برنامه سرگرم‌کننده نباید غفلت‌زا باشد
تاريخ : هجدهم آبان 1404 ساعت 12:18   کد : 403683
مدیر شبکه نسیم معتقد است که این شبکه مبتنی‌بر فهمی از روح سند تحول صداوسیما درراستای مأموریت تولید سرگرمی حرکت می‌کند.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی صداوسیما، سیدمحمدرضا خوشرو در همین باره توضیح داد: مبتنی‌بر روح حاکم بر این سند، سرگرمی نباید غفلت‌زا باشد. در دین ما سرگرمی‌ با لهو و لعب مغایر است و باید موجب تجدید قوا شود. برنامه سرگرمی‌محور خستگی کارهای جدی و روزمره را از مخاطبان به در می‌کند تا افراد با توان بیشتری به زندگی ادامه دهند. بنابراین سرگرمی نوعی زنگ تفریح است و در رسانه نیز همین کارکرد را دارد.
وی تصریح کرد: سرگرمی‌ باید گزاره محتوایی هدفمندی را به مخاطب خود عرضه کند. اما در برخی نظام‌های رسانه‌ای جهان، سرگرمی فقط باید مخاطب را بخنداند و جلوی فکر کردن مردم به رفتار رژیم‌های استعمارگر مانند آمریکا و رژیم صهیونیستی را بگیرد و آن‌ها را غافل کند تا نفهمند مالیاتی که می‌دهند خرج چه جنایات و زیاده‌خواهی‌هایی می‌شود. ما در دوره تحول صداوسیما دنبال ساخت نوعی از سرگرمی هستیم که بتواند ضمن ایجاد نشاط، امید و تفریح، نسبت به بعضی موضوعات مهم به مخاطب تلنگر بزند.
مدیر شبکه نسیم افزود: ما سرگرمی‌های متداولی را در این دوره روانه آنتن می‌کنیم و بر محور سرگرمی‌به برخی مسائل مربوط به نظام‌های بین‌الملل، موضوعات اجتماعی، فرهنگی و رفتاری، هجو غرب‌زدگی و … می‌پردازیم. مخاطبان با نوعی از سرگرمی‌ها ازطریق فضای مجازی و شبکه‌های نمایش خانگی طی سال‌ها تحت‌تأثیر فرهنگ‌های بیگانه قرار گرفته‌اند و از سوی دیگر باید کار کنند و خسته می‌شوند و نیاز به تجدید قوا دارند و ما متناسب با غریزه و فطرت انسانی، گزاره‌هایی را در برنامه‌های سرگرمی‌محور مطرح می‌کنیم که به‌واسطه آن بعضی رفتارهای اشتباه نقد می‌شود و در عین حال طنزآمیز است و می‌تواند مفرح باشد.
خوشرو با بیان اینکه سال‌هاست مدلی از سرگرمی ترویج شده که هیچ گزاره‌ای نداشته، اظهار کرد: حالا که ما محتوامحور و هدفمند در شبکه‌ها سرگرمی تولید می‌کنیم، برخی می‌گویند تعیین چنین نقشی برای تولیدات سرگرمی‌محور رسانه ناشی از نگاه متحجرانه است، در حالی که ما متناسب با فطرت انسان برای او ابزار سرگرمی طراحی می‌کنیم.

وی ادامه داد: بشر با شنیدن موسیقی دلنشین یا تماشای تصاویری از طبیعت، دنبال کردن چالش رقابتی بین شرکت‌کنندگان یک مسابقه تلویزیونی، پرسش و پاسخ و افزایش اطلاعات عمومی و … هدفمند سرگرم می‌شوند و ما برای همه این شکل سرگرمی‌ها نمونه‌هایی در شبکه نسیم داریم. «هزار و یک» با شوخی‌ها و مطالبه‌گری‌های عروسک جناب‌خان، برنامه «ماندنی‌ها» با افزایش اطلاعات عمومی در بستر رقابتی، «برمودا» با ایجاد گفت‌وگویی متفاوت از کامران نجف‌زاده، خاطره‌بازی در برنامه «چهل‌تیکه» و… ازجمله این برنامه‌هاست.
خوشرو در مورد قالب‌های تازه برنامه‌سازی که برای سرگرمی در دوران تحول طراحی شده است نیز توضیح داد: می‌دانیم که پارودی، گونه‌ای تقلید طنزگونه و اغراق‌آمیز از یک موضوع است و ما از این قالب جدید در تولید برنامه در این دوره استفاده کرده‌ایم. به‌عنوان نمونه برنامه‌های «نمک‌نشنال» یا «دی‌بی‌سی» که فصل جدید آن در راه است، از این جمله‌اند. ما قالب گفت‌وگومحور را نیز از شکل گفت‌وگوی سخت، به گفت‌وگوهای نرم تغییر شکل داده‌ایم که بیشتر سرگرم‌کننده است و دیگر نمی‌توان آن را همان قالب تکراری برنامه‌سازی دانست.
مدیر شبکه نسیم عنوان کرد: در کل چند قالب برنامه‌سازی در تلویزیون وجود دارد و ما در شبکه نسیم سعی می‌کنیم با رویکردی تازه، از هر قالب استفاده کنیم. به‌عنوان مثال «چهار شگفت‌انگیز» برنامه‌ای در قالب رئالیتی‌شو بود و زاویه دید تازه‌ای که در برنامه تعریف شد هم موجب خنده مخاطب شد هم گزاره‌هایی را به آن‌ها منتقل کرد و در نوع خود کاری جدید بود. دوربین مخفی نیز یکی از گونه‌های برنامه‌های سرگرمی‌محور است که در این سال‌ها کمتر استفاده شده بود و ما به‌واسطه «نسیما» دوربین مخفی متفاوتی طراحی کردیم که تقریبا هر قسمت تذکر و محتوایی جدی را با پوشش طنز و شادی به مخاطب منتقل می‌کند.
وی متذکر شد: مأموریت ما عمدتاً تولید محتوا برای مخاطب بزرگسال است و معتقدیم که تولید محتوای سرگرم‌کننده برای گروه سنی نوجوانان پیچیدگی‌های جدی دارد و اگر قرار است برای این سنین برنامه سرگرمی‌محور روی آنتن ببریم، محتوای آن حتما باید بسیار به‌روز و هم‌زبان با این نسل باشد. ازاین‌رو ما «شهروندمافیا» را متناسب با نیازها و سلیقه همین نسل طراحی کردیم که به ارتقای سواد ارتباطی و رسانه‌ای نسل جدید کمک کرد. همچنین نوجوانان با برنامه «چهار شگفت‌انگیز» در شبکه نسیم هم به‌خوبی ارتباط بر قرار کرده بودند. بنابراین در این دوره به مخاطبان نوجوان شبکه نسیم بیشتر توجه کرده‌ایم و مطابق با نظرسنجی‌های اخیر، شبکه‌های پویا، سه و نسیم از شبکه‌های برتری هستند که نوجوانان برنامه‌هایشان را دنبال می‌کنند.

خوشرو در پاسخ به این پرسش که برنامه‌های سرگرمی‌محورِ برگردان‌شده از برنامه‌های خارجی موفق بیشتر مورد اقبال واقع می‌شوند یا سایر تولیدات سرگرمی‌محور گفت: برگردان‌ها تولیداتی تجربه شده‌اند و ما باید از بین آن‌ها درست گزینش کنیم. اگر یک مدلی از مسابقه در کشوری جواب داده، طبیعتاً استفاده از الگوی آن تضمین‌شده‌تر از طراحی یک مسابقه جدید است که باید آزمون‌ و خطا کند و اصلاح شود تا به یک برنامه سرگرم‌کننده استاندارد برسد.