اتابک: صنایع با کمبود برق و گاز مواجهاند؛ دو سند صنعتی ابلاغ شد
|
قطع وابستگی فولاد مبارکه به زایندهرود با انتقال آب دریا
|
اتابک: برق بخش تولید نباید قطع شود
|
عایدی هزار میلیارد تومانی کشور از اجرای قانون تجارت ملوانی
|
اتابک: دستور روانسازی واردات قطعات ریلی صادر شد
|
اتابک: نباید جایگاه اصناف تضعیف شود
|
اتابک: نقشه راه همکاریهای تجاری ایران و اوراسیا در مسکو نهایی میشود
|
ارتقای روابط تجاری ایران و افغانستان در اولویت دولت است
|
تأکید وزیر صمت بر لزوم همگونسازی قوانین با شرایط فعلی تولید
|
۳۰۳ همت عدمالنفع صنایع از ناترازیها
|
افزایش قیمت و ناترازی انرژی، چالش اصلی صنایع کشور
|
مدیر نمونه خودرویی کشور مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری ایران شد
|
راهاندازی دوباره تالار دوم ارزی؛ تشکیل کمیته ارزی در وزارت صمت
|
جمعه 21 آذر 1404
Toggle navigation
صفحه نخست
درباره ما
آرشیو
تماس با ما
یک یوز دیگر قربانی جاده مرگ
تاريخ:دهم تير 1402 ساعت 11:56
|
کد : 279505
|
مشاهده: 546
روز سه شنبه یک یوزپلنگ دیگر در جاده عباسآباد - میامی تلف شد. یوزپلنگهایی که در سرشماری سال گذشته امید به احیای این گونه در دل علاقهمندان و متولیان حیاتوحش ایجاد کرده بودند، بار دیگر با خطر مواجه شده و همین دیروز یک توله یوزپلنگ ۲ ساله در تصادف جادهای در جاده عباسآباد- میامی که به قتلگاه یوزپلنگ شهرت یافته از دست رفت.
به گزارش ایسنا، روزنامه «همشهری» نوشت: هنوز مشخص نیست چند یوزپلنگ دیگر باید بمیرد تا جاده ترانزیتی تهران- مشهد در محدوده استان سمنان ایمنسازی شود. مصوباتی هم که قرار بود این جاده را پس از مرگ ماجراد، یوزپلنگ ماده باردار که ۳ جنین داشت و در تصادف جادهای در همین منطقه تلف شد، امن کند هنوز به جایی نرسیده است.محور میامی - سبزوار زیستگاه اصلی یوزپلنگ آسیایی ایران است. حدود ۵۰کیلومتر از این محور ترانزیتی محل عبور یوزپلنگ آسیایی است که تنها ۶کیلومتر آن با فنسکشی ایمن شده است، علائم هشداردهنده و تابلوهای هشدار نیز مکرر نصب شده است، اما عدمروشنایی لازم و تکمیل نشدن فنسکشی حیات این گونه جانوری در معرض خطر را با تهدید جدی روبهرو کرده است.
دومین مرگ جادهای
ششم تیر ۱۴۰۲با خبر اداره کل حفاظت محیطزیست استان سمنان از مرگ یک قلاده یوزپلنگ آسیایی شروع شد. این یوزپلنگ در حوالی منطقه موسوم به چاه قنات واقع در محور ترانزیتی میامی-سبزوار در محور اصلی تهران-مشهد در اثر برخورد با خودروهای عبوری دچار سانحه و تلف شد. این دومین تصادف جادهای یوزپلنگ آسیایی در استان سمنان در سالجاری است. هنوز یک ماه از انتشار گزارش انجمن یوزپلنگ آسیایی مبنی بر افزایش زادآوری در زیستگاه شمالی یوز (میاندشت و پارک ملی توران) نگذشته است که حالا یکی از تولههای نر که احتمالا فرزند «هلیا» یوزپلنگ ماده این منطقه است از دست رفت.
اولین مرگ
صبح شنبه ششم فروردین ۱۴۰۲ خبری مبنی بر تلف شدن یک قلاده یوزپلنگ ماده با احتمال بارداری در محدوده عباسآباد - میاندشت در شهرستان میامی از منابع محلی منتشر شد. در بررسیهای دقیق کارشناسان ادارهکل حفاظت محیطزیست استان سمنان مشخص شد در فاجعهای تلخ، یوزپلنگ باردار با نام «ماجراد» دارای ۳ جنین بر اثر تصادف با خودروی عبوری تلف شد.
پایش یک هفتهای محدوده تصادف
بهرامعلی ظاهری، مدیرکل محیطزیست استان سمنان: بهمنظور کنترل منطقه، مسئولان، کارشناسان و نیروهای اجرایی محیطزیست این استان از امروز، بهمدت یک هفته، محدوده وقوع تصادف و این منطقه از جاده ترانزیتی را مورد پایش شبانهروزی قرار خواهند داد. طبق بررسیهای صورت گرفته، این یوزپلنگ، نر و حدود ۲سال سن داشته است. نمونه ژنی از این گونه تلف شده نیز تهیه و به سازمان مرکزی فرستاده شد تا در بانک ژن یوزپلنگ آسیایی ایران ذخیره شود.
جمعیت یوزپلنگ شکنندهتر از قبل
عطیه تکتهرانی، مدیر بخش پژوهش انجمن یوزپلنگ ایرانی: براساس پایشهای سال ۱۴۰۱، افزایش تعداد مادهها و به تبع آن افزایش تعداد زادهها نتیجهای مسرتبخش است ولی جمعیت شکننده یوزپلنگ در ایران همچون چراغ خطری این نکته را یادآور میکند که این نتیجه میتواند بر اثر یک تا دو اتفاق به نقطه عکس خود برسد و جمعیت زایا را در مدت زمان کوتاهی از دست بدهیم، همانطور که طی ۲ تا ۳ سال شاهد چنین اتفاقی در پناهگاه حیاتوحش میاندشت بودیم و تمام جمعیت یوزپلنگ از دست رفت. همچنین مشاهده و ثبت یوزپلنگهای بهتازگی جدا شده از مادر در حاشیه و خارج از مناطق خطر، احتمال از دست رفتن آنها را بهشدت افزایش میدهد. بدون نصب قلادههای ماهوارهای روی یوزپلنگها هیچگاه نخواهیم توانست مسیرهای حرکتی آنها را بهدرستی متوجه شویم، بهطور قطع بدون اطلاع از مسیرهای حرکتی حفاظت درستی نیز صورت نخواهد گرفت. درصورت دانستن محدودههای حرکتی بهاحتمال بسیار زیاد دستورالعملهای حفاظتی نیز دچار تغییر و بهروزرسانی خواهند شد. تصادفات جادهای و سگهای گله بهعنوان دو عامل اصلی تهدید برای جان یوزپلنگهاست. در مسئله امنسازی جادهها وزارت راه و شهرسازی نقش بسیار مهمی دارد که باید در ایجاد روشنایی و فنسکشی در اطراف جادهها و مناطقی که بیشترین تصادفات رخ داده است، کمک کند اما تاکنون به جز مقداری فنسکشی اقدام خاص قابل ذکری انجام نداده است.
http://sanatnews.ir/News//279505
برچسب ها :
یوز
,
جاده
,
تصادف
آدرس ايميل شما:
*
آدرس ايميل دريافت کنندگان
*
Sending ...
*
پربازديد ترينها
اهمیت تامین گروه خونی O منفی در حوادث
شجاعت دولت پزشکیان در آغاز خصوصی سازی صنعت خودرو
یک هیئت اوکراینی امروز وارد دمشق میشود
گفتوگوی وزیر صمت با پوتین در حاشیه اجلاس اوراسیا
مذاکره وزیر نفت با مقامهای روسی در بخش انرژی
تمهیدات اتوبوسرانی تهران برای سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی
ساروی مقتدرترین فرنگی کار سال جهان شد
۳۰۳ همت عدمالنفع صنایع از ناترازیها
وزیر صمت: حضور پرشور مردم، متضمن حرکت به سوی اهداف نظام اسلامی است
وزیر صمت: بسته حمایتی دولت از صنایع قابلیت تمدید دارد
۱۲ بهمن آغاز مجدد پروازها به اروپا
تأکید وزیر صمت بر لزوم همگونسازی قوانین با شرایط فعلی تولید
آخرين اخبار
اعتراض استقلال به کمیته استیناف بابت جریمه ۲ میلیاردی ساپینتو
خالد مشعل موضع حماس درباره بحث سلاح و اداره غزه را اعلام کرد
روز سبز بورس با رشد ۲۴ هزار واحدی
آمریکا در اختلاف با چین بر سر حادثه راداری، پشت ژاپن درآمد
سخنرانی ترامپ با طرح ادعای ایجاد تحولات اقتصادی در آمریکا
تغییری بزرگ در نظام بیمهای کارمندان
بازار کار آینده تحتتأثیر فناوریهای نوظهور
تیراندازی در دانشگاه کنتاکی؛ یک کشته ویک زخمی
پیشبینی یاتا از سود شرکتهای هواپیمایی در سال آینده
مادورو: بازارهای چین، هند، روسیه و ایران اکنون به روی ما باز است
سازوکار سفیدکردن خطوط برعهده وزارت ارتباطات است
کیت نانویی تشخیص خون مخفی برای پایش سرطان روده
کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است
طراحی و توليد نرم افزار :
نوآوران فناوری اطلاعات امروز