جزئیات سرمایهگذاری و توسعه فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار در دولت سیزدهم
به گزارش صنعت نیوز، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان، جزئیات سرمایه گذاری و طرح توسعه فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار در دولت سیزدهم را تشریح کرد و گفت: ۵۷ پروژه عمرانی و سرمایه گذاری با مشارکت بخشهای دولتی و خصوصی در این بندر تعریف شده است.
تاريخ :
سوم دی 1402 ساعت 14:52
|
|
کد : 286134
|
به گزارش صنعت نیوز، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان، جزئیات سرمایه گذاری و طرح توسعه فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار در دولت سیزدهم را تشریح کرد و گفت: ۵۷ پروژه عمرانی و سرمایه گذاری با مشارکت بخشهای دولتی و خصوصی در این بندر تعریف شده است. «قاسم عسگری نسب» با اشاره آخرین وضعیت و برنامههای در دست اقدام در بندر شهید بهشتی چابهار اظهار داشت: فاز یک این بندر با سرمایهگذاری یک میلیارد دلاری سازمان بنادر و دریانوردی تکمیل شده و به بهره برداری رسیده است و اکنون ۴۵ پروژه عمرانی دولتی (سازمان بنادر و دریانوردی) به ارزش ۳۶۷ هزار و ۵۶۰ میلیارد ریال به علاوه ۵۶ میلیون دلار و ۱۲ پروژه سرمایه گذاری برای بخش خصوصی به ارزش ۶۸ هزار میلیارد ریال به علاوه ۲۲ میلیون یورو تعریف شده است. اعلام زمان بهره برداری از کریدور لجستیکی و فاز نخست سیلو ۱۰۰ هزار تنی وی افزود: قرارداد ۵۶ میلیون دلاری مربوط به پروژه ساخت کریدور لجستیکی (مسیر دسترسی کامیون ها به بندر) به طول ۲.۶ کیلومتر با عرض ۱۱۰ متر و ۱۲ باند به همراه پروژه ساخت فاز نخست سیلو ۱۰۰ هزار تنی در این فاز است که پروژه اول در دهه مبارک فجر و پروژه دوم در خردادماه سال آینده به بهرهبرداری میرسد. عسگرینسب در ادامه گفت: قرارداد سرمایهگذاری ساخت نیروگاه ۲۵ مگاواتی برق با قابلیت بهره برداری از پنجهزار متر مکعب آب به ارزش ۲۲ میلیون یورو نیز با یک شرکت ایرانی منعقد شده است. اقدامات دولت سیزدهم در بندر شهید بهشتی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با اشاره به اقدامات انجام شده از ابتدای دولت سیزدهم در فاز یک بندر شهید بهشتی، بیانداشت: در این مدت ۲۰۰ هکتار استحصال اراضی انجام شده، عمق حوضچه از ۹ متر به ۱۶.۵ متر افزایش یافته و موجشکنی به طول سه کیلومتر در این فاز احداث شده است. همچنین یکهزار و ۷۰۰ متر اسکله ساخته شده که طول کل اسکلههای این بندر به ۲ هزار متر افزایش یافته است. در حال حاضر امکان پهلوگیری ۶ فروند شناور با آبخور حداکثر ۱۲۰ هزار تن فراهم است. وی با بیان اینکه امسال سه خط کانتینری از بندر شهید بهشتی به کشورهای چین، هند و امارات راه اندازی شده است، گفت: خط بندر شهید بهشتی به چین، موجب کاهش زمان انتقال کالا از ۳۵ به ۱۲ روز و ۷۰۰ دلار در هزینه حمل کانتینری شده است. همچنین در خط بندر شهید بهشتی به هند نیز محصولات کشاورزی ایران به بنادر هند و برعکس توسط کانتینرهای یخچالی و خشک جابهجا می شوند و در خط سوم هفتهای یک سفر به بندر «جبلعلی» امارات متحده عربی انجام میشود. رشد ۱۴۰ درصدی عملیات کانتینری در ۹ ماهه ۱۴۰۲ عسگری نسب تصریحکرد: راه اندازی سه خط کانتینری مذکور باعث شد که عملیات کانتینری در بندر شهید بهشتی طی ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل با عملکرد بالغ بر ۶هزار TEU رشد ۱۴۰ درصدی را تجربه کند. مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: در فاز ۱ بندر شهید بهشتی، برنامهها در چهار محور در دست بررسی قرار دارند که اول حمل کانتینری، دوم صادرات مشتقات معدنی با رشد ۸.۵ درصدی و با عملکرد ۷۰۰ هزار تن، سوم تامین نیازمندیهای نفتی و مشتقات آن برای جنوب شرق کشور است که حجم آن به یک میلیون تن رسیده و محور چهارم شامل ورود کالاهای اساسی میشود که ۳۰ درصد مجموع کالاهای اساسی ورودی به کشور را در بر میگیرد. ظرفیت بندر شهید بهشتی به ۸.۵ میلیون تن افزایش یافت وی یادآور شد: با توجه به اقدامات انجام شده ظرفیت بندر شهید بهشتی از سه میلیون تن به ۸.۵ میلیون تن افزایش یافته است و امکان تخلیه و بارگیری تا ۱۲.۵ میلیون تن نیز در این بندر وجود دارد. مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان درباره فاز ۲ طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار گفت: این فاز، یک پکیج آماده سرمایه گذاری شامل ۴۰ هکتار پسکرانه و اسکله ۹۷۰ متری است که استحصال اراضی آن انجام شده است. عسگرینسب، حجم سرمایه گذاری مورد نیاز بخش کانتینری فاز ۲ بندر شهید بهشتی را ۳۰۰ میلون دلار اعلام کرد و گفت: پیشبینی می شود با تکمیل این فاز و دسترسی به آبخور ۱۹ متری پای اسکله، کشتیهایی با ظرفیت هشت هزار TEU کانتینر امکان پهلوگیری در این بندر را داشته باشند.
|