پروژههای عمرانی از دل تحریم و تنگناها سر بلند کردند
|
وزیر صمت: ارزآوری کشور با مقررات فعلی لطمه میخورد
|
شبکههای غیررسمی مالی، صادرات را تا ۱۵ درصد گرانتر کردهاند
|
قرارداد ۲۵۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی برای شهرکهای صنعتی منعقد شد
|
نمیتوانیم خود را منفک از زنجیره ارزش جهانی بدانیم
|
انتقاد تند وزیر صمت به قطع کامل برق صنایع بزرگ در ۱۵ روز آینده
|
آمادگی وزارت صمت برای افتتاح طرحهای فناورانه در کرمانشاه
|
ممنوعیت واردات کالاهای خارجی مشابه ساخت داخل ادامه دارد
|
امضای چهار سند همکاری مشترک با عراق در حوزه نفت وگاز
|
وزیر صنعت، معدن و تجارت: کارگر رکن تولید و تولید اساس پیشرفت کشور است
|
وزیر صنعت: جهش ۱۰ میلیارد دلاری مبادلات ایران و آفریقا در راه است
|
لزوم رفع موانع ساختاری و تسریع در اجرای توافقهای ایران و روسیه
|
دیدار رئیس اتاق بازرگانی ازبکستان و هیات تجاری با وزیر صمت در تهران
|
يک شنبه 4 خرداد 1404
Toggle navigation
صفحه نخست
درباره ما
آرشیو
تماس با ما
تشریح اصول هشتگانه حاکم بر ابتکار ایران-راه در کریدور شمال-جنوب
تاريخ:سيزدهم تير 1402 ساعت 12:49
|
کد : 279762
|
مشاهده: 713
به گزارش صنعت نیوز، وزیر راه و شهرسازی در سومین نشست سهجانبه ایران-هند و روسیه که با هدف تسهیل ترانزیت در مسیر کریدور شمال-جنوب با حضور مقامات کشورهای مختلف در تهران برگزار شد، ۸ محور چندجانبهگرایی،مشارکت جویی، همسایگی ترانزیتی، رویکرد شبکه ای، تسهیلگری،حافظه تاریخی،هوشمندانه و فناورانه و انعطافپذیر و تاب آور بهعنوان اصول حاکم بر ابتکار ایران-راه برشمرد.
به گزارش صنعت نیوز، وزیر راه و شهرسازی در سومین نشست سهجانبه ایران-هند و روسیه که با هدف تسهیل ترانزیت در مسیر کریدور شمال-جنوب با حضور مقامات کشورهای مختلف در تهران برگزار شد، ۸ محور چندجانبهگرایی،مشارکت جویی، همسایگی ترانزیتی، رویکرد شبکه ای، تسهیلگری،حافظه تاریخی،هوشمندانه و فناورانه و انعطافپذیر و تاب آور بهعنوان اصول حاکم بر ابتکار ایران-راه برشمرد.
«مهرداد بذرپاش» در سومین نشست سهجانبه ایران-هند و روسیه که با هدف تسهیل ترانزیت در مسیر کریدور شمال-جنوب با حضور مقامات کشورهای مختلف در تهران برگزار شد، ضمن خیرمقدم به مدعوین گفت اصول حاکم بر ابتکار ایران-راه که در پیوند عمیق با مفاهیم مرتبط با کریدور شمال-جنوب هستند، شامل ۸ اصل اساسی بدین شرح هستند:
۱- چندجانبهگرایی یا به عبارتی حرکت به سمت همگرایی اقتصادی در حوزه کریدورها و خنثیسازی یکجانبهگرایی و تحریمها
۲- مشارکت جویانه یعنی پاسخ به نیازها و تأمین منافع مشترک ذینفعان.
۳-رویکرد همسایگی ترانزیتی به مفهوم ایجاد فرصتهای ترانزیتی و لجستیکی برای کشورهای همسایه و غیرهمسایه از طریق تقویت پیوندهای ترانزیتی
۴- رویکرد شبکه ای یعنی همافزایی کلیه زیرساختها و تسهیلات ترانزیتی و لجستیکی ذینفعان به منظور آزادسازی ظرفیتهای بالقوه شرکای ترانزیتی
۵-تسهیل گر یعنی توجه به درهمتنیدگی ترانزیت، لجستیک، تجارت و امور مالی - بانکی و هماهنگسازی رویهها، قوانین در این حوزهها
۶- مبتنی بر حافظه تاریخی یا به عبارتی، یادآور مناسبات تاریخی کشورها در قرن های پیشین در مراودات تجاری جهانی
۷-هوشمندانه و فناورانه یعنی تقویت جریان انتقال دانش، تجربیات و فناوری لجستیکی و ترانزیتی با تاکید بر فناوریهای هوشمند و دیجیتال
۸- انعطاف پذیر و تاب آور یا به عبارتی، حفظ کارایی و کیفیت زیرساختها و خدمات حملونقلی و لجستیکی در شرایط گوناگون
بذرپاش در این نشست کلیدی خطاب به حاضران ادامه داد: مهمانان گرامی،در راستای بهرهمندی حداکثری از پنجره فرصت بیان شده جهت رونق مبادلات و توسعه مسیرهای مقرون به صرفه در جهت شمال-جنوب و مشخصاً کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب در چارچوب مشارکتجویانه، راهبردهای اساسی این ابتکار را به شرح زیر پیشنهاد میکنم:
۱- حمایت و تشویق فعالان و بازیگران تجارت، لجستیک، حمل و نقل و ترانزیت به منظور توسعه و تقویت حملونقل ترکیبی و چندوجهی
۲- استفاده از ظرفیت شورای هماهنگی کریدور شمال-جنوب به منظور همسانسازی سازوکارهای همکاری و پیاده سازی مفهوم پنجره واحد ترانزیت
۳- استفاده از ظرفیت سازمانهای بینالمللی و منطقهای از جمله سازمان همکاری شانگهای، اتحادیه اقتصادی اوراسیا و سازمان همکاری های اقتصادی یا همان اکو
۴- مدیریت یکپارچه جریان حملونقل و توسعه حملونقل فناورانه، با تاکید بر اتصال پلتفرمهای آنلاین و اشتراکگذاری اطلاعات و داده ها با تأکید بر امکان رصد محمولهها در مسیر کریدور
۵- توسعه همکاری ها در حوزه بیمه های حمل ونقل و افزایش گردش پول در مبادلات و تسویه های مالی در مناسبات حمل و نقل و ترانزیتی بر اساس پیمان های پولی دوجانبه جهت دفع ریسک های مالی و رقابتی تر شدن مسیرهای کریدور شمال-جنوب
۶- تعمیق همکاریهای راهبردی در زمینه سرمایهگذاری مشترک در توسعه زیرساختهای کلیدی حمل و نقل و لجستیکی جهت تسریع در تکمیل و توسعه آنها
وزیر راه و شهرسازی پس از بیان محورهای راهبردی، خطاب به حاضرین تشریح کرد:حضار محترم،نزدیک به یک ماه قبل و در سخنرانیام در بیست و ششمین مجمع بین المللی اقتصادی در سنت پترزبورگ، ابتکار جمهوری اسلامی ایران به نام ایران-راه (IRAN-RAH) را به عنوان پنجره فرصتی برای استفاده کشورهای ذینفع و کلیه بازیگران عرصه تجارت، لجستیک و ترانزیت، از قلمروی جمهوری اسلامی ایران به عنوان سرزمین فرصت های لجستیکی و ترانزیتی مطرح و اشاره کردم که واژه راه در زبان فارسی، همزمان هم به معنای راه و هم راه حل است.
بذرپاش ادامه داد: لذا، ایران-راه به این معنی است که ایران، هم به عنوان راه و هم راه حل، برای پیوندهای امن، ایمن، سهل، سریع و مقرون به صرفهی اقتصادی، برای رقابت سازنده و مشارکتِ بازیگران ذینفع در عرصه ترانزیت و لجستیک نقش آفرینی خواهد کرد.
بدین ترتیب، کشورهای منطقه و فرامنطقه ای این فرصت را خواهند داشت که با استفاده از مسیرها، امکانات و ظرفیتهای ایران، بخش عمده ای از مسائل ترانزیتی و لجستیک خود را حل کنند.
وی یادآورشد: از منظر تاریخی، سرزمین ایران قرنها به عنوان گذرگاه بین قاره ای، نه تنها نقشی کلیدی در تجارت و مبادلات کالا ایفا کرده، بلکه دریچه های تعامل را میان انسان ها گشوده و فصلی با شکوه را در تاریخ بشریت رقم زده است. در این عصر طلایی، در مسیرهای باستانی که از قلمروی ایران می گذشتند، روح صلح و همکاری و سود متقابل بر مبنای تشریک مساعی نژادها، اقوام و تمدنها و ادیان گوناگون و نیز جریان های پایدار مبادله فرهنگ، دانش و تجربه موج میزد، و این چنین شد که میراث بزرگ بشریت در این تعاملات و تبادلات شکل گرفت، که آثار باستانی به جا مانده از آن دوران، نظیر کاروانسراها، مؤید این واقعیات انکار ناپذیر است.
این اصول حاکم بر ابتکار ایران-راه، کاملا همسو با مفاهیم بنیادین کریدور شمال-جنوب آزادکننده ظرفیتهای عظیم ناشی از مزیتهای متعدد نسبی و رقابتی جغرافیایی و اقتصادی است .
به گفته وزیر راه و شهرسازی اهمّ این مزیتهای نسبی و رقابتی عبارتند از:
۱-همجواری «کریدور شمال-جنوب»، با قطبهای تولید و مصرف انرژی جهان
۲-ایجاد ائتلاف های جدید ترانزیتی بر مبنای تجارت و توسعه زنجیره تامین نوین
۳-پیوند و دسترسی کشورهای حوزه غرب آسیا، قفقاز، آسیای میانه و خلیج فارس
۴-ایران به عنوان پلی با ثبات، امن، مقرون به صرفه و بهینه برای ترانزیت
۵-فرصتهای جذب سرمایهگذاری مشترک کشورهای ذینفع در کریدور شمال-جنوب در زیرساختهای کلیدی
۶-امکان تعریف و توسعه مسیرهای ترانزیتی ترکیبی و چند وجهی
۷- امکان بهرهگیری از ظرفیتهای همکاری همهجانبه سازمانهای منطقهای
گفتنی است نشست یاد شده هماکنون با سخنرانی نمایندگانی از کشور هند و روسیه در حال برگزاری است
http://sanatnews.ir/News//279762
برچسب ها :
ابتکار
,
اصول هشت گانه
,
کریدور
آدرس ايميل شما:
*
آدرس ايميل دريافت کنندگان
*
Sending ...
*
پربازديد ترينها
دانشبنیانها، همقدم زائران در راهپیمایی عظیم اربعین
هیچ مدرسهای در تهران در لیست ساختمانهای ناایمن بحرانی قرار ندارد
۹۶۰ هزار عملیات کانتینری در بندرشهید رجایی هرمزگان ثبت شد
مغز در دوران بارداری سازماندهی مجدد میشود
توقیف 2 شناور حامل قاچاق در آبهای بوشهر
بازار سرمایه مثبت شد
اعزام و پذیرش ۷۴ هزار مسافر در مسیر استانبول با ۳۶۶ پرواز پس از تحریم پروازهای اروپا
ماموریت استاد دانشگاه خواجهنصیر برای توسعه شرکتهای دانشبنیان با حکم «افشین»
مدال آوران المپیک پاریس از سربازی معاف شدند
دومین نقش برجسته قدیمی ایران در فارس ساماندهی میشود
ماجرای ترک سیگار سوژه یک مستند جدید شد
تعداد خودروهای شخصی عامل آلودگی هوای تهران
آخرين اخبار
بلیت کنسرت دوباره گران شد!
سردار در امارات ماندنی شد
بازار روبهرشد فناوری نانو در خدمت مبارزه با سرطان
هوش مصنوعی بیش از حد شبیه انسان شده است
ایرلند همکاری تجاری با شرکتهای صهیونیستی را تعلیق میکند
نوبت رفتن قایدی به اروپاست؟
این نازها، طنازی نیست
قالیباف: مشکلات امروز قابل حل است/باید ایمان داشته باشیم
آمادهباش کامل هلال احمر برای محرم و اربعین حسینی
بازگشت نقاشیهای توقیفی به صاحب اصلی
ترامپ: به ناتو اجازه سوءاستفاده از آمریکا را نخواهیم داد
اسپانیا: وضعیت نوار غزه غیرقابل قبول است
کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است
طراحی و توليد نرم افزار :
نوآوران فناوری اطلاعات امروز