جدی و با محبت به کودک خود «نه» بگویید
تاريخ :
بيست و هفتم شهريور 1402 ساعت 09:20
|
|
کد : 282905
|
یک دکترای تخصصی روانشناسی گفت: کودکانی که هرگز واژه «نه» نشنیده باشند، لوس شده و بیشترشان در بزرگسالی دچار مشکل خواهند شد چراکه فکر میکنند تمام دنیا باید مطابق میل آنها باشد و وقتی خلاف آن را میبینند دلخور و گاهی افسرده و گوشهگیر میشوند. دکتر احمد قرهخانی در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: باید به کودک بیاموزید، هر جایی قوانینی دارد که لازم است به آنها احترام گذاشته شود، هر چند همیشه هم نباید با خواستههای فرزندان مخالفت شود چراکه در این صورت ممکن است دچار سرخوردگی و ناامیدی شوند. وی مطرح کرد: کودکان معمولاً با شنیدن واژه «نه» واکنش منفی نشان میدهند، مخالفت با کودک روشهای دیگری هم دارد، هر چند بعضی از کودکان به راحتی این کلمه را نشنیده میگیرند اما بعضی هم از شنیدن این کلمه خشمگین میشوند البته باید توجه داشت گفتن بیش از حد «نه» به کودک باعث میشود این کلمه اثربخشی خود را از دست بدهد بنابراین والدین باید راههای بهتری برای قرار دادن محدودیتهای منطقی برای فرزندشان پیدا کنند و از کودکی حد و مرزها را برای فرزند تعیین کرده و از همان دوران کودکی به طور مستقیم به فرزندشان «نه» بگویند. قرهخانی خاطرنشان کرد: اگر والدین در مواقع مناسب به طور جدی، محکم و با محبت به فرزندشان «نه» بگویند و با آنها مخالفت کنند، هیچگونه آسیبی به شخصیت او وارد نمیشود و به مرور زمان با این محدودیتها آشنا خواهند شد. وی تصریح کرد: بهتر است علت «نه» گفتن را به کودک توضیح داد، هرچند برخی والدین اعتقاد دارند کودک به طور کامل متوجه منظور آنها نمیشود و دلایل آنها را درک نمیکند اما این امر در تربیت کودک لازم است. این روانشناس اعلام کرد: کودک معمولاً مفهوم کلمه «نه» را از حالت چهره والدین میفهمد بنابراین والدین میتوانند به جای استفاده از کلمه «نه» تنها حالت چهره را تغییر دهند؛ به طور مثال اخم کرده یا چند دقیقه سکوت کنند و با کودک حرف نزنند چراکه تغییر حالت چهره بسیار تأثیرگذار از مخالفتهای کلامی است. وی یادآور شد: هیچگاه والدین نباید نظر خود را سریع تغییر دهند چراکه برخی کودکان آنقدر خواسته خود را تکرار میکنند تا والدین خسته شده و «بله» را بگویند. قرهخانی بیان کرد: در هنگام «نه» گفتن، والدین باید به کودک خود فرصت انتخاب بدهند و پیشنهاد جایگزین مطرح کنند چراکه برخی از کودکان نمیتوانند کاری را که در حال انجام آن هستند، متوقف کنند و نمیدانند پس از آن باید به چه کاری مشغول شوند.
|