آزادراه تهران ـ شمال طرح ملی است
|
وزیر راه و شهرسازی: اتمام پروژههای نیمه تمام اولویت دولت چهاردهم است
|
وزیر صمت: رونق تجارت مرزی و توسعه سیستان و بلوچستان با رفع موانع محقق میشود
|
اتصال شبکه برق ایران و روسیه یک قدرت بزرگ الکتریکی را در منطقه ایجاد میکند
|
نیروگاهها و صنایع به سمت سوخت مایع بروند
|
وزیر صمت: در اولین فرصت به کردستان سفر میکنم
|
جزئیات حادثه تصادف خودروی حامل وزیر صنعت
|
وزیر نفت: هزینه بنزین سوپر متناسب با هزینه واردات خواهد بود
|
وزیر نفت خبر داد: مدیریت سوخت منازل و مراکز صنعتی برای زمستان
|
سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی منصوب شد
|
تحویل واحدهای مسکونی به خانوادههای جانباختگان معدن طبس
|
تلاش برای کاهش تفاوت نرخ ارز نیمایی و آزاد
|
وزیر راه: اجرای پروژههای عمرانی باید «اقتصاد پایه» باشد
|
چهارشنبه 7 آذر 1403
Toggle navigation
صفحه نخست
درباره ما
آرشیو
تماس با ما
ماجرای اسارت نیروهای عراقی در خواب
تاريخ:بيستم ارديبهشت 1402 ساعت 10:59
|
کد : 276597
|
مشاهده: 270
تعجیل دشمن در عقبنشینی بهگونهای بود که برخی از نیروهایش به دلیل خواب بودن در هنگام عقبنشینی و نبودن فرصت کافی برای اطلاع دادن به آنها، به اسارت نیروهای ایرانی درآمدند. دشمن برای ممانعت از انهدام کامل نیروهایش هنگام فرار، ضمن عقبنشینی شبانه، یک گردان تأمین هم در مقابل نیروهای خودی قرار داده بود.
به گزارش ایسنا، دشمن پس از آغاز مرحله اول عملیات (۱۳۶۱/۲/۱۲) درحالیکه همچنان از مشکلهایی چون کمبود نیروی پیاده، ضعف ارتباطات، کمبود مهمات، ضعف استحکامات در برخی محورها و... رنج میبرد، ضمن اعزام نیرو به منطقه و تقویت نیروهایش در شلمچه و خط مرزی، ابتدا با تهاجم خود تلاش کرد؛ منطقه سرپل (شرق جاده اهواز خرمشهر) را باز پس گیرد یا دستکم سازماندهی نیروهای ایران را برهم بزند تا هم از اجرای مرحله دوم عملیات ممانعت کند و هم جلوی تثبیت منطقه سرپل را بگیرد.
اما تاکتیک رزمندگان اسلام در عبور از رودخانه (کارون)، چنان دشمن را غافلگیر کرده بود که ابتکار عمل را بهکلی از دست داده بود و از نظر روانی در وضعیتی بحرانی به سر میبرد
در چنین موقعیتی با توجه به تحلیلی که از وضعیت کلی عملیات وجود داشت و تأکیدی که بر تداوم عملیات میشد، مرحله دوم عملیات (با هدف پیشروی به سمت مرز و دسترسی بیشتر به عقبه دشمن) طرحریزی شد و رزمندگان اسلام با موفقیت به مرزهای بینالمللی رسیدند.
دشمن به دنبال پیدایش وضعیت جدید و با توجه به سمت تک رزمندگان اسلام، درباره تلاش و هدف اصلی آنها دچار ابهام بود، چراکه با تأمین اهداف مرحله دوم عملیات از سه طرف احساس تهدید میکرد؛ بدین ترتیب که عقبه لشکرهای ۵ و ۶ دشمن در معرض تهدید جدی قرار داشت، عقبه همه نیروهایی که در خرمشهر مستقر بودند تهدید میشد و شهر بصره هم درحالیکه هیچگونه مواضع دفاعی مستحکمی برای حفظ آن وجود نداشت، در برابر رزمندگان اسلام قرار داشت.
فرماندهی دشمن ازاینپس درباره ادامه تلاش برای حفظ منطقه و بازپسگیری مناطق تصرف شده دچار ابهام شد و بین دو امر؛ یعنی تلاش برای حفظ منطقه اشغال شده و خرمشهر یا حفظ بصره مردد مانده بود.
پس از مرحله دوم عملیات، برتری رزمندگان اسلام بر دشمن قطعی شد و ابتکار عمل به طور کامل به دست رزمندگان اسلام افتاد. ازاینپس، تصمیمگیری در جبهه خودی بهآسانی صورت میگرفت و در جبهه دشمن با سختی و سردرگمی همراه بود و درحالیکه نیروهای خودی بهراحتی پیش روی میکردند، دشمن مردد و مرتب در حال عقبنشینی و فرار بود.
در این موقعیت، تلاشهای دشمن تا اندازهای مبهم به نظر میرسید، تا اینکه بنا به اخبار رسیده از قرارگاه قدس معلوم شد نیروهای دشمن (شامل لشکرهای ۵ مکانیزه و ۶ زرهی) در مقابل این قرارگاه از ساعت ۱۲ نیمهشب تا ساعت ۶ بامداد، اقدام به عقبنشینی کردهاند.
تعجیل دشمن در عقبنشینی بهگونهای بود که برخی از نیروهایش به دلیل خواب بودن در هنگام عقبنشینی و نبودن فرصت کافی برای اطلاع دادن به آنها، به اسارت نیروهای خودی درآمدند. دشمن برای ممانعت از انهدام کامل نیروهایش هنگام فرار، ضمن عقبنشینی شبانه، یک گردان تأمین هم در مقابل نیروهای خودی قرار داده بود.
صبح روز ۱۹ اردیبهشت ۱۳۶۱، نیروهای قرارگاه قدس پس از اطلاع از عقبنشینی دشمن بیدرنگ اقدام به پیشروی و تعقیب نیروهای عراقی کردند و با ادامه عقبنشینی دشمن در این محور، قسمت شمالی جاده اهواز- خرمشهر هم از تصرف دشمن آزاد شد.
نیروهای قرارگاه قدس پس از حضور در مناطق آزاد شده، بیدرنگ بریدگی ایجاد شده در جاده اهواز-خرمشهر را ترمیم کردند که در پی آن، ارتباط بخشهای شمالی و میانی منطقه عملیات برقرار شد و حدود ظهر، قرارگاههای قدس و فتح به یکدیگر ملحق شدند.
دشمن در ۱۹ اردیبهشت ۱۳۶۱ تا جفیر عقبنشینی کرد و با استقرار در دو کیلومتری پاسگاه شهابی، در حدفاصل کوشک و طلائیه، به صورت پراکنده نیروی تأمین گذاشت. ازاینپس مقاومت نیروهای دشمن در خرمشهر هم که در محاصره نیروهای خودی بودند، حاصلی نداشت.
نتایج مرحله دوم عملیات
۱-رسیدن نیروهای خودی به مرز بینالمللی و پایان دادن به ماهها اشغال خاک مقدس جمهوری اسلامی
۲-تشدید محاصره خرمشهر و وادار کردن دشمن به تخلیه تدریجی نیروهایش از خرمشهر
۳-عقبنشینی لشکرهای ۵ مکانیزه و ۶ زرهی دشمن از هویزه، پادگان حمید و حومه اهواز
۴-آزادسازی جاده اهواز-خرمشهر
۵-حل شدن بخشی از مشکل عقبه نیروهای خودی که متکی به رودخانه کارون بودند، با بهرهبرداری از جاده اهواز- خرمشهر
در مرحلههای اول و دوم عملیات، د ر مجموع نزدیک به ۵۰۰۰ کیلومترمربع از مناطق اشغال شده آزاد شد و افزون بر کشته یا زخمی شدن تعداد زیادی از نیروهای دشمن، ۹۰۷۵ تن از آنها هم به اسارت درآمدند.
منبع:
درودیان، محمد، سیری در جنگ ایران و عراق-۱ (خونینشهر تا خرمشهر)، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، چاپ یازدهم، صفحات ۱۳۱، ۱۳۲، ۱۳۳، ۱۳۴، ۱۳۵
http://sanatnews.ir/News//276597
برچسب ها :
اسارت
,
نیروهای عراقی
,
خواب
آدرس ايميل شما:
*
آدرس ايميل دريافت کنندگان
*
Sending ...
*
پربازديد ترينها
دانشبنیانها، همقدم زائران در راهپیمایی عظیم اربعین
بذرپاش: سامانه رایگان خودنویس برای تنظیم قرارداد موجر و مستاجر راهاندازی شد
هیچ مدرسهای در تهران در لیست ساختمانهای ناایمن بحرانی قرار ندارد
۹۶۰ هزار عملیات کانتینری در بندرشهید رجایی هرمزگان ثبت شد
مغز در دوران بارداری سازماندهی مجدد میشود
توقیف 2 شناور حامل قاچاق در آبهای بوشهر
بازار سرمایه مثبت شد
اعزام و پذیرش ۷۴ هزار مسافر در مسیر استانبول با ۳۶۶ پرواز پس از تحریم پروازهای اروپا
دومین نقش برجسته قدیمی ایران در فارس ساماندهی میشود
ماموریت استاد دانشگاه خواجهنصیر برای توسعه شرکتهای دانشبنیان با حکم «افشین»
مدال آوران المپیک پاریس از سربازی معاف شدند
ماجرای ترک سیگار سوژه یک مستند جدید شد
آخرين اخبار
مداخله زودهنگام نقش موثری در درمان لکنت زبان دارد
حملات رژیم صهیونیستی به ضاحیه جنوبی بیروت
مصرف انرژی تغییر رنگ هشتپاها به اندازه ۲۵ دقیقه دویدن انسان
جمعآوری ۳۰۰ هزار ماینر غیرمجاز با ۱۰۰۰ مگاوات توان مصرفی
کشف ماشین لباسشویی های قاچاق در جنوب تهران
حجتی: هوش مصنوعی باید در خدمت حرفه وکالت باشد نه جایگزین آن
رقابت ۲ سرمایهگذار دفاعی برای پست گرفتن در پنتاگون
ورود ۱۶۰ تاکسی و اتوبوس برقی بزودی به معابر
ایجاد ورودیهای جدید برای ایستگاههای مصلی و شهیدبهشتی
ایجاد مسیر گردشگری ۴۷ کیلومتری در حد فاصل چند بوستان در تهران
ثبتنام حج از کدام اولویتها انجام میشود
روند افزایشی قیمت نفت معکوس شد
کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است
طراحی و توليد نرم افزار :
نوآوران فناوری اطلاعات امروز