کمبود گاز در زمستان جدي شد
تاريخ : شانزدهم مرداد 1387 ساعت 12:00   کد : 4361

فازهاي 9و10پارس جنوبي به دليل مشکلات خريد کالاو تجهيزات زمستان امسال به طور کامل وارد مدار نخواهد شد و فقط به توليد 6/17ميليون متر مکعبي مي رسد.

"غلامرضا منزويان"- مدير پروژه حفاري فازهاي 9 و 10 پارس جنوبي-در گفت و گو با برنا آخرين وضعيت اين فازها را تشريح کرد.

وي پيشرفت فازهاي 9و10پارس جنوبي را طي چهار ماهه اخير به ترتيب 10و2/14درصد ذکر کرد و گفت:فازهاي 9 و 10 پارس جنوبي تا زمستان سال جاري به طور كامل وارد مدار نخواهد شد.

به گفته وي براساس قرارداد، تعهدي مبني بر تحويل گاز از سوي شركت ملي حفاري وجود نداشته است؛ اما هم اکنون اين موضوع اضافه شده است.

منزويان خاطرنشان کرد: اين پروژه امسال با توليد 35درصدي يعني 6/17ميليون مترمکعب گاز وارد مدارمي شود.

طبق اعلام منزويان از 24 چاه موجود در اين دو فاز تنها هشت چاه (هر فاز چهار چاه) با توليد 6/17 ميليون مترمكعب گاز نهايي مي شود.

مدير پروژه فازهاي 9و10پارس جنوبي با اعلام اين که از ابتداي اجراي اين پروژه به دليل كمبود وقت ناچار به استفاده از كالاهاي ساير فازها شديم، گفت: هم اکنون شرايط ناشي از تحريم اجازه فعاليت را به ما نمي‌دهد.

منزويان ادامه داد: تلاش شركتهاي ملي حفاري و نفت و گاز پارس براي خريد كالا، مواد و تجهيزات سرچاهي تاكنون بي نتيجه مانده است.

وي خاطرنشان کرد: درصورت رسيدن كالا و مواد سرچاهي، چهار چاه در هر فاز جمعاً به ميزان هشت چاه آماده بهره‌برداري مي شود.

منزويان زمان آغاز عمليات حفاري در فازهاي 9و10پارس جنوبي را فروردين 86ذکر کرد وگفت: مطابق قرارداد شركت ملي حفاري 1800 دكل روز (900 روز در هر فاز) زمان براي حفاري خواهد داشت كه حاکي از عدم تاخير در اجراي كار از سوي شركت ملي حفاري است.

وي با اشاره به اثرات ناشي از تحريم در پروژه فازهاي 9و10پارس جنوبي گفت: بيش از 90 درصد تجهيزات مورد نياز در اين طرح توسط شركت‌هاي آمريكايي ساخته مي‌شود که هنوز در داخل امکان ساخت اين تجهيزات فراهم نشده است.

مدير پروژه حفاري فازهاي 9 و 10 پارس‌جنوبي در شركت ملي حفاري در عين حال گفت:تحريم در درازمدت تاثيرمنفي بر صنعت نفت و پروژه هاي آن نداشته و شركت‌هاي ايراني را قوي‌تر خواهد كرد؛ اما در كوتاه‌مدت ضررهاي زيادي به همراه دارد.

منزويان در ادامه با تشريح سابقه پروژه 9و10پارس جنوبي و دلايل تاخير آن توضيح داد: يک فاصله سه ساله از امضاي قرارداد حفاري اين فاز با شرکت اورينتال کيش و هاليبرتون و سپس خروج اين شرکتها و واگذاري عمليات به شرکت ملي حفاري ايران ايجاد شد که اين خود يک عامل تاخيري بود.

وي گفت: پس از انصراف شرکتهاي فوق و عدم تمايل پيمانکار(نفت و گاز پارس)براي افزايش قيمت قرارداد براي واگذاري اين پروژه به شرکتهايي چون توتال، شل و اني اين کار به شرکت ملي حفاري واگذار شد که به هيچ عنوان کارشناسانه نبود.

منزويان در عين حال شركت ملي حفاري را نسبت به فعاليت توتال، شل، اني و ديگر شركت‌هاي خارجي در فازهاي ديگر از لحاظ سرعت كار ركوردار دانست.

به گفته وي يک كارشناس شركت‌هاي خارجي فوق در سال 81 براي فعاليتشان روزانه 1600 دلار دستمزد دريافت مي‌كردند،در حالي كه يك كارشناس ما با همان تخصص امروز يك درصد آن دستمزد را دريافت مي‌كند.

به گزارش برنا، عدم بهره برداري کامل از 9 و 10 پارس جنوبي در حالي با اعلام نظر مدير پروژه فازهاي 9و10پارس جنوبي قطعي شد که وزير نفت و مديران نفتي نويد نداشتن کمبود گاز در زمستان 87رادادند.نويدي که پشتوانه آن وارد مدار شدن روزانه 50ميليون مترمکعب گاز فازهاي 9و10پارس جنوبي بوده است.

براساس اين گزارش، با بهره برداري از فازهاي 9 و 10 ميدان پارس جنوبي قرار است روزانه 50 ميليون متر مكعب گاز طبيعي به ظرفيت توليد گاز كشور افزوده شود که براساس اعلام نظر مدير اين پروژه مبني بر عدم راه اندازي کامل فازهاي 9و10پارس جنوبي زمستان امسال با کمبود گاز مواجه خواهيم شد.