اجرای سیاست دو سر برد سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی در دولت شهید رئیسی
به گزارش صنعت نیوز، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس یازدهم با اشاره به راهکار شهید رئیسی و دولت سیزدهم در صادرات خدمات فنی و مهندسی برای خنثی سازی اثر تحریم، گفت: از آنجائیکه در شرایط تحریم به لحاظ منابع مالی در مضیقه هستیم و نمی‌توانیم به تأسیس پالایشگاه در کشور بپردازیم، سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی راهکار بسیار مناسبی برای تبدیل نفت کشور به فرآورده خام در پالایشگاه های کشورهای همسو است.
تاريخ : نهم خرداد 1403 ساعت 10:00   کد : 288831
به گزارش صنعت نیوز، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس یازدهم با اشاره به راهکار شهید رئیسی و دولت سیزدهم در صادرات خدمات فنی و مهندسی برای خنثی سازی اثر تحریم، گفت: از آنجائیکه در شرایط تحریم به لحاظ منابع مالی در مضیقه هستیم و نمی‌توانیم به تأسیس پالایشگاه در کشور بپردازیم، سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی راهکار بسیار مناسبی برای تبدیل نفت کشور به فرآورده خام در پالایشگاه های کشورهای همسو است.
سیاست‌¬های دولت¬ها معمولاً بر اساس رویکرد و نگرش رئیس دولت شکل می¬گیرد. در حالی که در دولت¬های گذشته نوعی عدم باور به خود قابل مشاهده بود اما در دولت شهید رئیسی ارزش¬‌هایی مانند اتکا به خود، تلاش حداکثری و استفاده بیشینه از امکانات و فرصت¬ها را شاهد بودیم.
در دولت سیزدهم، سیاست اصلی این بود که نگاه از غرب به شرق و از خارج به داخل معطوف شود. در این چارچوب، هر فرصت و ظرفیتی می¬توانست مغتنم شمرده شود و بستری برای مقابله با تحریم‌¬ها باشد.
دیپلماسی فعال انرژی دولت در چارچوب همین سیاست استفاده از فرصت¬ها تنظیم شد. در این روند، افزایش حداکثری تعاملات با همسایگان به عنوان موجودیت¬هایی که قرابت فیزیکی با ما داشتند و در دسترس بودند، در دستور کار قرار گرفت.
البته شاهد کارشکنی¬‌های آمریکا و برخی دیگر در این زمینه بودیم که برایشان چاره اندیشی می¬شد. به طور مثال، دولت سیزدهم تلاش بسیاری در زمینه نگه داشتن عراق به عنوان یک مشتری گازی کشور انجام داد. هر چند در این زمینه واشنگتن کارشکنی می¬کرد، اما راه¬هایی برای وصول مطالبات گازی کشور پیدا کردیم و روابط ادامه یافت.
سیاست¬‌های دولت شهید رئیسی در حوزه انرژی و نتایج این سیاست‌¬ها نشان داد که تحریم‌¬ها نمی¬‌تواند ما را فلج کند و با وجود تحریم¬‌ها نیز می¬‌توانیم روابط عزت¬مندانه¬ای با دیگران برقرار کنیم. بنابراین، سیاست¬های مورد بحث علاوه بر کارکرد اقتصادی و سودآوری، کارکرد سیاسی و امنیتی برای کشور داشتند.
نظرات جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس را در خصوص سیاست¬های دولت سیزدهم در حوزه انرژی در ادامه می¬خوانید.
دیپلماسی فعال شهید رئیسی در حوزه انرژی
قادری ضمن مثبت ارزیابی کردن دیپلماسی فعال انرژی که در دولت سیزدهم به اجرا گذاشته شد، در گفتگو با ایسنا تصریح کرد: با استفاده از دیپلماسی فعال در حوزه انرژی توانستیم به افزایش تعداد مشتریان نفت و گاز کشور اقدام کنیم و بازارسازی تضمینی برای فروش منابع خود داشته باشیم.
وی ادامه داد: ارائه خدمات به پالایشگاه‌های فراسرزمینی و راه‌¬اندازی مجدد آن¬ها نیز سیاست درستی بود که در راستای خنثی‌-سازی تحریم‌¬ها به اجرا گذاشتیم. فروش نفت به پالایشگاه¬‌های کوچک در شرق آسیا نیز در دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفت. بر اثر اجرای این سیاست توانستیم به فروش نفت خود بپردازیم و تحریم¬‌ها را بی‌اثر کنیم.
پرهیز از خام فروشی باید در دولت آینده تکرار شود
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد: هرچقدر بتوانیم از خام فروشی فاصله بگیریم و به تولید فرآورده بپردازیم، منفعت بیشتری برایمان دارد. فرآورده¬ها نسبت به نفت خاصیت تحریم¬پذیری کمتری دارند. از سوی دیگر، سودآوری بالاتری هم برایمان به ارمغان می¬آورند. بنابراین، بهتر است به تبدیل نفت به فرآورده اقدام کنیم.
قادری گفت: از آنجائیکه در شرایط تحریم به لحاظ منابع مالی در مضیقه هستیم و نمی¬توانیم به تأسیس پالایشگاه در کشور بپردازیم، سهامداری در پالایشگاه¬های فراسرزمینی راهکار بسیار مناسبی برای تبدیل نفت کشور به فرآورده خام در پالایشگاه های کشورهای همسو است. در همین راستا، دولت شهید رئیسی در ازای ارائه خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشورها به سهامداری در این پالایشگاه¬ها پرداخت و توانست نفت خام خود را نیز در این پالایشگاه های بازسازی شده به دست نخبگان و مهندسان ایرانی به پالایش برساند که این ایده خوب و راهبردی، منافع ما را به لحاظ بازارسازی برای فروش نفت و ارزآوری تأمین کرد.
وی ادامه داد: امروز به لحاظ امنیت در شرایط خوبی به سر می بریم. به پشتوانه نیروی نظامی خوبی که داریم، نفتکش¬‌هایمان در آب¬های آزاد حرکت می¬‌کنند و به فروش نفت خود مبادرت می¬کنیم. این وضعیت بر اثر سیاست¬گذاری¬‌های صحیح و خنثی¬‌سازی تحریم¬ها به دست آمد.
استفاده حداکثری از توان داخلی و دانش بنیانی کشور
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم اقدامات خوبی در حوزه انرژی انجام داد و بر اثر سیاست اتکا به خود توانستیم بر تحریم¬ها غلبه کنیم. بر اثر سیاست¬گذاری¬های درست توانستیم به شرایطی برسیم که با تمام ظرفیت به صادرات نفت کشور بپردازیم.
قادری گفت: استفاده حداکثری از توان داخلی و دانش بنیانی کشور در شرایط تحریم در دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفت. با استفاده از توان متخصصان داخلی توانستیم به تولید اقلام راهبردی مورد نیاز بپردازیم و نیازهای صنایع نفت و گاز را برطرف کنیم. حتی در برخی زمینه¬ها مانند کاتالیست¬ها به صادرات پرداختیم که اهمیت زیادی برای کشور دارد.
اصرار شهید رئیسی بر استفاده از تمامی ظرفیت ها و امکانات
وی ادامه داد: شرکت¬های دانش بنیان بسیاری در کشور وجود دارند که در دولت سیزدهم توانستیم از دستاوردهای آن¬ها در راستای خنثی¬سازی تحریم ها بهره ببریم. طی دو سال و نیم گذشته تعداد شرکت¬های دانش بنیان دو برابر شده است. این شرکت¬ها توانمندی¬های بالایی دارند و توانستند در صنایع نفت و گاز کمک¬های شایانی بکنند.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم و شخص شهید رئیسی اصرار ویژه¬‌ای بر استفاده از تمامی ظرفیت¬ها و امکانات داشت. استفاده از دستاوردهای دانش بنیانی در همین چارچوب قابل تحلیل است.