ارائه گزارش بازار بهصورت منظم به دولت؛ کاهش تقاضا گذراست
|
وزیر صمت: برای اولین بار کنسانتره تیتانیوم در کشور تولید می شود
|
وزیر صمت: بسته حمایتی دولت از صنایع قابلیت تمدید دارد
|
تجاوز به تولیدکنندگان انرژی نقض قوانین بینالملل و تهدید ثبات جهانی است
|
ریلگذاری راهآهن چهارمحال و بختیاری آغاز شد
|
حمله ناو آمریکایی به هواپیمای ایرانایر در سال ۶۷ نمونه بارز تروریسم دولتی است
|
پاکنژاد: صادرات نفت مانند سابق با کیفیت و کمیت قبل ادامه دارد
|
اسکان موقت جنگزدگان توسط شهرداری
|
عملکرد قابل قبول فروشگاههای زنجیرهای در ۱۰ روز اخیر
|
نقش کلیدی فروشگاههای زنجیرهای در تثبیت بازار و پیروزی دیپلماتیک ایران
|
وزیر صمت: تعادل به بازار کالاهای اساسی بازگشته است
|
آمادگی کامل صنایع برای پشتیبانی از مردم و نیروهای مسلح
|
وقفهای در زمینه جابه جایی کالا و مسافر وجود ندارد
|
يک شنبه 5 مرداد 1404
Toggle navigation
صفحه نخست
درباره ما
آرشیو
تماس با ما
سهم ایرادات کیفی قطعات خودرو، مونتاژ و طراحی ۶۳، ۲۶ و ۱۱ درصد است
تاريخ:پنجم تير 1402 ساعت 10:47
|
کد : 279226
|
مشاهده: 968
به گزارش صنعت نیوز، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در گزارشی به بررسی مقوله کیفیت در صنعت خودروسازی کشور پرداخت و اعلام کرد: سهم ایرادات کیفی مربوط به قطعات خودرو، مونتاژ و طراحی به ترتیب ۶۳، ۲۶ و ۱۱ درصد است.
به گزارش صنعت نیوز، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در گزارشی به بررسی مقوله کیفیت در صنعت خودروسازی کشور پرداخت و اعلام کرد: سهم ایرادات کیفی مربوط به قطعات خودرو، مونتاژ و طراحی به ترتیب ۶۳، ۲۶ و ۱۱ درصد است.
مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در گزارشی با عنوان «کیفیت، حلقه گمشده صنعت خودروسازی کشور» به ابعاد مختلف کیفیت در صنعت خودروسازی کشور با رویکرد آسیبشناسانه به منظور دستیابی به راهکارهای بهبود و ارتقای کیفی در این صنعت پرداخت.
در این گزارش پس از معرفی چشمانداز صنعت خودرو در اسناد بالادستی، به تعریف مفهوم «کیفیت» در صنعت خودرو و شاخصهای اندازهگیری و ارزیابی کیفیت در پنج مرحله «طراحی»، «تأمین قطعات»، «خط تولید»، «فروش» و «خدمات پس از فروش» پرداخته شده است.
در گزارش مرکز پژوهشها، انواع کیفیت در صنعت خودرو، شامل «کیفیت ذاتی»، «کیفیت مهندسی»، «کیفیت برداشتی» و دیدگاههای مختلف در حوزه کیفیت خودرو، شامل «دیدگاه شرکت»، «دیدگاه مشتری» و «دیدگاه ملی» به تفصیل شرح داده شده است. همچنین مراحل شکلگیری کیفیت در زنجیره ارزش خودرو (طراحی، تأمین قطعات، خط تولید، فروش، و خدمات پس از فروش) مطالعه شده است.
نتایج این گزارش پژوهشی نشان میدهد سهم ایرادات کیفی مربوط به قطعات خودرو، مونتاژ و طراحی به ترتیب ۶۳، ۲۶ و ۱۱ درصد است. وضعیت موجود کیفیت خودروهای ساخت داخل بهگونهای است که تعداد عیوب فنی خودرو در سه ماه اول استفاده توسط مشتری (به ازای هر خودرو ۳ ایراد فنی)، بیش از سه برابر میانگین جهانی است؛ این امر پایین بودن کیفیت اولیه خودرو را نشان میدهد. همچنین میزان رضایت مشتریان از کیفیت دوام (نظرسنجی ۱۸ ماهه) نسبت به کیفیت اولیه هر محصول بهطور متوسط ۹.۵ درصد کاهش داشته که حد مطلوب این عدد زیر ۵ درصد است.
در ادامه گزارش وضعیت شکلگیری کیفیت خودرو در هر یک از مراحل زنجیره ارزش خودرو تبیین شده و چالشهای هر بخش به تفکیک ارائه شده است. از چالشهای حوزه طراحی به «استفاده از پلتفرمهای قدیمی و عدم استفاده از بازخوردهای مشتریان» که مسبب نزول کیفیت ذاتی خودرو است، میتوان اشاره کرد. همچنین نتایج این مطالعه نشان میدهد مهمترین چالشهای حوزه تأمین قطعات به «عدم وجود استانداردها و دستورالعملهای اجباری ناظر بر قطعات تولیدی»، از چالشهای حوزه مونتاژ به «عدم وجود دستورالعملهای مشخص تحت نظارت قاطع و همچنین صدور مجوزهای ارفاقی به دلیل ارجحیت تولید بر کیفیت»، و اهم چالشهای حوزه فروش و خدمات پس از فروش به «عدم نظارت و اجرای دقیق دستورالعملهای موجود و عدم توانایی در پیشبینی نیازهای مشتری» هستند.
نتایج بررسیها نشان میدهد کیفیت نامطلوب محصولات خودروسازی کشور معلول عوامل متعددی از جمله ماهیت سیاسی ـ اقتصادی، ساختار مالکیتی و مدیریتی، عدم ارتباط مستمر و مستقیم با زنجیره مناسب جهانی تأمین قطعات و ضعف در نظام تنظیمگری فنی و اقتصادی (قیمتگذاری، تعرفه، استاندارد و...) در این صنعت است.
طبق یافتههای این گزارش، در بین مراحل پنجگانه شکلگیری کیفیت خودرو، مرحله «طراحی» نسبت به سایر مراحل بیشترین فاصله را از حد مطلوب داشته (۵۶ درصد فاصله تا حد مطلوب) و در عین حال بیشترین اهمیت و تأثیرگذاری را در کیفیت نهایی خودرو داراست. همچنین دومین مرحله تأثیرگذار و حائز سهم بالا در کیفیت نهایی خودرو مرحله «تأمین قطعات» است که در فاصله قابل توجهی نسبت به وضعیت مطلوب قرار دارد (۴۴ درصد فاصله تا حد مطلوب). بنابراین ضروری است که رویکردها در تدوین، اعمال و مرجعسازی اجرای استانداردهای مناسب در این حوزه اصلاح شود. همچنین لازم است زیرساختهای تقنینی (اعم از قانون، مقررات و دستورالعملهای فنی ـ اجرایی) با لحاظ دیدگاه مشتری از کیفیت، تنوع و قیمت مناسب، مورد تأکید بیشتر قرار گیرد.
http://sanatnews.ir/News//279226
برچسب ها :
خودرو
,
قطعات
,
مونتاژ
آدرس ايميل شما:
*
آدرس ايميل دريافت کنندگان
*
Sending ...
*
پربازديد ترينها
دانشبنیانها، همقدم زائران در راهپیمایی عظیم اربعین
هیچ مدرسهای در تهران در لیست ساختمانهای ناایمن بحرانی قرار ندارد
۹۶۰ هزار عملیات کانتینری در بندرشهید رجایی هرمزگان ثبت شد
مغز در دوران بارداری سازماندهی مجدد میشود
بازار سرمایه مثبت شد
اعزام و پذیرش ۷۴ هزار مسافر در مسیر استانبول با ۳۶۶ پرواز پس از تحریم پروازهای اروپا
ماموریت استاد دانشگاه خواجهنصیر برای توسعه شرکتهای دانشبنیان با حکم «افشین»
مدال آوران المپیک پاریس از سربازی معاف شدند
دومین نقش برجسته قدیمی ایران در فارس ساماندهی میشود
ماجرای ترک سیگار سوژه یک مستند جدید شد
تعداد خودروهای شخصی عامل آلودگی هوای تهران
«خوشامدگویی» صندوق نوآوری به دانشبنیانهای جدید
آخرين اخبار
صدور مجوز فعالیت در صنعت افتا
کیفرخواست علیه یک شهروند اسرائیلی
نسلکشی خاموش در غزه
کشف و ضبط ۲۱ تاکسیدرمی حیوانات وحشی
از شیخ تا سرژ
چرا آثار شکسپیر همچنان اهمیت دارند؟
موج خروج هنرمندان موسیقی از اسپاتیفای
تسلا به خزان رسید
ایری: نسلکشی خاموش در غزه در حال وقوع است
پرواز تاریخی یک تاکسی پرنده بین دو فرودگاه
ماکرون: نمیتوانیم گرسنگی کودکان در غزه را بپذیریم
پیروزی تیم ملی اسکیت هاکی دختران ایران
کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است
طراحی و توليد نرم افزار :
نوآوران فناوری اطلاعات امروز