در حریم تخت جمشید
آخرين اخبار
کلاهبرداری به بهانه فروش شکر در فضای مجازی
پیشبینی شاخص پرتو فرابنفش در کشور طی تعطیلات پایان هغته
وزیر دفاع هند بر لزوم تقویت قوای دفاعی تاکید کرد
افزودن ابزارهای جدید ویرایش تصویر به «جمینای»
واریز تسهیلات قرضالحسنه بازنشستگان تأمین اجتماعی
واگذاری بیش از ۱۲۹ هزار میلیارد تومان سهام دولتی
تامین ۸ هزار قطعه زمین برای متقاضیان قانون جوانی جمعیت در شهرهای جدید
بورس تهران در حصار عدمقطعیتها؛ رشد امروز پایدار میماند؟
حراج امروز سکه طلا؛ چراغ سبز مرکز مبادله به مشتریان دورههای قبل
آرژانتین هم حریف والیبال ایران نشد
ورود سه بازیکن دیگر به اردوی تیم فوتبال امید
تیم ملی والیبال ایران در دوحه
کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است
طراحی و توليد نرم افزار :
نوآوران فناوری اطلاعات امروز