جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 22 مرداد 1398     
کشتی ایرانی بزودی آزاد می‌شود

به گزارش صنعت نیوز، معاون سازمان بنادر و دریانوردی گفت: امیدواریم کشتی ایرانی توقیف شده در تنگه جبل الطارق، در آینده خیلی نزدیک آزاد شده و به فعالیت تجاری خود با پرچم جمهوری اسلامی ایران ادامه دهد.

 

جلیل اسلامی در نشست خبری به مناسبت روز جهانی دریانوردی افزود: برای آزادسازی این کشتی تلاش‌های زیادی از سوی وزارت امور خارجه در جریان است و طرف انگلیسی هم علاقه مندی خود را به حل و فصل موضوع ابراز کرده و اسناد مربوطه هم که به حل و فصل موضوع کمک می‌کند، بین دو کشور از کانال‌های رسمی و غیر رسمی تبادل شده است.

وی اضافه کرد: امیدواریم در آینده خیلی نزدیک، این مشکل توسط دولت انگلیس حل و فصل شود و کشتی گریس وان با پرچم ایران به کار خود ادامه دهد.

اسلامی همچنین اخبار در خصوص آزاد سازی کشتی ایرانی توسط نیرو‌های نظامی انگلیس در تنگه جبل الطارق را تا این لحظه تکذیب کرد و گفت: این کشتی بدلایل غلط و غرض ورزی توقیف شده است و همچنان در توقیف است و امیدواریم تلاش‌های وزارت امور خارجه و دولت ایران هرچه زودتر به نتیجه رسیده و این کشتی رفع توقیف شود.

عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین از رشد ۳/۸ درصدی میزان تخلیه و بارگیری کالا در چهار و نیم ماه نخست سال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داد و افزود: از ابتدای سال تاکنون، ​ ۵۹ میلیون تن کالا در بنادر کشور تخلیه و بارگیری شده است که رشدی ۳/۸ درصدی را نشان می‌دهد ضمن اینکه این میزان در حوزه تخلیه و بارگیری کالا‌های غیر نفتی، بیش از ۸ درصد رشد داشته است.

وی اضافه کرد: رشد تخلیه و بارگیری بنادر در حوزه محصولات نفتی، ​ اندکی منفی بوده است که این امر، ناشی از کاهش صادرات نفت خام بوده است.

به گفته عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی، ناوگان دریایی ایران در خط مقدم مقابله با تحریم‌های ضد بشری کشورمان قرار دارد، اما این رشد تخلیه و بارگیری نشان دهنده ناکامی استکبار در تلاش برای زمین گیر کردن صنعت دریایی کشور بوده است که هرچند موجب زحمت برای اهالی این صنعت شده است، اما موفقیت چندانی برای آن‌ها به بار نیاورده است.

اسلامی همچنین با بیان اینکه به موجب مصوبه سازمان جهانی دریانوردی IMO از ابتدای ژانویه ۲۰۲۰ باید همه کشتی‌ها و ناوگان دریایی جهان و از جمله ایران از سوخت کم سولفور نیم درصد استفاده کنند گفت: مقدمات تهیه سالانه ۱/۵ میلیون تن سوخت کم سولفور و جایگزینی آن با سوخت مازوت حاوی ۳/۵ درصد سولفور با همکاری وزارت نفت و پالایشگاه‌های کشور انجام شده است و برای جایگزینی این سوخت آمادگی کامل داریم.

وی در خصوص عملکرد ناوگان دریایی ایران در حوزه نفتی و تجاری بخصوص در شرایط کنونی متاثر از تحریم‌ها نیز گفت: عملکرد کشتیرانی در حوزه نفتی و تجاری، ​ روندی عادی، اما با برخی ناهنجاری‌ها را طی می‌کند و بجز در چند مورد که ملاحظاتی بر پایه مباحث فنی و تکنیکی دریانوردی داشتیم که بدلیل فضای ناشی از تحریم‌ها در فضای رسانه‌ای جهان برجسته‌تر شد، مشکل خاصی در این خصوص نبوده است و این مسایل در سایر زمان‌ها مشکلات عادی و طبیعی محسوب می‌شود.

معاون امور دریایی سازمان بنادر افزود: هم اکنون بیش از ۱۳۰ هزار دریانورد در کشور ما فعال هستند و میزان خروجی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی ما سالانه ۵۰۰ نفر و میزان تقاضای بخش دریایی کشور هم همین حدود است و بنابراین ما مشکل خاصی برای تامین نیروی انسانی متخصص این بخش نداریم.

اسلامی همچنین در خصوص لایروبی اروند رود با همکاری دولت عراق پیرو مصوبات دیدار ماه‌های گذشته رئیس جمهوری اسلامی ایران از بغداد و توافق با این دولت گفت: در اروند رود دو مغروقه مهم به نام‌های سارا و خانیان به همراه ۱۱ فروند کشتی کوچک دیگر وجود دارد که همه در زمان جنگ تحمیلی غرق شده اند و هم اکنون کمیته‌های کارشناسی مختلف با محوریت سازمان بنادر و دریانوردی ایران مشغول مذاکره با سازمان‌های تخصصی عراق برای هماهنگی در مورد بستر‌های فنی و تکنیکی این کار هستند و امیدواریم هرچه زودتر با پیشرفت این مذاکرات و تامین تجهیزات فنی، کار لایروبی اروند رود آغاز شود.

وی افزود: سال گذشته نیز ۸ فروند کشتی مغروقه در خورموسی پاکسازی شد و به این ترتیب یکی از آبراهه‌های حیاتی کشور که به بندر امام خمینی ره منتهی می‌شود پاکسازی گردید.

وی در خصوص وضعیت سواپ نفت ترکمنستان از بندر امیر آباد و آخرین وضعیت این بندر نیز گفت: سواپ یک فرایند شکننده است و با توجه به تحریم‌ها این موضوع تشدید شده است، اما بندر امیرآباد در شمال کشور همچنان فعال است و ۶۵ درصد تجارت منطقه‌ای کشور از طریق این بندر انجام می‌شود.

اسلامی همچنین در خصوص کشتی توقیف شده انگلیس در آب‌های مرزی ایران نیز گفت​: این کشتی بدلیل تخلفات فنی و تکنیکی به دستور مقامات قضایی کشورمان در بازداشت است، اما اتباع و کارکنان کشتی که از ملیت‌های مختلف بوده اند بر اساس اصول انسان دوستانه و مقررات سازمان جهانی دریانوردی با هماهنگی وزارت امور خارجه توانسته اند با دولت‌های متبوع خود و خانواده هایشان تماس داشته باشند و تعیین وضعیت کشتی منوط به دستور مقام قضایی است.

معاون امور دریایی سازمان بنادر همچنین طرح آمریکایی حفاظت از آبراهه تنگه هرمز را محکوم به شکست دانست و گفت: از این طرح بجز انگلیس و رژیم اشغالگر قدس کشور مهمی حمایت نکرد چراکه همه کشور‌ها می‌دانند حضور مقتدرانه نیرو‌های مسلح ایران اعم از ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ضامن امنیت و آرامش منطقه است و هیچ کشوری از این موضوع نگرانی ندارد و جریان طبیعی رفت و آمد کشتی‌ها از تنگه هرمز همچنان ادامه دارد.

وی توجه به بانکرینگ سوخت و سوخت رسانی به کشتی‌های کشور‌های جهان در منطقه و همچنین توجه به گردشگری دریایی را دو محور مهم کار و برنامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی دانست و تصریح کرد: هر دو موضوع که جزو نکات درآمدزا و راهبردی صنعت دریایی ایران هستند نیازمند توجه و حمایت دولت از بخش غیر دولتی و سرمایه گذاری سنگین بخش خصوصی در این بخش است چراکه هر دو موضوع، اموری فرابخشی هستند و خوشبختانه در این زمینه ساختار‌های خوبی ایجاد شده است.

اسلامی همچنین گفت: به مناسبت روز جهانی دریانورد و روز دریانورد، روز ۲۷ مرداد در مراسمی که در مرکز همایش‌های بین المللی صدا و سیما برگزار خواهد شد از ۷۰ نفر از دریانوردان بخش‌های مختلف کشور اعم از نظامی و تجاری با حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل و اعضای هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی تجلیل خواهد شد.