جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 21 اسفند 1397     
تهران؛ مهاجر پذیر‌ترین استان کشور

به گزارش صنعت نیوز، رئیس شورای اسلامی شهر تهران: تهران مهاجر پذیر‌ترین استان کشور بوده و تعداد بیکاران در این استان کمتر از متوسط کشور است

 محسن هاشمی با حضور در جمع اعضای شورای استان تهران فرارسیدن ایام ماه رجب و آغاز پنجمین دهه از انقلاب اسلامی را به نمایندگان شورای استان تهران به عنوان مردمی‌ترین نهاد جمهوری اسلامی تبریک گفت و افزود: استان تهران که حدود ۱۳.۵ میلیون نفر یعنی یک ششم جمعیت ایران را در خود جا داده است، بیش از یک سوم اقتصاد ملی را رقم می‌زند و اگر جمعیت استان البرز که همسایگی تهران را شامل می‌شود محاسبه کنیم حدود ۱۶ میلیون، جمعیت این بخش کشور است که عدد بسیار بزرگی است بخصوص آنکه از این ۱۶ میلیون نفر، ۱۵ میلیون نفر شهر نشین هستند و شاغلین عمدتا در بخش خدماتی فعال هستند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به مطالعات صورت گرفته است، گفت: استان تهران مهاجر پذیر‌ترین استان کشور بوده است و تعداد بیکاران در این استان کمتر از متوسط کشور است، بدلیل هزینه بالای تمام شده زندگی در تهران بخش قابل توجهی از شاغلان در حومه تهران یعنی ۱۵ شهر دیگر و استان البرز زندگی می‌کنند که این جمعیت حدود ۴ میلیون نفر براورد می‌شود از این جهت مهمترین مسئله استان تهران، معضل حمل ونقل است.

وی افزود: در ابتدا اشاره‌ای به آغاز پنجمین دهه انقلاب اسلامی کردم و اگر بخواهیم یک محور را بعنوان دستاورد انقلاب اسلامی برای حل مسایل ومشکلات مردم در استان تهران انتخاب کنیم موضوعی بهتر از حمل ونقل عمومی، وجود ندارد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: روزانه بیش از ۲۰ میلیون سفر روزانه در سطح شهر تهران صورت می‌گیرد که اگر سفر‌های محدوده یادشده یعنی سفر‌های سایر شهرستان‌های استان به شهر تهران و همچنین سفر‌های ساکنان استان البرز به تهران را محاسبه کنیم، روزانه به رقمی حدود سی میلیون سفر می‌رسیم که این سی میلیون سفر به معنای بیش از ۲۰ میلیون لیتر سوخت در روز شامل ۱۵ میلیون لیتر بنزین و ۵ میلیون لیتر گازوییل و گاز در سفر‌های بین استانی است و بیش از ۴۰ میلیون ساعت در روز وقت شهروندان است که اگر هزینه‌های جانبی این میزان سفر را در آلودگی محیط زیست، سلامت جسم و روان شهروندان، سوانح، بزهکاری و سایر پیامد‌های آن بررسی کنیم به یکی از بزرگترین اتلاف‌ها نه تنها در ایران بلکه در جهان می‌رسیم.

هاشمی افزود: تنها یارانه اتلاف سوخت این سفرها، سالانه بالغ بر ۴۰ هزار میلیارد تومان می‌باشد که اگر تنها یک چهارم از این سفر‌ها با سیستم حمل و نقل عمومی انجام شود، سالانه به میزان ده هزار میلیارد تومان صرفه جویی می‌شود که می‌توان با این مبلغ ظرف ۵ سال یک سیستم حمل و نقل انبوه بر غیرالاینده در استان تکمیل و تجهیز کرد و زمان سفر شهروندان تهرانی را به حدود نصف زمان موجود کاهش داد که این موضوع ده‌ها دستاورد مثبت از جمله در حوزه سلامت جسم و روان، کاهش سوانح و بزهکاری ها، امنیت، شفافیت و رونق کسب وکار و اشتغال خواهد داشت.

وی گفت: اگر ما بتوانیم توجه واراده مسئولان ملی در سه قوه، بخصوص مجلس و دولت را به این موضوع جلب کنیم می‌توانیم یک جهت گیری موثر وهدف انگیزه بخش و چالشی برای دهه پنجم انقلاب ترسیم کنیم که محور و موتور محرکه آن نیز مدیریت شهر و نهاد شوراست، در غیر اینصورت ما دچار روزمرگی در اداره شهر و احاطه شدن توسط چالش‌های محلی وملی شده وحتی در تامین منابع اداره روزمره شهر نیز موفق نخواهیم بود.

هاشمی با تاکید براینکه در حوزه خطوط مترو خوشبختانه زیرساخت‌های خوبی فراهم شده است، افزود: متروی تهران از جنوب به شهر پرند، از غرب به استان البرز متصل شده ودر شمال و شرق نیز علاوه برطرح‌های توسعه هم می‌توان از ظرفیت راه آهن برای تغذیه درگاه‌های مترو وایجاد دسترسی ریلی شهروندان استفاده کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر کمبود در حوزه تجهیزات مترو را یکی از چالش‌ها برشمرد و گفت: بخش قابل توجهی از ظرفیت زیرساخت‌ها بدون استفاده است، سیستم ریلی تهران در حال حاضر کمتر از سه میلیون سفر در روز را پوشش می‌دهد و با تجهیزی متوسط این رقم به شش میلیون و با تجهیز و بهره برداری کامل این رقم به بیش از ده میلیون سفر، یعنی روزانه ۵۰ میلیارد تومان صرفه جویی در سوخت می‌رسد.

وی تاکید کرد: استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی غیرآلاینده، در ادبیات امروز مدیریت شهری در جهان، به عنوان موتور و محور اصلی توسعه به شمار می‌آید و TOD یا توسعه مبتنی برحمل و نقل عمومی، بستر اصلی توسعه کلانشهر‌ها در جهان است.

هاشمی افزود: ایجاد عزم تحقق بخشیدن به این هدف و ایده، یکی از موضوعاتی است که می‌تواند انسجام شورای استان تهران و تعامل آن‌ها با مسئولان ملی کشور به ویژه ریاست جمهور و وزرا و همچنین ریاست مجلس را در جهت حل مشکلات مردم را فراهم کند و هدف اصلی این سازمان مردم نهاد در دهه پنجم انقلاب باشد.