نماینده لبنان در شورای امنیت: آماده راه حل دیپلماتیک هستیم
تاريخ : بيستم مهر 1403 ساعت 10:23   کد : 300818
نماینده لبنان در شورای امنیت با بیان اینکه مردم و دولت کشورش مخالف جنگ و خواستار آتش‌بس فوری هستند، آمادگی لبنان را برای حل دیپلماتیک و تسهیل کار میانجیگران آمریکایی و فرانسوی اعلام کرد.
به گزارش ایسنا، «هادی هاشم»، نماینده لبنان در شورای امنیت با اشاره به اینکه راه حل‌های نظامی به امنیت و ثبات نمی‌رسند، تصریح کرد: «راه حل‌های دیپلماتیک به تنهایی، اجرای قطعنامه‌های بین‌المللی و پایبندی به قوانین بین‌المللی و حقوق بین‌الملل بشردوستانه، دستور العمل مناسب برای پایان دادن به این جنگ و توقف تجاوز هستند و قطعنامه ۱۷۰۱ که لبنان به طور کامل به آن پایبند است، راه حل ایده آل باقی خواهد ماند.»
به گزارش العربی الجدید، وی تاکید کرد: «اشغالگران در تلاش برای شکستن قطعنامه ۱۷۰۱ با ایجاد یک واقعیت نظامی جدید در صحنه و ارائه راه حل‌های ناعادلانه برای آن اشتباه هستند بنابراین امکان بازگرداندن آوارگان بدون توافق وجود ندارد. مهم این است که راه حل برای همه طرف‌ها عادلانه و منصفانه باشد تا بتوانیم تداوم و پایداری آن را تضمین کنیم، اما راه حل‌های تحمیلی و ناعادلانه ناقص و موقت بوده و در اولین فرصت لغو خواهند شد.»
وی تعهد کامل لبنان را به طرح آمریکایی و فرانسوی اعلام شده در ۲۵ سپتامبر و مورد حمایت کشورهای عربی و دیگر کشورها که خواستار آتش‌بس فوری به مدت ۲۱ روز هستند و طی آن به مسائل باقی مانده مرزی رسیدگی خواهد شد، تکرار کرد.
این نماینده لبنانی با اشاره به اینکه حمله به نیروهای اضطراری بین‌المللی سازمان ملل (یونیفیل) تحولی خطرناک است، خاطرنشان کرد: اسرائیل به درخواست‌های سازمان ملل و دبیر آن و نگرانی‌های کشورهای شرکت کننده در عملیات حفظ صلح و نگرانی‌های جامعه بین‌المللی گوش نداده و اهمیتی نمی‌دهد.
این نماینده لبنانی با اشاره به اینکه تلاش‌های تهاجم زمینی اشغالگران به لبنان در حال گسترش است و نیروهای اسرائیلی مرزهای شناخته شده بین‌المللی لبنان و خط آبی را زیر پا گذاشته و به بسیاری از روستاهای مرزی نفوذ کرده‌اند، تاکید کرد: این اقدام نقض آشکار منشور سازمان ملل و قطعنامه ۱۷۰۱ است.
سفیر لبنان افزود: «بنابراین، این تهاجم باید از سوی شورای شما محکوم و تصمیم فوری برای توقف آن و عقب نشینی نیروهای اسرائیلی به مرزهای بین‌المللی تایید شده در توافقنامه آتش‌بس ۱۹۴۹ صادر شود.»
وی افزود: «با وجود همه پیام‌های صریح لبنان در حمایت از این درخواست، تاکنون هیچ تلاش دیپلماتیکی برای برقراری آتش‌بس به نتیجه نرسیده است و ماشین کشتار، ویرانی و آوارگی همچنان به کشتار لبنانی‌ها و آواره کردن یک چهارم جمعیت لبنان، به بمباران ویرانگر، تهاجم زمینی و کشتار از پیش برنامه ریزی شده ادامه می‌دهد.»
این مقام لبنان با اشاره به فاجعه انسانی ناشی از نقض مطلق قوانین بین‌الملل و حقوق بشردوستانه بین‌المللی توسط اسرائیل، خاطرنشان کرد: تعداد شهدا از مرز ۲۱۴۱ نفر گذشت که بیشتر آنها در ۲ هفته گذشته بوده‌اند.
وی ادامه داد: «همچنین اسرائیل زیرساخت‌های غیرنظامی را در جریان تجاوزات خود فراهم نکرد، بمباران اسرائیل چندین بیمارستان را از کار انداخت و گذرگاه المصنع را که حلقه اصلی ارتباط لبنان و سوریه است و هزاران آواره لبنانی و سوری از آن استفاده می‌کنند، قطع کرد. سوری‌ها در حال فرار از وحشت هستند و رودخانه لیتانی که برای آبیاری استفاده می‌شود، بمباران شد. همچنین اطراف قلعه رومانی بعلبک که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته بمباران شد. ما در اینجا می پرسیم که حمله به یک گذرگاه مرزی حیاتی، یک مسیر آب ضروری و یک بنای تاریخی فرهنگی چه فایده دارد؟، همچنین می‌پرسیم که هدف از هدف قرار دادن خبرنگاران، امدادگران و تیم‌های پزشکی چیست؟ آیا این همان جراحی نظامی دقیقی است که آنها در مورد آن صحبت می‌کنند؟»