تحول در مدرسهسازی نباید صرفاً به احداث فیزیکی محدود شود
تاريخ :
بيست و هشتم ارديبهشت 1404 ساعت 15:45
|
|
کد : 303128
|
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر لزوم تحول در روشهای یاددهی-یادگیری، خواستار نقشآفرینی فعال مدیران کل استانها در اجرای رویکردهای نوین آموزشی شد.
به گزارش ایسنا، رضوان حکیمزاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، در جمع مدیران کل آموزش و پرورش استانهای سراسر کشور با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره مرجعیت حاکمیتی آموزش و پرورش و توجه ویژه رئیسجمهور به این حوزه، بر ضرورت ایجاد تحولی همهجانبه در نظام تعلیم و تربیت تأکید کرد.
وی ضمن تبریک مناسبتهای اخیر و ابراز قدردانی از تلاشهای صورتگرفته در سطح ملی، گفت: تعبیر مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه همه دستگاهها باید در خدمت معلم باشند، قوت قلبی برای مجموعه آموزش و پرورش است. این تأکید بر مرجعیت و حاکمیتی بودن آموزش و پرورش، مبنای مهمی برای سیاستگذاری و برنامهریزی است.
حکیمزاده با اشاره به دغدغهمندی ریاست جمهوری نسبت به آموزش و پرورش اظهارکرد: تحول در مدرسهسازی نباید صرفاً به احداث فیزیکی محدود شود. مدرسه باید بستر تغییر رویکردها، یادگیری فعال و محیطی برای شکوفایی استعدادها باشد.
معاون آموزش ابتدایی در بخش مهمی از سخنان خود از مدیران کل خواست صرفاً بر چگونگی اجرای برنامهها تمرکز نکنند و گفت: تغییر نگرش تنها از مسیر تبیین چرایی ممکن است. اگر نتوانیم پاسخ روشنی به این پرسش بدهیم که چرا باید تحول ایجاد شود، همراهسازی فرهنگی و ذهنی بدنه آموزش دشوار خواهد بود. معلمان نسل جدید، دانشآموزان پرسشگر و دنیای هوش مصنوعی، همه ما را ملزم میکنند تا رویکردها را متحول کنیم.
وی با تأکید بر اجرای سند تحول بنیادین، گفت: مدرسه تراز سند تحول، باید دارای مدیران توانمند و معلمان خلاق باشد. توانمندسازی حرفهای معلمان از طریق اجتماعات یادگیری و رویکردهای نوین آموزشی پیگیری میشود.
معاون آموزش ابتدایی از ثبتنام بیش از ۳۲۴ هزار معلم در سامانه اجتماعات یادگیری خبر داد و گفت: تشکیل بیش از ۱۴ هزار حلقه یادگیری و ۲۱ هزار گروه معلمان همپایه در شبکه شاد، نشاندهنده گسترش این رویکرد تحولی است.
وی با اشاره به نیاز نظام آموزشی به پاسخگویی به نسل جدید پرسشگر و خلاق، افزود: در عصر هوش مصنوعی، مدرسه باید از فضای سنتی خارج شود و به محیطی برای یادگیری مشارکتی، انگیزهبخش و دیدهشدن تمامی دانشآموزان تبدیل شود.
طرح حامی نیز یکی دیگر از محورهای سخنان حکیمزاده بود. ایشان با بیان اینکه این طرح تجلی عدالت آموزشی است، گفت: ۷۲۷ هزار دانشآموز در قالب طرح حامی تحت حمایت قرار گرفتهاند. پیام این طرح، امید به دانشآموزانی است که ممکن است نادیده گرفته شوند.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، در پایان، وی از تولید محتوای آموزشی در سه محور اصلی شامل توسعه صلاحیتهای حرفهای معلمان، تقویت محیط یادگیری مثبت و بهرهگیری از فناوریهای نوین خبر داد و از مشارکت دانشگاهها و معلمان خلاق در این مسیر ابراز خرسندی کرد.
|