مذاکره با چینی‌ها برای تامین فاینانس برقی‌سازی راه‌آهن تهران- مشهد
به گزارش صنعت نیوز، مدیرعامل شرکت راه‌آهن گفت: برقی‌سازی راه‌آهن تهران - مشهد در دست بررسی است و برای فاینانس این پروژه مذاکراتی با چین انجام داده‌ایم که به زودی برنامه کارشناسی را در اختیار وزیر راه و شهرسازی قرار می‌دهیم.
تاريخ : هفدهم مهر 1403 ساعت 11:42   کد : 300795
به گزارش صنعت نیوز، مدیرعامل شرکت راه‌آهن گفت: برقی‌سازی راه‌آهن تهران - مشهد در دست بررسی است و برای فاینانس این پروژه مذاکراتی با چین انجام داده‌ایم که به زودی برنامه کارشناسی را در اختیار وزیر راه و شهرسازی قرار می‌دهیم.
جبارعلی ذاکری، در حاشیه هفتمین همایش جایزه ملی تعالی، نگهداشت و مدیریت دارایی‌های فیزیکی ایران اظهار کرد: درخصوص وضعیت ناوگان ریلی، بازنگری در روند وضعیت نگهداری از ناوگان و فرایندها ضروری است. در این زمینه باید از سامانه‌های جدید برای کاهش هزینه‌ها و افزایش اثربخشی و افزایش مدت زمان نگهداشت و دوره نگهداری ناوگان در راه آهن استفاده شود.
وی افزود: اقدامات انجام شده در دوره‌های گذشته در فرآیندها نیاز به بازنگری دارد.
مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه بزرگترین مشکل امروز در راه‌آهن عمر بالای ناوگان ریلی و فرسودگی کشنده‌ها و محدودیت‌ها در تولید داخل است گفت: ورود سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به این بخش می‌تواند اثرگذار باشد.
ذاکری در پاسخ به سوالی درباره مجوز واردات واگن‌های مسافری و لغو محدودیت‌های خرید واگن مسافری از خارج گفت: خرید ناوگان جدید توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و دولت و راه آهن در واقع نقش تسهیل‌گر را دارد. برای خرید و نوسازی ناوگان مسافری ظرفیتی در برنامه هفتم دیده شده و شرکت‌های بخش خصوصی برنامه‌های خود را برای خرید لوکوموتیو و واگن از داخل و خارج ارایه کرده‌اند و تا پایان برنامه هفتم باید ۵۵٠ دستگاه لوکوموتیو وارد کشور شود. برای واگن‌های مسافری هم محدودیتی وجود ندارد البته اولویت ما استفاده از ظرفیت تولید داخل است.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره برقی‌سازی راه‌آهن مشهد تاکید کرد: برقی سازی راه‌آهن مشهد در دست بررسی است و برای فاینانس این پروژه مذاکراتی با چین انجام داده‌ایم و بزودی برنامه کارشناسی را در اختیار وزیر راه و شهرسازی قرار می‌دهیم.
ذاکری همچنین درخصوص آخرین وضعیت پروژه راه‌آهن رشت - آستارا تصریح کرد: پنجشنبه هفته جاری -١٩ مهر ماه- با حضور وزیر راه و شهرسازی در آستارا مذاکراتی با دست‌اندرکاران این پروژه خواهیم داشت و در حال حاضر ٢٠ کیلومتر از اراضی مورد نیاز این پروژه تملک شده و ۴٠ کیلومتر هم به طور عبور غیرهمسطح است.
مدیرعامل شرکت راه‌آهن همچنین با اشاره به افزایش ظرفیت‌ها برای سرمایه‌گذاری در قطارهای پنج ستاره اظهار کرد: مذاکراتی با بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در حوزه کمیت ناوگان مسافری داشنیم و توصیه ما به بخش خصوصی این بود که از ظرفیت‌های قطارهای ۵ ستاره برای سرمایه‌گذاری‌ها استفاده کنند و محدودیتی برای سرمایه گذاری در این حوزه نداریم.