جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 12 شهريور 1396     
بررسی تاثیر بدهی های بانکی خودروسازان بر جذب سپرده های بانکی

به گزارش صنعت نیوز، یک فعال در صنعت قطعه سازی کشور می گوید : با توجه به آمار بدهی خودروسازان به سیستم بانکی به نظر نمی رسد کاهش سود سپرده ها ، جذابیتی برای سپرده گذاران برای سرمایه گذاری در این صنعت داشته باشد.

ابوالقاسم آروند اظهار داشت : در صورتی که صنعت خودرو تا این میزان به سیستم بانکی بدهی نداشت قطعا سرمایه گذاران در این حوزه بهتر وارد می شدند اما متاسفانه این شفافیت توسط شرکتهای خودروساز وجود ندارد تا موجب جذب سرمایه ها در این بخش شود.

وی گفت : البته باید پیش از تصمیم نسبت به کاهش سود سپرده ها ، دولت سود تسهیلات را کاهش می داد تا شاهد تاثیر سریع تر آن بر  حوزه تولید و صنعت کشور باشیم.

وی افزود : ابتدا باید سپرده گذاران مطمئن شوند که کاهش سود تسهیلات رخ داده و سپس بانک مرکزی نسبت به کاهش سود سپرده ها اقدام می نمود چرا که سپرده گذاران راهکار دیگری را پیدا کرده و در بازارهای دیگری سرمایه گذاری خواهند کرد.

وی در ادامه بخشی از عدم تمایل به سرمایه در حوزه تولید را فضای کسب و کار در کشور عنوان کرد و گفت : متاسفانه به جهت نبود فضای کسب و کار مناسب در کشور ، به نظر نمی رسد کاهش سود سپرده ها موجب حرکت سرمایه ها به سمت بخش های تولیدی شود.

وی گفت : البته نامناسب بودن فضای کسب و کار تنها ناشی از مسائل اقتصادی نیست بلکه بخش زیادی از آن به مسائل فرهنگی باز می گردد به طوری که امروز جریان فرهنگی نقش زیادی در بهبود فضای کسب و کار در کشور دارد .

وی افزود : با رفع مشکلات فرهنگی تعامل با شرکتهای خارجی بهتر گردیده و اینها همگی مسائلی است که سرمایه گذاران را برای همکاری و سرمایه گذاری در ایران جذب می نماید.

وی در ادامه به شروط شرکتهای خارجی برای همکاری و سرمایه گذاری در ایران پرداخت و اظهار داشت : با بهبود فضای کسب و کار که بخش مهمی از آن به مسئل فرهنگی باز می گردد بی شک مشکلات و موانع سرمایه گذاری خارجی در ایران نیز برطرف خواهد شد.

این فعال در صنعت قطعه سازی همچنین با توجه به همکاری های اخیر در این صنعت به تفاهم نامه ایدرو و رنو  اشاره کرد و تصریح کرد : البته این همکاری که منجر به سرمایه گذاری 60 درصدی رنو در ایران شده است قطعا حرکت خوبی در توسعه سرمایه گذاری خارجی در صنعت خودرو است اما برای اجرای سایر شروط و تاثیر آن بر صنعت قطعه سازی باید دید چه میزان از محصولات جدید در آینده داخلی سازی خواهند شد .

آروند افزود : البته در این جریان سوالی که مطرح است اینکه  رنو بنا دارد جریان مونتاژکاری را در این توافقات دنبال نماید یا بر اساس قرارداد وارد جریان تولید در ایران خواهد شد.