چرا اپل هنوز در دنیای هوش مصنوعی حرفی برای گفتن ندارد؟
تاريخ :
بيست و نهم ارديبهشت 1404 ساعت 10:57
|
|
کد : 303161
|
افراد مطلع میگویند که ناتوانی مداوم اپل در تسلط بر هوش مصنوعی، تهدیدی جدی برای سلطه آیفون و همچنین برنامههای آیندهنگرانه این شرکت، از جمله ساخت رباتها و دیگر محصولات پیشرفته محسوب میشود.
به گزارش ایسنا، در سال ۲۰۱۸، به نظر میرسید که تلاشهای اپل در زمینه هوش مصنوعی بالاخره در مسیر درستی قرار گرفته است. در اوایل همان سال، کریگ فدریگی (Craig Federighi)، مدیر نرمافزار اپل، گروه ارشد خود را گرد هم آورد و از استخدامی بزرگ خبر داد. این شرکت توانسته بود جان جیاناندریا (John Giannandrea) را از گوگل جذب کند تا مسئولیت هدایت بخش هوش مصنوعی اپل را در دست بگیرد.
به نقل از بلومبرگ، جیاناندریا که در صنعت با لقب JG شناخته میشود تا پیش از آن، رهبری تیمهای جستجو و هوش مصنوعی گوگل را بر عهده داشت. او نقش مهمی در پیادهسازی فناوریهای پیشرفته هوش مصنوعی در سرویسهایی چون Google Photos، Translate و Gmail داشت؛ دستاوردهایی که بههمراه خرید شرکت پیشرو دیپمایند (DeepMind) در سال ۲۰۱۴، جایگاه گوگل را بهعنوان یکی از رهبران بلامنازع عرصه هوش مصنوعی تثبیت کرده بودند.
برای مدیران اپل، استخدام جیاناندریا نه تنها یک پیروزی در برابر رقیب سرسختشان گوگل بود، بلکه امیدی برای آغاز تحول اپل و حرکت به سوی تبدیل شدن به یک ابرقدرت هوش مصنوعی نیز محسوب میشد. درست پیش از درگذشت استیو جابز، در سال ۲۰۱۱، این شرکت دستیار صوتیاش، سیری، را معرفی کرد. در آن زمان، به نظر میرسید سیری از دل داستانهای علمیتخیلی آمده باشد و اپل بار دیگر توانسته بود مفهومی آیندهنگرانه را به محصولی کاربردی و عمومی تبدیل کند.
اما در عرض چند سال، گوگل، آمازون و دیگر رقبا دستیارهای صوتی خود را معرفی کردند که بسیار پیشرفتهتر و هوشمندتر به نظر میرسیدند؛ در حالی که سیری اپل همچنان در درک دستورات ساده و عملکردهای پایه دچار مشکل بود.
هنگامی که جان جیاناندریا در سال ۲۰۱۸ برای رهبری بخش هوش مصنوعی اپل از گوگل استخدام شد گفته می شود که کریگ فدرریگی، رئیس نرم افزار بسیار مشتاق بود و به کارمندان گفت: این دقیقا همان کسی است که ما برای هوش مصنوعی به آن احتیاج داشتیم. با این حال، مسیر اپل از آن زمان دشوار بوده است و یکی از اعضای ارشد تیم هوش مصنوعی اپل این تلاش را به کشتیای در حال غرق شدن تشبیه کرده که مدتهاست در حال فرو رفتن است.
بلومبرگ به به پشتپرده تاریخی سیری نیز پرداخته است و نوشته که استیو جابز شخصا پیگیر خرید این دستیار صوتی بود و حتی ۲۴ روز پیاپی با یکی از بنیانگذاران سیری تماس گرفته است. در میانه دهه ۲۰۱۰، برخی مدیران اپل خواهان نقش پررنگتر هوش مصنوعی در iOS بودند، اما کریگ فدریگی در آن زمان قانع نشده بود. اپل حتی برای خرید Mobileye به قیمت ۴ میلیارد دلار مذاکره کرد که بینتیجه ماند. جالب اینجاست که موتور عصبی اپل (Apple Neural Engine) از پروژه شکستخورده خودروی اپل نشات گرفته است.
جان جیاناندریا، مدیر هوش مصنوعی اپل، معتقد است که بسیاری از کاربران به هوش مصنوعی تولیدی مانند چت جیپیتی بیاعتماد هستند و اغلب خواهان غیرفعال کردن آن هستند. این نگاه احتمالا بر استراتژیهای اپل برای توسعه چتبات تاثیر گذاشته است. همچنین، سیاستهای سختگیرانه حفظ حریم خصوصی اپل، آموزش مدلهای هوش مصنوعی را دشوار کرده، چون بسیاری از سایتها اجازه استفاده از محتوای خود را به Applebot نمیدهند. اپل برای جبران این کاستی، دادههای مصنوعی را با زبان ایمیلهای کاربران روی خود آیفون مقایسه میکند و آنها را به سرورهای اپل ارسال نمیکند.
مایک راکول (Mike Rockwell)، که اکنون نظارت بر مهندسی سیری دارد، در ابتدا با توجه به شک و تردید گذشته فدرریگی در مورد هوش مصنوعی، تمایلی به گزارش به فدرریگی نداشت. راکول از همان سال ۲۰۱۵ دیدگاهی درباره سیری بهعنوان یک «همیار زندگی همیشه فعال» داشت. او همچنین پیشتر تلاش کرده بود تا تیم سیری را متقاعد کند این دستیار را بهطور کامل در هدست ویژن پرو برای مسیریابی ادغام کنند، اما در این مسیر با مشکلاتی مواجه شد.
با نگاهی به آینده، دفتر هوش مصنوعی اپل در زوریخ در حال توسعه یک مدل «یکپارچه و بزرگ» برای سیری با اسم رمز مدل زبانی بزرگ سیری است. هدف از این پروژه، ایجاد تجربهای روانتر و مکالمهمحورتر با سیری است تا این دستیار دیجیتال عملکردی پیشرفتهتر و منسجمتر داشته باشد.
در حالی که اپل در حال حاضر از چت جیپیتی در محصولاتش استفاده میکند اما در حال انجام مذاکرات اولیه با شرکت AI Perplexity است تا از آن به عنوان یک جایگزین بالقوه برای سیری و جستجوی Safari استفاده کند برخی از مدیران اپل اکنون بر این باورند که چتبات داخلی شرکت از نظر کیفیت و توانایی با نسخههای اخیر چت جیپیتی برابری میکند.
بنا بر گزارشها، این مدیران در تلاش هستند تا این چتبات داخلی را به عنوان یک رقیب واقعی برای چت جیپیتی تبدیل کنند و مذاکراتی در حال انجام است تا امکان دسترسی و سنتز دادهها از وب باز را فراهم کند. این چتبات داخلی در شش ماه اخیر گامهای قابل توجهی برداشته است ادغام یک چتبات قدرتمند در سیری میتواند برای اپل نوعی پوشش استراتژیک باشد؛ بهویژه در صورت از دست رفتن درآمد هنگفتی که این شرکت از قرارداد پیشفرض بودن موتور جستوجوی گوگل در مرورگر Safari کسب میکند. قراردادی که هماکنون تحت بررسیهای ضد انحصار قرار دارد.
سرانجام، گفته میشود اپل در حال برنامهریزی یک تغییر استراتژیک در ارتباطات عمومی خود است. این شامل جدا کردن برند هوش اپل (Apple Intelligence) از سیری در مواد بازاریابی و اتخاذ یک سیاست جدید برای جلوگیری از اعلام قابلیتها قبل از عرضه واقعی آنها است. بر اساس گزارشها، اپل در حال کار روی امکانی است که به کاربران اتحادیه اروپا اجازه دهد دستیار صوتی پیشفرض دستگاههای خود را از سیری به گزینهای دیگر تغییر دهند؛ این اقدام در واکنش به فشارهای نهادهای نظارتی انجام میشود.
|