برج آزادی بر اجرای موسیقی ایرانی تاکید ندارد
تاريخ :
سی و يکم شهريور 1404 ساعت 14:46
|
|
کد : 400456
|
مدیر مجموعه فرهنگی ـ هنری برج آزادی گفت: مجموعه ما اصراری ندارد که صرفاً موسیقی ایرانی اجرا شود؛ بلکه از تمامی ژانرهای موسیقی که استاندارد حرفهای و کیفیت بالا داشته باشند، استقبال میکنیم.
به گزارش ایسنا، سیدمحسن حسینی ـ خواننده ـ اعلام کرد: در حال حاضر بخش عمده پروژه صوتی مجموعه آزادی تکمیل شده و تنها حدود ۲۰ درصد باقی مانده است که انشاءالله تا چند ماه آینده به بهرهبرداری خواهد رسید.
وی درباره تجهیزات صوتی این مجموعه نیز گفت: بخش مهمی از تجهیزات صوتی سالن اصلی مجموعه آزادی بازآفرینی شده و تعویض موکتها در این مجموعه به بهترین شکل انجام گرفته است. نورپردازی سالن اصلی نیز بهطور کامل بهروزرسانی شده است. همچنین سیستم صوتی، مانیتورهای صدا و سابووفرها در مجموعه نصب شدهاند.
او درباره رویکرد خود در مجموعه مدیریتیاش هم بیان کرد: نگاه ما در مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی، بیش از هر چیز بر حمایت از موسیقی فاخر متمرکز است. موسیقی فاخر میتواند شامل موسیقی پاپ، موسیقی اصیل ایرانی یا حتی موسیقی تلفیقی باشد. بنابراین، مجموعه ما اصراری ندارد که صرفاً موسیقی ایرانی اجرا شود؛ بلکه از تمامی ژانرهای موسیقی که استاندارد حرفهای و کیفیت بالا داشته باشند، استقبال میکنیم. هدف ما ارائه برنامهها و اجراهای درجه یک و حرفهای است و با این رویکرد، قطعاً شاهد برگزاری رویدادهای ارزشمند در سالن مجموعه آزادی خواهیم بود.
به نقل از پایگاه اطلاع رسانی انجمن موسیقی ایران، سیدمحسن حسینی سپس چنین بیان کرد: «یکی از مهمترین راههای آشتی دادن موسیقی ایرانی با مخاطب امروزی، بهرهگیری از ظرفیتهای تازه در سازبندی و شیوه خوانندگی است و ما در مجموعه برج آزادی تلاش کردیم حمایت از موسیقی فاخر پررنگتر شود.»
او که فراگیری آواز و صداسازی و ردیف را نزد حمیدرضا نوربخش از هفده سالگی آغاز کرده و تاکنون کنسرتهای بسیاری را در مقام خواننده برگزار کرده، درباره وضعیت آواز در شرایط کنونی بیان کرد: موسیقی ایرانی در ذات خود همواره تأثیرگذار بوده و به دلیل ساختار منسجم و کاملش، میتواند برای مخاطب امروز همچنان تازه و نو جلوه کند. با این حال زمانه معاصر و رویدادهای امروز این امکان را فراهم کرده که راههای جدیدی از این موسیقی کشف شود؛ راههایی که با نور و رنگ تازه به گوش میرسند.
او ادامه داد: مخاطب امروزی میتواند با بهرهگیری از تجربه آهنگسازان، رهبران ارکستر و نوازندگان جوان، صدایی نو و امروزی از موسیقی ایرانی بشنود. ماهیت این موسیقی همچون سایر هنرهای اصیل ایرانی، سرشار از تازگی است؛ همانطور که در خوشنویسی، نگارگری و نقاشی سنتی، پایهها و بنیانهای محکم و قابل اتکایی داریم، هنرمندان ما نیز با استفاده از زبان کهن هنر، فضایی متفاوت و مدرن خلق میکنند و آن را به مخاطب امروز ارائه میدهند.
این خواننده افزود: کشف و شهود در ذرات موسیقی ایرانی نیازمند شعور، آگاهی و ظرافت است؛ چراکه این موسیقی میتواند از الگویی کهن به الگویی تازه و پویا تبدیل شود. یکی از مهمترین راههای آشتی دادن موسیقی ایرانی با مخاطب امروزی، بهرهگیری از ظرفیتهای تازه در سازبندی و شیوه خوانندگی است. اگر خوانندگان امروز، نحوه اجرای خود را به سمت محوریت کلام هدایت کنند، میتوانند ارتباط عمیقتری با شنونده برقرار کنند؛ چراکه دیگر درگیر فرمهای پیچیده یا تحریرهای بیش از اندازه نخواهیم شد؛ فرمهایی که گاهی خارج از حوصله مخاطب هستند.
حسینی در خاتمه خاطرنشان کرد: در این رویکرد، استفاده آگاهانه و ظریف از متن و معنا، همراه با تنوع ریتمی در طول قطعه مانند روایت یک داستان میتواند تجربه شنیداری متفاوت و جذابی ایجاد کند. همچنین، استفاده از تصنیف (با کیفیت فاخر و آغاز قدرتمند) همچنان جذابیت بالایی برای مخاطب امروز دارد. چنین مسیری، نهتنها وفاداری به ریشههای موسیقی ایرانی را حفظ میکند، بلکه امکان تجربه اتفاقات تازه و پویا را نیز فراهم میآورد.
|