جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 13 آذر 1397     
گیاهی سرشار از ویتامین D

بهداشت نیوز: یونس حیدری پژوهشگر طب سنتی گفت: ویتامین D. یکی از ویتامین‌های ضروری و مورد نیاز بدن است که حجم زیادی از آن در اثر تابش نور خورشید و تماس آن با پوست تامین می‌شود.

وی اظهار داشت: در حال حاضر آلودگی در شهر‌هایی مانند تهران، کرج، قم یا شهر‌های شمالی باعث شده جذب ویتامین D. توسط مردم کاهش پیدا کند و به همین منظور طب سنتی توصیه‌هایی ویژه برای جایگزینی این ویتامین دارد.

حیدری عنوان کرد: مصرف تخم کتان قرمز آسیاب شده به همراه ماست محلی و آویشن یک میان وعده مناسب و سرشار از ویتامین D. محسوب می‌شود.

این پژوهشگر طب سنتی تصریح کرد: عرق یا دمونش یونجه به همراه عسل حجم بالایی از ویتامین D. را به بدن می‌رساند، همچنین استفاده از عرق بابا آدم و عرق مخلصه برای کسانی که از کمبود این ویتامین رنج می‌برند، فوق العاده موثر است.

وی بیان کرد: مصرف یک قاشق غذاخوری داروی گیاهی قائوت چهل گیاه به همراه شیر برای تقویت استخوان‌ها و دریافت ویتامین D. بسیار مفید است.

حیدری تاکید کرد: همچنین استفاده از کشک گوسفندی و گاوی به شرطی که حاوی نشاسته و جوهر لیمو نباشد، مصرف ماهی‌ها به خصوص ماهی تن، قارچ و زرده تخم مرغ در تامین ویتامین D. بدن نقش چشمگیری دارند.

این پژوهشگر طب سنتی اظهار داشت: مصرف روغن زیتون، روغن کبد ماهی یا قرص روغن کبد ماهی حجم بالایی از ویتامین D. را وارد بدن می‌کند.

وی تصریح کرد: استفاده از ارده شیره به عنوان یک صبحانه کامل انرژی زا، مقوی، خونساز و منبع غنی از ویتامین D. توصیه می‌شود، اما پس از مصرف آن به دلیل خاصیت چاق کنندگی انجام ورزش ضروری است.

حیدری در ادامه توضیحاتش بیان کرد: برگ هلو و زردآلو سرشار از ویتامین D. و مناسب برای جلوگیری از اختلالات تیروئید بوده و استفاده از آن به عنوان تنقلات مناسب برای کودکان توصیه می‌شود.

این پژوهشگر طب سنتی از علائم کمبود ویتامین D. به درد کمر و استخوان، تغییر شکل استخوان ها، بدخلقی، عفونت و گرفتگی عضلات اشاره کرد و گفت: یکی از دلایل کوتاه بودن قد برخی از بچه‌ها را باید در کمبود همین ویتامین جست‌وجو کرد.

وی اضافه کرد: در صورت پاک بودن هوا به خانم‌ها توصیه می‌کنیم یک روز در هفته به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در مجاورت آفتاب محدوده ساعت ۹ تا ۱۱ صبح قرار گیرند چرا که بهترین منبع برای جذب ویتامین D. قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید است.

حیدری در پایان یادآور شد: در افرادی که از کمبود ویتامین D. رنج می‌برند تاکید می‌شود حتما انجام ورزش و نرمش را در برنامه روزانه خود بگنجانند، زیرا دریافت این ویتامین با فعالیت بدنی رابطه مستقیم دارد.