در دسترس قرار گرفتن ۱۲۳ محصول فناورانه برای ورود به عرصه کشاورزی
به گزارش صنعت نیوز، در حال حاضر ۳۷۱ شرکت دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی و صنعت غذا در تلاش است با معرفی ۱۲۳ محصول فناورانه کاربردی در صنعت کشاورزی بازار محصولات ایران‌ساختی را توسعه و ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به این عرصه را تسهیل کند.
تاريخ : دوم اسفند 1401 ساعت 13:44   کد : 274014
به گزارش صنعت نیوز، در حال حاضر ۳۷۱ شرکت دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی و صنعت غذا در تلاش است با معرفی ۱۲۳ محصول فناورانه کاربردی در صنعت کشاورزی بازار محصولات ایران‌ساختی را توسعه و ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به این عرصه را تسهیل کند.

صنعت کشاورزی از جمله صنایعی است که نیازمند ورود جدی و همه‌جانبه فناوری و نوآوری است تا با کمک آن بهره‌وری و میزان تولید محصولات راهبردی این حوزه ارتقا یابد.

در اهمیت صنعت کشاورزی و تامین امنیت غذایی همین بس که بارها مقام معظم رهبری بر خوداتکایی و ورود شتابان شرکت‌های دانش‌بنیان به این عرصه تاکید کرده و گفته‌اند که «یکی از وابسته‌ترین بخش‌های ما به واردات و به خارج، بخش کشاورزی است. در حالی که بخش کشاورزی به امنیّت غذایی ما ارتباط پیدا می‌کند؛ این مسئله‌ مهمّی است.»

بر همین اساس معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در ماموریت‌های جدید خود ارتقای کیفی و کمی صنعت کشاورزی و استفاده از توانمندی و ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و فناورانه را در اولویت قرار داده است و این موضوع را به عنوان یکی از طرح‌های پیشران و کلان دنبال می‌کند.

بنا به این گزارش و به اعتقاد و باور کارشناسان، تامین امنیت ملی به عنوان یکی از اهداف حاکمیت سیاسی با امنیت غذایی گره خورده است. بررسی تاریخ روابط کشورهای مختلف نشان می‌دهد بسیاری از کشورها از حربه غذا برای تحت فشار قرار دادن سایر کشورها استفاده کرده‌اند، موضوعی که در شرایط فعلی دنیا بسیار حائز اهمیت است و کشورها برای تامین نیازهای خود و عدم وابستگی و پیادمدهای احتمالی آن به دنبال خوداتکایی در صنعت کشاورزی و تولید غذا هستند.

امروزه با وجود چالش‌هایی چون افزایش جمعیت، بحران آب، کاهش منابع طبیعی، کاهش زمین‌های کشاورزی و غیره دیگر نمی‌توان به روش‌های سنتی و کهن برای تامین غذا و مدیریت صنعت کشاورزی اکتفا کرد. به همین دلیل دنیا به سمت استفاده از فناوری‌های نوین و نوآوری‌ها حرکت کرده است و کشورها زیست‌بوم صنعت غذایی خود را متحول کرده‌اند.

این تغییرات در ایران نیز میسر و ضروری است و بهترین و مطمئن‌ترین راه برای دستیابی به صنعت کشاورزی مدرن و توسعه یافته، استفاده از توانمندی و ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیانی است که با ایده‌ها و محصولات خود نقشی اثرگذار در تحقق این هدف در کشور دارند.

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان در همین راستا اقدام به حمایت از شرکت‌های فناوری کرده که توانمندی ورود به عرصه کشاورزی و بروز تغییرات اساسی در روش‌ها و شیوه‌های مدیریتی، تولید محصولات، به‌روز و کاربردی‌تر کردن ماشین‌آلات کشاورزی و ارتقای صنعت کشاورزی و تامین امنیت غذایی را دارند.