وزیر راه و شهرسازی: اتمام پروژههای نیمه تمام اولویت دولت چهاردهم است
|
وزیر صمت: رونق تجارت مرزی و توسعه سیستان و بلوچستان با رفع موانع محقق میشود
|
اتصال شبکه برق ایران و روسیه یک قدرت بزرگ الکتریکی را در منطقه ایجاد میکند
|
نیروگاهها و صنایع به سمت سوخت مایع بروند
|
وزیر صمت: در اولین فرصت به کردستان سفر میکنم
|
جزئیات حادثه تصادف خودروی حامل وزیر صنعت
|
وزیر نفت: هزینه بنزین سوپر متناسب با هزینه واردات خواهد بود
|
وزیر نفت خبر داد: مدیریت سوخت منازل و مراکز صنعتی برای زمستان
|
سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی منصوب شد
|
تحویل واحدهای مسکونی به خانوادههای جانباختگان معدن طبس
|
تلاش برای کاهش تفاوت نرخ ارز نیمایی و آزاد
|
وزیر راه: اجرای پروژههای عمرانی باید «اقتصاد پایه» باشد
|
اجلاس وزرای کشورهای عضو «تراسیکا» به میزبانی تهران برگزار میشود
|
شنبه 3 آذر 1403
Toggle navigation
صفحه نخست
درباره ما
آرشیو
تماس با ما
صنعتگران: تحقیر صنعت داخلی متوقف شود
تاريخ:اول شهريور 1402 ساعت 12:42
|
کد : 282192
|
مشاهده: 471
به گزارش صنعت نیوز، در حالی که صنعت خودروسازی کشورمان با دارا بودن زنجیره کامل تولید و ارزش از سوی روسها با اقبال و تحسین همراه شده، اما صنعتگران ایرانی میگویند: تحقیر این صنعت در داخل کشور، به عاملی برای تضعیف تولیدکنندگان داخلی در تعامل و مذاکره با شرکتهای خارجی تبدیل شده است.
به گزارش صنعت نیوز، در حالی که صنعت خودروسازی کشورمان با دارا بودن زنجیره کامل تولید و ارزش از سوی روسها با اقبال و تحسین همراه شده، اما صنعتگران ایرانی میگویند: تحقیر این صنعت در داخل کشور، به عاملی برای تضعیف تولیدکنندگان داخلی در تعامل و مذاکره با شرکتهای خارجی تبدیل شده است.
سفارت جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه همچون سال گذشته میزبان قطعه سازان و خودروسازان ایرانی حاضر در نمایشگاه بزرگ اتومبیلیتی ۲۰۲۳ بود و ایرانیهای حاضر در این رویداد نمایشگاهی، در محفلی صمیمی گرد هم آمده و در خصوص توسعه تجارت در بازار بزرگ این همسایه شمالی بحث، گفتوگو و تبادل نظر کنند.
"کاظم جلالی" سفیر جمهوری اسلامی در روسیه که روز دوشنبه هفته جاری پس از افتتاح رسمی نمایشگاه، به مدت چهار ساعت در پاویون جمهوری اسلامی حضور یافت و به سرکشی از غرفهها و شنیدن توضیحات و درد و دلهای فعالان صنعتی کشورمان پرداخت، در این نشست در سخنانی ضمن مرور روابط تاریخی ایران و روسیه، به تشریح شرایط روز سیاسی و اقتصادی در منطقه پرداخت.
وی گفت: روابط ایران با فدراسیون روسیه بر دو پایه اصلی عنصر همسایگی و رویکردهای مشترک در عرصه منطقهای و جهانی بهویژه نزدیکی نوع نگاه آنها درخصوص مخالفت با یکجانبهگرایی آمریکا استوار است.
جلالی خاطرنشانکرد: مطابق آخرین آمارهای موجود، در سال ۲۰۲۱ روسیه ۲۹۷ میلیارد دلار واردات انجام داد که این وضعیت، نشاندهنده فرصت بسیار خوبی برای اقتصاد ایران و فعالان اقتصادی کشورمان است.
وی تصریح کرد: اگر ما آینده پژوهی داشتیم و برنامهریزی مناسبی میکردیم، امروز "بهار اقتصاد" ایران بود تا با بزرگی بازار و نیاز این کشور، حضور چشمگیری داشته باشیم.
سفیر ایران در روسیه یادآور شد: روسیه در طول ۴۵ سال گذشته اکثراً با شرکای غربی کار میکرد، به طوری که تا پیش از جنگ اوکراین ۵۸ درصد مراوداتش با دنیای غرب و ایران کمتر در روسیه مطرح بود، به طور مثال آنها فقط بندر "ماخاچ قلعه" را در دریای خزر فعال دارند و بقیه بنادر آنها در منطقه ولگا واقع شده است؛ اما امروز نگاه دو کشور به هم گره خورده است.
وی تاکید کرد: غربیها به دنبال آن هستند که اقتصاد ما و روسیه به هم گره نخورد، این در حالی است که امروز ظرفیتهای بسیاری برای سودآوری از محل صادرات به روسیه فراروی تولیدکنندگان داخلی است.
جلالی با اشاره به دسترسی روسیه به بازارها از طریق دریای سیاه و مرزهای طولانی با کشور چین، تصریح کرد: یک موقعیت استثنایی دیگر برای انتقال کالا به روسیه، مسیر دریای خزر- قزاقستان- ترکمنستان و ایران است که موقعیت ممتازی برای کشورمان برای قطب منطقهای شدن برای روسیه و همچنین تامین کالا از کشورمان به دنبال دارد؛ با این حال موانعی در کار وجود دارد که بزرگترین آن عدم شناخت کافی است.
وی با اشاره به حضور جدی خودروسازان و قطعه سازان ایرانی از یک سال گذشته به بازار روسیه، گفت: بسیاری از این فعالان صنعتی حتی فکر نمیکردند بازار به این خوبی در نزدیکی کشورمان وجود داشته باشد. لذا حضور در نمایشگاههایی از این دست را تشویق میکنیم تا به شناخت هرچه بیشتر برسیم.
جلالی، مانع بزرگ دیگر موجود را ضعف ترانزیت در مسیرهای زمینی، دریایی و ریلی برشمرد و اظهار داشت: عدم اتصال ریلی آستارا به رشت یکی از ضعفهای موجود است که اگر در طول ۲۰ سال گذشته که موضوع کریدور شمال- جنوب مطرح شده بود برای تکمیل آن، کار میکردیم، امروز بسیار جلو بودیم.
وی گفت: ناوگان دریایی ایران و روسیه در دریای خزر قوی نیست؛ به طوری که روسها فقط دو کشتی "رو رو" در اختیار دارند و ما هیچ؛ اراده دولت نیز بر خرید کشتی رو رو است اما زمانبر است.
سفیر ایران در مسکو، همچنین به مسیر باز ریلی روسیه- قزاقستان- ترکمنستان- ایران اشاره کرد که به گفته روسها ظرفیت سالیانه ۷.۵ میلیون تنی دارد، اما در عمل، نقل و انتقال بار از آن کمتر از ۲۰۰ هزار تن در سال است و هدفگذاری شده که به یک میلیون تن برسد.
وی، مانع دیگر در مسیر توسعه روابط اقتصادی ایران و روسیه را مشکلات پولی و بانکی برشمرد، با این حال خاطرنشان کرد: اکنون "میربیزنس" بانک (متعلق به بانک ملی ایران) در روسیه در حال فعالیت در این عرصه است و سایر بانکهای روسی نیز به دنبال توسعه همکاریها هستند. در این زمینه نیز روند خوب، مثبت و امیدبخش است.
جلالی، به مشکلات گمرکی به عنوان مانع چهارم توسعه روابط بین دو کشور اشاره کرد که نیازمند ساماندهی، امکانات و تجهیزات است.
وی همچنین لجستیک را بزرگترین مانع در این مسیر برشمرد که کمبودهای زیادی در این زمینه وجود دارد، اما تصریحکرد: اراده جدی دولتمردان و مسئولان بر کاهش مشکلات است.
سفیر ایران در مسکو تاکید کرد: بازار روسیه ظرفیتهای زیادی برای حضور کالا و خدمات ایرانی دارد و باید تلاش کنیم با کاهش مشکلات موجود، بهرهبرداری بیشتری در راستای توسعه صادرات کشورمان انجام دهیم.
رشد ۳۰ درصدی تجارت ایران و روسیه
جلالی بیان داشت: امروز روسیه در حوزههای مختلف اقتصادی از جمله مصالح ساختمانی، کیف و کفش چرم، ماهی، میگو و غذاهای دریایی، صنعت پوشاک، فناوری اطلاعات، آی سی تی و فناوریها، نیاز بسیار زیادی دارد.
وی گفت: تجارت دو کشور در سال ۲۰۲۲ از مرز پنج میلیارد دلار گذشت که ۳۰ درصد نسبت به سال پیش از آن افزایش داشته است و تصور میشود امسال به رقم بالاتری دست یابیم.
وی با اشاره به صنعت خودروسازی گفت: این صنعت بسیار مظلوم است و روسها عنوان میکردند که فکر نمیکردیم صنعت خودروسازی ایران اینقدر پیشرفت کرده باشد. این در حالی است که برخی در داخل این صنعت را تحقیر میکنند.
شروط موفقیت در عرصه صادرات
در این مراسم "ابراهیم دوستزاده" عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور افزود: اعتمادسازی و استمرار پیگیری دو عنصر اساسی در تحقق امر صادرات است.
وی از حضور موثر و قدرتمند خودروسازان و قطعه سازان ایرانی در این نمایشگاه تقدیر کرد و گفت: موارد بسیاری در این رویداد نمایشگاهی از سوی شرکتهای ایرانی عرضه شد که تازگی داشت و حتی تعجب روسها را برانگیخته بود.
لزوم اصلاح سیاست گذاری در عرصه خودرو
در ادامه این نشست، "محمدعلی تیموری" مدیرعامل سایپا اظهار داشت: صنعت خودروی کشورمان چرخه کاملی از مواد اولیه تا قطعات پلیمری و فولادی را در اختیار دارد و حتی وابستگی آن در قطعات الکترونیک بسیار اندک است.
وی تصریح کرد: متاسفانه در سالهای گذشته تحقیر این صنعت از سوی سیاستگذار داخلی اتفاق افتاده و باید این نگاه اصلاح شود.
تیموری با اشاره به موضوع قیمتگذاری دستوری که در پنج سال گذشته از سوی شورای رقابت علم شده است، افزود: این مساله سبب شده تا حتی در تلاش برای کسب بازار صادراتی "دست پایین" را در مقابل خارجیها داشته باشیم؛ زیرا آنها با اطلاعات کامل از شرایط قیمتی در کشورمان پای میز مذاکره میآیند.
مدیرعامل سایپا اظهار داشت: در حالی که ساینای تولیدی سایپا در روسیه ۱۳ هزار و ۱۰۰ دلار باید قیمت داشته باشد و ارزانترین خودروی چینی در این بازار کمتر از ۱۷ هزار دلار نیست، اما مشکل آنجاست که میگویند چرا در ایران با قیمتهای پایینتر عرضه میشود و ما هیچ پاسخی در مقابل قیمت گذاری که از سوی شورای رقابت به ما تحمیل شده نداریم.
تیموری بیانداشت: به شخصه هرگاه که به سفری برای انجام مذاکره به منظور صادرات خودرو رفتم، بدون استثنا حداقل یک نماینده مجلس روز قبل از آن با رسانهها مصاحبه کرده و ایران خودرو و سایپا را تحقیر کرده است و این سطح از تحقیر صنعت ملی بینظیر است.
وی گفت: در حالی که در ماههای گذشته به اندازه ۳۰ سال قبل، محصول جدید در سایپا عرضه شده است، اما به دلیل عدم قیمتگذاری از سوی شورای رقابت تاکنون نتوانستیم حتی یک دستگاه از آنها را به مردم بفروشیم.
مدیرعامل سایپا اظهار داشت: به دلیل عدم ارائه تسهیلات بانکی، امروز تنها ورودی نقدینگی به دو خودروساز بزرگ کشور از محل پیش فروش خودرو است و هرچند زیان انباشته حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی دارند، اما در بدترین شرایط قادر به تولید روزانه چهار هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو هستند.
وی تاکید کرد: امروز با توجه به شیفت کردن چینیها به سمت خودروهای هیبریدی و الکتریکی و نبود زیرساختهای لازم برای آن در این کشورها و گران بودن آنها، موقعیت خوبی برای خودروسازان ایرانی فراهم است و باید بتوانیم از این شرایط به خوبی استفاده کنیم، اما باید اصلاحی در سیاستگذاریها در این صنعت داشته باشیم.
وی اظهار داشت: به طور مثال حدود ۲ سال است که سازمان ملی استاندارد بر عدم تولید وانت نیسان در کشور تاکید دارد، اما جای تعجب است که در بسیاری از بازارهایی که ورود کردهایم خواهان تولید این نیسان شدهاند. زیرا امروز در جهان نمیتوان وانتی یافت که با قیمت حدود ۱۱ هزار دلاری قادر به حمل ۲ الی سه تن بار باشد.
لزوم شناسایی نیاز بازار روسیه
"علیمردان عظیمی" مدیرعامل ایران خودرو نیز در این مراسم طی سخنانی خواستار بررسی مزیتها، معایب، نقاط ضعف و قوت موجود در نمایشگاه شد تا پس از آن با ارائه گزارشی کامل بدانیم چه خروجی از آن گرفتیم.
وی تصریح کرد: شرایط امروز روسیه استثنایی است و اگر دیر اقدام کنیم یا بیبرنامه باشیم به طور حتم این ظرفیت را از دست خواهیم داد و دیگر جایی برای ما در این بازار وجود ندارد.
عظیمی تاکید کرد باید در وهله نخست نیاز مشتری و این بازار را بشناسیم و بر اساس آن به تولید بپردازیم.
یکی از اخبار مطرح شده در این جلسه راه اندازی قریبالوقوع دفتر همکاریهای صنعت خودروسازی و قطعهسازی ایران در مسکو بود که مسئولیت پیگیری موضوعات مختلف و تسهیل شرایط حضور صنعتگران را بر عهده خواهد داشت.
همچنین عنوان شد طی ماههای آینده هیاتی تجاری از روسیه برای آشنایی هرچه بیشتر با ظرفیتهای خودروسازی و قطعه سازی کشورمان همزمان با نمایشگاه اوراسیا وارد تهران خواهند شد.
در پایان این نشست صمیمی برخی قطعه سازان نیز به بیان مسائل و مشکلات خود پرداختند.
http://sanatnews.ir/News//282192
برچسب ها :
صنعتگران
,
صنعت داخلی
,
خودرو
آدرس ايميل شما:
*
آدرس ايميل دريافت کنندگان
*
Sending ...
*
پربازديد ترينها
دانشبنیانها، همقدم زائران در راهپیمایی عظیم اربعین
بذرپاش: سامانه رایگان خودنویس برای تنظیم قرارداد موجر و مستاجر راهاندازی شد
هیچ مدرسهای در تهران در لیست ساختمانهای ناایمن بحرانی قرار ندارد
۹۶۰ هزار عملیات کانتینری در بندرشهید رجایی هرمزگان ثبت شد
مغز در دوران بارداری سازماندهی مجدد میشود
توقیف 2 شناور حامل قاچاق در آبهای بوشهر
بازار سرمایه مثبت شد
اعزام و پذیرش ۷۴ هزار مسافر در مسیر استانبول با ۳۶۶ پرواز پس از تحریم پروازهای اروپا
دومین نقش برجسته قدیمی ایران در فارس ساماندهی میشود
ماموریت استاد دانشگاه خواجهنصیر برای توسعه شرکتهای دانشبنیان با حکم «افشین»
مدال آوران المپیک پاریس از سربازی معاف شدند
ماجرای ترک سیگار سوژه یک مستند جدید شد
آخرين اخبار
مصوبه کمیسیون تلفیق برای واردات خودرو توسط جانبازان بالای۵۰ درصد
برنامههای مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران در سالگرد شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی
هتل گرانفروش ۷ میلیارد ریال جریمه شد
یک عامل افزایش خطر مرگ ناشی از سرطانهای زنان قبل از ۷۰ سالگی
پزشکیان درگذشت مادر شهیدان نمکی را تسلیت گفت
پدر طارمی: پیام «مهدی» انگیزه قهرمانی به تیم فوتبال هفت نفره داد
بورس به مسیر صعود برگشت
نفت برنت در ۷۵ دلار ایستاد
پالایشگاههای چینی برای نفت ایران پول بیشتری میدهند
ایثار و شهادت در تاریخ ثبت شده است
بازگشایی کامل جاده چالوس و آزادراه تهران-شمال
صعود پرسپولیس در جام حذفی با طلسمشکنی مهاجم آنگولایی
کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است
طراحی و توليد نرم افزار :
نوآوران فناوری اطلاعات امروز