افزایش کیفیت خروج کامیونها بهتر از ۲۴ ساعته شدن مرزها است
تاريخ :
پنجم ارديبهشت 1402 ساعت 14:41
|
|
کد : 275659
|
عضو هیات مدیره انجمن صنفی شرکتهای حملونقل بینالمللی خراسان رضوی گفت: متاسفانه چندین سال است که در مرزها با مشکل خواب کامیونها مواجه هستیم و این مشکل هر از گاهی به صورت موقت حل شده اما بلافاصله دوباره تکرار میشود؛به نظر میرسد افزایش کیفیت خروج کامیونها بهتر از ۲۴ ساعته شدن مرزها است.
ابراهیم عطایی در گفتوگو با ایسنا درباره وضعیت ترانزیت در خراسان رضوی در سال گذشته اظهار کرد: با توجه به جنگ اوکراین و روسیه قرار بود، ترانزیت در مسیر ایران افزایش پیدا کند و پیشبینی شده بود که حداقل بین ۵ تا ۱۰ میلیون تن کالا از طرف روسیه به ایران ترانزیت شود اما این موضوع محقق نشد و متاسفانه در سال گذشته به هدفگذاری ۲۰ میلیون تنی ترانزیت در کشور حتی نزدیک هم نشدیم. وی درباره مشکلات ترانزیت استان مخصوصا زمان خواب کامیونها در مرزها افزود: متاسفانه چندین سال است که در مرزها با این مشکل مواجه هستیم و این مشکل هر از گاهی به صورت موقت حل شده اما بلافاصله دوباره توقف کامیونها در مرزها بهوجود میآید. به نظر من بالا بردن کیفیت خروج بهتر از ۲۴ ساعته شدن مرزها است. متاسفانه ناهماهنگی سازمانهای مستقر در مرزها مشکلاتی از جمله افزایش زمان توقف کامیونها را بهوجود میآورد.
عضو هیات مدیره انجمن صنفی شرکتهای حملونقل بینالمللی استان تصریح کرد: در ایام نزدیک به عید نوروز، زمان خواب کامیونها در مرز لطفآباد حدود 6 روز بود.در حالی که به دلیل کاهش ترانزیت در مرز دوغارون میزان خواب کاهش پیدا کرد. یکی از دلایل روان بودن تردد در مرز دوغارون، راه افتادن گذرگاه مرزی ماهیرود در خراسان جنوبی و کشیده شدن عمده بارها به آن سمت بود، در غیر این صورت در مرز دوغارون باز هم همین مشکلات را داشتیم. عطایی ادامه داد: قبل از عید نوروز در مرز لطفآباد به دلیل زمان خواب کامیونها کرایهها ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش پیدا کرد. با شروع تعطیلات ترانزیت کاهش یافته و روند رفتوآمد عادی شد، اما در آیندهای نهچندان دور زمان توقفها افزایش پیدا خواهد کرد. به عنوان مثال روزانه در مرز لطفآباد ۲۰۰ خروجی داریم یعنی مقدار خروجیها وابسته به تعداد ماشینها نیست و تصمیمی هم برای افزایش این تعداد گرفته نشده است.
وی با اشاره به جزیرهای عمل کردن سازمانها در مرزها خاطرنشان کرد: بارها فریاد زدهایم که باید یک متولی ایجاد شود، یعنی یک مدیریت واحد مرزی وجود داشته باشد که سازمانها از آن حساب ببرند اما این اتفاق نیفتاده و هر سازمانی ساز خود را میزند. عدم هماهنگی و جزیرهای عمل کردن این سازمانها باز هم مشکلاتی را در آینده به بار خواهد آورد و به دلیل تعصبات سازمانی این مشکلات تاکنون حل نشده است. عضو هیات مدیره انجمن صنفی شرکتهای حملونقل بینالمللی استان یادآور شد: متاسفانه قبل از سال جدید در سازمان بنادر و دیگر سازمانهای مرتبط به ترانزیت اعلام شد که هزینهها افزایش پیدا خواهد کرد. انبارهای عمومی و ادارههای بنادر هزینهها را افزایش دادهاند و قبل از سال جدید بخشنامهها برای این موضوع صادر شده بود. به عنوان مثال در بنادر کشور، هزینهها تا ۸۰ درصد افزایش پیدا کرده و برنامه این است که این افزایش برای ترانزیت جاده در اردیبهشت ماه اتفاق بیفتد. این افزایش هزینهها باعث افزایش تورم شده اما امیدواریم در سال جاری تورم بالاتر نرفته و این نرخها حداقل ثابت باشد.
|